BEDRE TIDER: VW-toppsjef Herbert Diess viste elbilen ID.3 for publikum i september 2019 (bildet). Det tok et år før den kom i salg - for sent til at konsernet klarer utslippskravene i EU.
Klarer ikke CO2-kravet:
VW forbereder seg på milliardbot for utslipp
Til tross for store ordrereserver på ID.3 og utslippsfordeling med MG, går det mot CO2-overskridelse og kjempebøter for Europas største bilprodusent.
Volkswagen Group forventer å bli bøtelagt av EU i år for ikke å ha overholdt utslippsgrensen for CO2.
Grensen er på 95 gram CO2 per kilometer i snitt for alle produsenter eller grupperinger av produsenter med bilsalg i Europa.
Grensen varierer fra en konstruktør til en annen - blant annet fordi tunge biler får lov til å slippe ut mer enn lette. Volkswagen, på sin side, ser altså ikke ut til å klare kravene i år.
ID.3 for sent i salg
Hovedårsaken er at elbilprogrammet til den tyske giganten er blitt forsinket. Produksjonen av elbilen ID.3 startet i november 2019, men salget kom ikke i gang før i september fordi programvaren i bilene ikke var klar.
— Vi kan ikke i dag engasjere oss klart til å klare å overholde utslippskravene i år, sa salgssjef i VW-gruppen, Christian Dahlheim, under fremleggelsen av gruppens resultater den 29. oktober, ifølge Automotive News.
— Det blir et tøft løp.
Det er altså status til tross for at Volkswagen nylig har inngått en avtale om å gå i gruppering*) for å kjøpe utslippskvoter fra det kinesisk-eide britiske lavutslipps-merket MG.
De cirka 1.200 elbilene MG selger i måneden (hvorav nesten halvparten i Norge i oktober), monner ikke tilstrekkelig til å oppveie for overskridelsene så langt i år.
Avsetning for fremtidig bot
Det siste lille håpet VW har hatt har vært å få levert et tilstrekkelig høyt antall ID.3 på markedet.
Ifølge Dahlheim har VW i dag en ordrereserve på litt over 40.000 eksemplarer av ID.3.
Til finansanalytikerne som var tilstede under resultat-presentasjonen sa finansdirektøren for VW-konsernet, Frank Witter, at det var satt til side en relativt betydelig sum for å dekke kostnadene til en bot.
— Vi har bokført et par hundre millioner (euro, red. anm.) i avsetning, for å være på den sikre siden, sa Witter ifølge Automotive News. Det tilsvarer i overkant av to milliarder kroner.
«Alt vil bli bra»
Witter insisterte på at dette vil være et engangstilfelle og at ledelsen er trygg på å komme godt innenfor utslippskravene de neste årene.
På tvers av merkene i VW-gruppen – Volkswagen, Porsche, Audi, Bentley, Skoda og Seat – har da også konsernet som mål å lansere 75 helelektriske modeller fram til 2029.
De venter å selge 26 millioner batteridrevne biler under den perioden hovedsakelig basert på MEB-produktarkitekturen, som ID.3 og ID.4 er de første modellene som er basert på.
I et intervju med Financial Times mandag sa toppsjef i VW-konsernet, Herbert Diess, at de antakelig bare vil havne rundt ett gram unna utslippsmålet.
— Vi har ikke gitt opp ennå, men det blir svært vanskelig å nå flåtemålet, sa Diess.
Hans siste håp er at salget av lavutslippsmodellene fra VW tar seg kraftig opp i årets to siste måneder.
*) Noen produsenter med for høye utslipp kan komme innenfor grenseverdiene dersom de allierer seg med en som har lave utslipp i en gruppeordning. Denne går i praksis ut på at de kjøper utslippskvoter fra lavutslippsprodusenten. Et kjent eksempel er FCA Fiat Chrysler, som i flere måneder har gruppert seg med Tesla for å komme under utslippsgrensene. Nylig inngikk Ford en lignende avtale med Volvo Cars. Det var fordi salget av den ladbare Kuga, som ville ført til at Ford klarte kravene, bortfalt - dette som følge av de tekniske problemene med bilen, som gjør at den ikke kan lades.