Fikk heve BMW-kjøpet:
Bilen var ikke «nydelig» og garantien var verdiløs
Den fine BMW'en var ifølge bilannonsen både «nydelig», «meget velholdt» og med «servicehistorikk». Men det stemte ikke – og bruktbilgarantien var verdiløs. Nå er kjøpet hevet.
Bruktbilfirmaet i Stavanger sparte ikke på superlativene da de solgte den tre år gamle BMW 525-stasjonsvogna.
Men bare en uke etter kjøpet ble det avdekket omfattende feil og mangler på den dyre bilen til 480.000 kroner. Senere ble enda flere feil avdekket.
Reparasjonene ville totalt koste i overkant av 100.000 kroner.
Det var heller ikke komplett servicehistorikk, og den tre år gamle bilen hadde hatt hele seks eiere.
Les også: Holdt tett om at Leaf’en var bruktimportert
Bilkunden, en mann fra Sørlandet, klaget og krevde å få heve kjøpet.
Nå har han fått fullt medhold i Forbrukerklageutvalget, som behandler tvister mellom næringsdrivende og forbrukere.
– Kunden hadde grunn til å forvente komplett servicehistorikk. Tatt i betraktning bilens lave alder og kjørelengde, den høye prisklassen og presentasjonen i salgsannonsen, hadde kunden heller ikke grunn til å forvente feilene, heter det i vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Bruktbilfirmaet har derfor måttet ta bilen i retur og betale tilbake de 480.000 kronene.
Les også: NAF går til forliksrådet
– Omfattende unntak
Bilen ble solgt med bruktbilgarantien «Xtragaranti Gull» fra Auto Concept. Den skal ifølge Auto Concept være «markedets mest omfattende bruktbilgaranti».
Det er ikke forbrukermyndighetene enig i.
– Garantien har omfattende unntak, og man kan vanskelig se at garantien gir bedre vilkår enn man har gjennom lovverket, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Les også: Nå er denne totalskadde bilen kjøreskolebil!