NYTT ANSIKT: Opel Mokka viser Opels nye formspråk.
NYTT ANSIKT: Opel Mokka viser Opels nye formspråk.

Opels elektriske mini-SUV lansert:

Ingen bønner for Mokka – denne skal redde Opel

Elektriske Mokka erstatter problembarnet Ampera-e, som har vært Opels bestselger her i Norge.

Publisert

I ettermiddag ble Opel Mokka offisielt lansert på hjemmebane i Rüsselsheim, noen mil vest for Frankfurt.

Opel-sjef Michael Lochscheller kunne fortelle at denne bilen representerer alt Opel står for i dag og i framtiden.

Det forteller oss minst tre ting:

  • At Opel satser tungt på elektriske biler.
  • At Opel er blitt et fullverdig medlem av PSA-familien - som ellers består av Peugeot, Citroën og DS. Skarpe øyne ser raskt at Mokka er samme bil som eksisterende DS 3 Crossback.
  • Og at Opel – til tross for likhetene med andre modeller i familien – er i ferd med å utvikle sitt eget designspråk.

Gamle fordommer

Det siste punktet her blir stadig viktigere i en bilindustri der fusjoner og felles plattformer visker ut gammel identitet.

Godt eksemplifisert gjennom nettopp Opels status som adoptivbarnet i PSA-familien.

Skjønt, gammel identitet er kanskje ikke noe Opel har ønsket å tviholde på. Fordommer henger merkelig lenge igjen i bilverden.

Mokka er uansett et forfriskende brudd med alle dem som ikke ser en Opel for bare hatter.

Erstatter Ampera

Her ser vi designretningen som vil prege alle kommende Opeler.

Og vel så viktig for mange markeder, ikke minst det norske:

Mokka erstatter elektriske Ampera-e, som har vært Opels mest solgte modell her hjemme de siste årene.

– Dette blir en superviktig bil for Opel, ettersom produksjonen av Ampera-e ble lagt ned i august, sier PR- og informasjonssjef for Opel i Norge, Stein Pettersen, til Motor.

Frynsete omdømme

Ampera-e sin skjebne er godt kjent:

Over 4000 nordmenn bestilte bilen da den ble introdusert i 2017.

Men fabrikken fikk store produksjonsproblemer, kontrakter ble terminert og prisen gikk i været.

Da ting endelig stabiliserte seg, hadde mange konkurrenter utliknet forspranget til Ampera-e.

Og selv om bilen fortsatt var høyst konkurransedyktig, så var omdømmet frynsete.

<b>FAMILIELIKHET: </b>Karosseriformen kjenner vi fra DS 3, men Opel har gitt Mokka sitt eget særpreg.
FAMILIELIKHET: Karosseriformen kjenner vi fra DS 3, men Opel har gitt Mokka sitt eget særpreg.

Bedre komfort

Under PSA-familiens brede vinger er framtiden mer forutsigbar.

Mokka har plassforhold omtrent som Ampera-e, men ganske sikkert bedre komfort.

Da forutsetter vi at Mokka likner DS 3 også på dette området.

Men rekkevidden blir dårligere: Mokka får inntil 320 kilometer, Ampera-e hadde 423 kilometer.

Drøye halvtimen

Ellers deler Mokka teknologien med alle søsknene i mer eller mindre samme segment, Peugeot e-208 og e-2008, lillebror Corsa e, samt nevnte DS 3:

50 kWt batteri, 136 hk (260 Nm), ladekapasitet på 100 kW og en antatt ladetid fra 10 til 80 prosent på drøye halvtimen.

Det siste stemmer med tallene Motor/NAF har fått under ladetester av søsknene.

<b>«PURE PANEL»: </b>Dette er Opels designfilosofi innvendig. Et ganske stort panel med skjermer, men med enkel og lettforståelig symboler og grafikk.
«PURE PANEL»: Dette er Opels designfilosofi innvendig. Et ganske stort panel med skjermer, men med enkel og lettforståelig symboler og grafikk.
Powered by Labrador CMS