HAVARERTE: Tre måneder etter at mannen kjøpte en sju år gammel Mitsubishi Outlander, havarerte motoren. Siden har det vært strid om hvem som har garantiansvaret.

Kjøpte bruktbil med bruktbilgaranti:

Dette svarte merkeforhandleren da motoren havarerte

Merkeforhandleren nektet å godta at de var ansvarlig da motoren havarerte – selv om kunden innhentet fire sakkyndig-uttalelser. Nå har kunden fått hjelp av forbrukermyndighetene.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Merkeforhandleren må punge ut etter at motoren havarerte.

I fjor vinter kjøpte en vestlending en syv år gammel Mitsubishi Outlander for 200.000 kroner av merkeforhandleren Høylandet Auto i Trøndelag.

Tre måneder etterpå havarerte motoren.

To verksteder konkluderte med at motoren må byttes, noe som ifølge begge verkstedene vil koste over 70.000 kroner.

Les også: Kjell Sverre fikk bobilsjokk

– Ikke kundens skyld

Merkeforhandleren vil ikke godta at de har reklamasjonsansvar, selv om kunden fikk en bruktbilgaranti ved kjøpet, og selv om to sakkyndige konkluderte med at motoren kan ha en produksjonsfeil, ha dårlige materialer, eller at bilen har vært utsatt for feil bruk fra tidligere eier.

Begge de sakkyndige konkluderte med at kunden ikke selv var skyld i havariet.

Bruktbilkunden krevde å få heve kjøpet. Det vil si å levere bilen tilbake til merkeforhandleren, mot å få kjøpesummen og alle sine utlegg tilbake.

Les også: Rådyre frontruter på Outlander

Høylandet Auto mente at havariet ikke dekkes av bruktbilgarantien som kunden fikk ved kjøpet. Det er ikke Forbrukerklageutvalget enig i.

De har nå vedtatt at bruktbilkunden skal få heve kjøpet.

Forbrukerklageutvalget behandler tvister hvor Forbrukerrådet ikke greier å mekle til en enighet. De viser til at merkeforhandleren ifølge forbrukerkjøpsloven har bevisbyrden for feil som oppstår innen et halvt år etter kjøpet.

Merkeforhandleren har ikke dokumentert dette i denne saken, konkluderer Forbrukerklageutvalget.

Les også: Stadig flere dropper merkeforhandleren