<b>STOR</b>: Mobile er en kjempe i bilbransjen, med blant annet 31 bilbutikker, som denne i Moss.
STOR: Mobile er en kjempe i bilbransjen, med blant annet 31 bilbutikker, som denne i Moss.

Bilforhandler ut mot utskjelt produkt:

Bilselger-gigant advarer mot bruktbilgaranti

En av landets største bilselgere rykker nå ut mot bruktbilgarantier, som egne firma tilbyr gjennom bruktbilselgerne.

Publisert Sist oppdatert

Mange kjøper bruktbilgaranti til tusenvis av kroner når de kjøper bruktbil, for å ha en ekstra trygghet.

Men når bilen streiker, opplever mange også at garantien likevel ikke dekker reparasjonen.

Forbrukermyndighetene har lenge advart mot garantiene.

Og nå rykker også en av landets største bilforhandlerkjeder ut mot kontrakter fra de eksterne firmaene som tilbyr dette.

– Verdien vannes ut

– Kundene tror de får en mer omfattende garantidekning enn det de i realiteten får. På grunn av alle forbehold og begrensninger vannes verdien av garantiene i stor grad ut. Det danner grunnlag for uklarheter og påfølgende konflikter, sier daglig leder Ole Grangaard i Mobile til Motor.

Mobile er merkeforhandler for hele 15 bilmerker, har 31 bilbutikker, og selger tusenvis av bruktbiler i året.

De ønsker ikke å tilby bruktbilgarantier fra selskap som spesialiserer seg på dette. Men det har skjedd noen ganger.

Vil selv garantere

I ett av disse tilfellene ble konflikten så stor at den havnet i lagmannsretten, mest fordi Mobile ikke fikk muligheten til å reparere før de fikk faktura for reparasjonen i posten.

Motor har omtalt denne rettssaken.

– Garantiene og vilkårene er gjerne tydelige nok. Men problemet er at bilselgeren ikke sørger for å kommunisere vilkårene tydelig nok til kjøperne, som igjen sjelden tar seg bryet med å gjøre seg tilstrekkelig kjent med vilkårene, sier Grangaard.

Derfor vil Mobile helst tilby bruktbilgarantier de selv står bak.

– Vi opplever det som best for både kundene og oss. Noen kunder prioriterer garantier høyere enn andre, og noen biler er vi mer villige til å gi garanti på enn andre. I dialog med kunden forhandler vi oss frem til vilkår både kunden og vi kan leve med.

Skaper problemer

Ikke bare er garantiene utvannede, mener Mobile. De skaper også problemer fordi det blir tre parter i en bruktbilkonflikt.

Bruktbilkunden tror han har reklamert på riktig måte når han har varslet det eksterne bruktbilgarantifirmaet.

– Men det er viktig at bruktbilkjøperen forholder seg til selgeren, og at det reklameres tydelig til oss. Det holder ikke å reklamere til en tredjepart, enten det er en annen merkeforhandler, et assistanseselskap eller andre. Selgeren må få mulighet til å utbedre mangelen, sier Mobile-sjefen til Motor.

<b>MYE UTSTYR</b>: Bruktbiler er velutstyrte, og da kan enda mer gå galt.
MYE UTSTYR: Bruktbiler er velutstyrte, og da kan enda mer gå galt.

– Omfattende unntak

I fjor skrev Motor om en bruktbilkonflikt hvor Forbrukerklageutvalget gikk ut med sterk kritikk mot bruktbilgarantier, etter at en bruktbilkunde kjøpte det som firmaet Auto Concept mener er «markedets mest omfattende bruktbilgaranti».

– Garantien har omfattende unntak. Man kan vanskelig se at garantien gir bedre vilkår enn man har gjennom lovverket, skrev Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Mobile er blant de som unntaksvis har formidlet Auto Concepts garantier, blant annet i konflikten som havnet i lagmannsretten.

Tilsvar

Auto Concept mener garantiene de tilbyr gir bruktbilkundene «en betydelig mer omfattende beskyttelse» enn det de lovmessige forbrukerrettighetene gir.

– Vår forsikring til bruktbilforhandlerne gir de muligheten til å øke kundenes beskyttelse, slik at også skader som oppstår etter kjøp er dekket, sier Anna-Karin Bröms, markedssjef i Auto Concept.

– Hva er din kommentar til uttalelsene fra Mobile og Forbrukerklageutvalget?

– Vi er helt enige i at det er viktig at bilselgeren informerer grundig om garantien til kundene. Om dette brister kan forventningene bli feil. Vi har informasjonsmateriell, og vi kurser bilforhandlerne slik at de skal gi riktig informasjon til kundene.

Dette sier NAF

NAF er enig med Mobile.

– Bruktbilgarantiene fremstår stort sett som verdiløse. De gir sjelden bedre dekning enn rettighetene i forbrukerkjøpsloven, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

Hun mener garantiene i mange tilfeller faktisk kan være en felle.

– Det gis avslag på noe som er en mangel etter loven og som selger skulle ha tatt kostnaden for. I tillegg ser vi at det er lett å bli kasteball mellom selger og de som har levert garantien. De peker på hverandre, sier Svennungsen.

NAF mener garantiene skaper mer konflikt enn de er til nytte for bruktbilkjøperne.

– Det overrasker oss derfor at mange i bilbransjen fortsetter å selge garantiene selv om de er fullt klar over at dette er et dårlig produkt.

Powered by Labrador CMS