TILBAKEKALLES: Flere tusen Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt har batteripakker fra LG Chem som kan være brannfarlige. (Bilen på bildet har ikke nødvendigvis noe med saken å gjøre).Foto: JON TERJE HELLGREN HANSEN
Potensielt brannfarlige batterier:
Tilbakekaller elbil-bestselger etter branner
Tilbakekallingen gjelder nesten 69.000 eksemplarer av Opel Ampera-e og Chevrolet Bolt fra før 2019.
Den europeiske søstermodellen til elbilen Chevrolet Bolt
Utviklet av GM Sør-Korea
Ble lansert høsten 2016 i USA, i februar 2017 i Europa
Vakte oppsikt med lang rekkevidde - i starten til rimelig pris
Tilbudet av Ampera-e kunne ikke møte etterspørselen, så ble prisene skrudd i været og markedsandelen ble skuffende lav
Ute av det norske markedet høsten 2020
I alt litt under 4.000 biler solgt i Norge
(PS: Saken er oppdatert mandag ettermiddag)
Etter at Motor først publiserte saken mandag formiddag, har Opel-importøren, Bertel O. Steen, vært i samtaler med fabrikken og fått opplyst at den omtalte tilbakekallingsaksjonen kommer til å gjelde også de norske Ampera-e-kundene.
Eierne av Ampera-e vil etter hvert få innkalling til forhandler for en programvareoppdatering som begrenser ladekapasiteten.
Maks. 90 prosent lading
I mellomtiden bes bileierne om ikke å fullade batteriet.
– Angående eiere av Ampera-e årsmodeller 2017 og 2018, anbefaler vi dem ikke å lade batteriet helt opp, sier Stein Pettersen, informasjonssjef for Opel hos Bertel O.Steen, til Motor.
– Ved å velge såkalt «bakketopp-modus» (hilltop mode) før lading, vil ladakapasiteten begrenses til anbefalte maksimalt 90 prosent. For eiere av nyere biler kan det settes en maksimal ladegrense i displayet - her anbefales det også at man setter grensen til nevnte 90 prosent.
Opel i Norge har solgt over 3.700 av de rundt 3.900 bilene som er registrert her i landet. Det er i tillegg registrert over 300 Chevrolet Bolt i Norge, som Opel-importøren ikke har noe formelt ansvar overfor.
– Vi ville likevel anbefale Chevrolet Bolt-eiere å ta de samme forholdsregler som dem vi anbefaler våre egne kunder, sier Pettersen.
Da årsaken til de (svært få) brannene som er meldt inn fortsatt ikke er kjent, vet ikke importøren ennå når feilen vil kunne utbedres, men vil holde eierne fortløpende orientert.
Annonse
Dette er saken
I lengre tid har den amerikanske trafikksikkerhets-organisasjonen FHTSA gransket General Motors angående branner som har oppstått i noen eksemplarer av elbilen Chevrolet Bolt.
Det skal nå være bragt på det rene at årsaken til brannene ligger i batteripakkene med celler levert av LG Chem i Sør-Korea.
Biler med battericeller fra LG Chem produsert i USA skal ikke være berørt.
Annonse
Må begrense lading
General Motors tilbakekaller derfor 68.667 biler av begge merkene. Det dreier seg om biler bygget mellom mai 2017 og mai 2019.
Da selve årsaken til brannene ennå ikke er klarlagt, innkalles bilene i denne omgang for en programvareoppdatering.
Denne skal begrense muligheten for å lade til 90 prosent av kapasiteten.
Med utgangspunkt i WLTP-rekkevidden på 423 kilometer betyr det med andre ord en reduksjon i rekkevidde på drøye fire mil. I mellomtiden anbefales det at berørte kunder kun lader til maksimalt 90 prosent og ikke innendørs.
Leter etter årsak
Produsenten vil komme tilbake med mer informasjon når årsaken til brannfaren er kjent og endelig utbedring kan gjennomføres - forhåpentligvis med restitusjon av full rekkevidde.