BEDRE TIDER: VW-toppsjef Herbert Diess viste elbilen ID.3 for publikum i september 2019 (bildet). Det tok et år før den kom i salg - for sent til at konsernet klarer utslippskravene i EU.
BEDRE TIDER: VW-toppsjef Herbert Diess viste elbilen ID.3 for publikum i september 2019 (bildet). Det tok et år før den kom i salg - for sent til at konsernet klarer utslippskravene i EU.

Klarer ikke CO2-kravet:

VW forbereder seg på milliardbot for utslipp

Til tross for store ordrereserver på ID.3 og utslippsfordeling med MG, går det mot CO2-overskridelse og kjempebøter for Europas største bilprodusent.

Publisert

Volkswagen Group forventer å bli bøtelagt av EU i år for ikke å ha overholdt utslippsgrensen for CO2.

Grensen er på 95 gram CO2 per kilometer i snitt for alle produsenter eller grupperinger av produsenter med bilsalg i Europa.

Grensen varierer fra en konstruktør til en annen - blant annet fordi tunge biler får lov til å slippe ut mer enn lette. Volkswagen, på sin side, ser altså ikke ut til å klare kravene i år.

ID.3 for sent i salg

Hovedårsaken er at elbilprogrammet til den tyske giganten er blitt forsinket. Produksjonen av elbilen ID.3 startet i november 2019, men salget kom ikke i gang før i september fordi programvaren i bilene ikke var klar.

— Vi kan ikke i dag engasjere oss klart til å klare å overholde utslippskravene i år, sa salgssjef i VW-gruppen, Christian Dahlheim, under fremleggelsen av gruppens resultater den 29. oktober, ifølge Automotive News.

— Det blir et tøft løp.

Det er altså status til tross for at Volkswagen nylig har inngått en avtale om å gå i gruppering*) for å kjøpe utslippskvoter fra det kinesisk-eide britiske lavutslipps-merket MG.

De cirka 1.200 elbilene MG selger i måneden (hvorav nesten halvparten i Norge i oktober), monner ikke tilstrekkelig til å oppveie for overskridelsene så langt i år.

Avsetning for fremtidig bot

Det siste lille håpet VW har hatt har vært å få levert et tilstrekkelig høyt antall ID.3 på markedet.

Ifølge Dahlheim har VW i dag en ordrereserve på litt over 40.000 eksemplarer av ID.3.

Til finansanalytikerne som var tilstede under resultat-presentasjonen sa finansdirektøren for VW-konsernet, Frank Witter, at det var satt til side en relativt betydelig sum for å dekke kostnadene til en bot.

— Vi har bokført et par hundre millioner (euro, red. anm.) i avsetning, for å være på den sikre siden, sa Witter ifølge Automotive News. Det tilsvarer i overkant av to milliarder kroner.

«Alt vil bli bra»

Witter insisterte på at dette vil være et engangstilfelle og at ledelsen er trygg på å komme godt innenfor utslippskravene de neste årene.

På tvers av merkene i VW-gruppen – Volkswagen, Porsche, Audi, Bentley, Skoda og Seat – har da også konsernet som mål å lansere 75 helelektriske modeller fram til 2029.

De venter å selge 26 millioner batteridrevne biler under den perioden hovedsakelig basert på MEB-produktarkitekturen, som ID.3 og ID.4 er de første modellene som er basert på.

I et intervju med Financial Times mandag sa toppsjef i VW-konsernet, Herbert Diess, at de antakelig bare vil havne rundt ett gram unna utslippsmålet.

— Vi har ikke gitt opp ennå, men det blir svært vanskelig å nå flåtemålet, sa Diess.

Hans siste håp er at salget av lavutslippsmodellene fra VW tar seg kraftig opp i årets to siste måneder.

*) Noen produsenter med for høye utslipp kan komme innenfor grenseverdiene dersom de allierer seg med en som har lave utslipp i en gruppeordning. Denne går i praksis ut på at de kjøper utslippskvoter fra lavutslippsprodusenten. Et kjent eksempel er FCA Fiat Chrysler, som i flere måneder har gruppert seg med Tesla for å komme under utslippsgrensene. Nylig inngikk Ford en lignende avtale med Volvo Cars. Det var fordi salget av den ladbare Kuga, som ville ført til at Ford klarte kravene, bortfalt - dette som følge av de tekniske problemene med bilen, som gjør at den ikke kan lades.

Powered by Labrador CMS