<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">TILBAKEKALLES:</span> Flere tusen Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt har batteripakker fra LG Chem som kan være brannfarlige. (Bilen på bildet har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre).
TILBAKEKALLES: Flere tusen Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt har batteripakker fra LG Chem som kan være brannfarlige. (Bilen på bildet har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre).

Potensielt brannfarlige batterier:

Tilbakekaller elbil-bestselger etter branner

Tilbakekallingen gjelder nesten 69.000 eksemplarer av Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt fra før 2019.

Publisert Sist oppdatert

Opel Ampera-e

  • Den europeiske søstermodellen til elbilen Chevrolet Bolt
  • Utviklet av GM Sør-Korea
  • Ble lansert høsten 2016 i USA, i februar 2017 i Europa
  • Vakte oppsikt med lang rekkevidde - i starten til rimelig pris
  • Tilbudet av Ampera-e kunne ikke møte etterspørselen, så ble prisene skrudd i været og markedsandelen ble skuffende lav
  • Ute av det norske markedet høsten 2020
  • I alt litt under 4.000 biler solgt i Norge

(PS: Saken er oppdatert mandag ettermiddag)

Etter at Motor først publiserte saken mandag formiddag, har Opel-importøren, Bertel O. Steen, vært i samtaler med fabrikken og fått opplyst at den omtalte tilbakekallingsaksjonen kommer til å gjelde også de norske Ampera-e-kundene.

Eierne av Ampera-e vil etter hvert få innkalling til forhandler for en programvareoppdatering som begrenser ladekapasiteten.

Maks. 90 prosent lading

I mellomtiden bes bileierne om ikke å fullade batteriet.

– Angående eiere av Ampera-e årsmodeller 2017 og 2018, anbefaler vi dem ikke å lade batteriet helt opp, sier Stein Pettersen, informasjonssjef for Opel hos Bertel O.Steen, til Motor.

– Ved å velge såkalt «bakketopp-modus» (hilltop mode) før lading, vil ladakapasiteten begrenses til anbefalte maksimalt 90 prosent. For eiere av nyere biler kan det settes en maksimal ladegrense i displayet - her anbefales det også at man setter grensen til nevnte 90 prosent.

Opel i Norge har solgt over 3.700 av de rundt 3.900 bilene som er registrert her i landet. Det er i tillegg registrert over 300 Chevrolet Bolt i Norge, som Opel-importøren ikke har noe formelt ansvar overfor.

– Vi ville likevel anbefale Chevrolet Bolt-eiere å ta de samme forholdsregler som dem vi anbefaler våre egne kunder, sier Pettersen.

Da årsaken til de (svært få) brannene som er meldt inn fortsatt ikke er kjent, vet ikke importøren ennå når feilen vil kunne utbedres, men vil holde eierne fortløpende orientert.

Dette er saken

I lengre tid har den amerikanske trafikksikkerhets-organisasjonen FHTSA gransket General Motors angående branner som har oppstått i noen eksemplarer av elbilen Chevrolet Bolt.

GM er bare en av flere bilprodusenter som er kommet i søkelyset det siste året for potensiell brannfare knyttet til batteri og lading, som vi har omtalt nylig.

Fem branner

Ifølge nettstedet InsideEVs skal GM ha fått informasjon om i alt fem branner, med to tilfeller av personskade.

I ett tilfelle tok også huset fyr.

Chevrolet Bolt har i Europa vært solgt under navnet Opel Ampera-e .

Det dreier seg for øvrig om elbilen med det desidert største spriket mellom vinter-rekkevidde og sommer-rekkevidde i våre rekkeviddetester.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KAN TA FYR:</span> Batteripakken med celler levert av koreanske LG Chem har i noen tilfeller vist seg å være brannfarlig. Ladekapasiteten vil måtte begrenses midlertidig til 90 prosent.
KAN TA FYR: Batteripakken med celler levert av koreanske LG Chem har i noen tilfeller vist seg å være brannfarlig. Ladekapasiteten vil måtte begrenses midlertidig til 90 prosent.

Det skal nå være bragt på det rene at årsaken til brannene ligger i batteripakkene med celler levert av LG Chem i Sør-Korea.

Biler med battericeller fra LG Chem produsert i USA skal ikke være berørt.

Må begrense lading

General Motors tilbakekaller derfor 68.667 biler av begge merkene. Det dreier seg om biler bygget mellom mai 2017 og mai 2019.

Da selve årsaken til brannene ennå ikke er klarlagt, innkalles bilene i denne omgang for en programvareoppdatering.

Denne skal begrense muligheten for å lade til 90 prosent av kapasiteten.

Med utgangspunkt i WLTP-rekkevidden på 423 kilometer betyr det med andre ord en reduksjon i rekkevidde på drøye fire mil. I mellomtiden anbefales det at berørte kunder kun lader til maksimalt 90 prosent og ikke innendørs.

Leter etter årsak

Produsenten vil komme tilbake med mer informasjon når årsaken til brannfaren er kjent og endelig utbedring kan gjennomføres - forhåpentligvis med restitusjon av full rekkevidde.

Powered by Labrador CMS