STYRKER SEG I KINA: Slik ser det ut når VW-representanter har signert avtale med den kinesiske batteriprodusenten Gotion High-Tech. Strategisk er Kina verdens viktigste marked for VW når det gjelder e-mobilitet. Foto: Volkswagen AG
Investerer over 20 milliarder:
Volkswagen satser tungt på elbil i Kina
Tross flere måneder med økonomiske vanskeligheter er Kina fortsatt verdens største elbil-marked. Nå øker VW sin satsning i landet kraftig.
DETTE ER SAKEN: Tyske Volkswagen satser på en kinesisk fremtid innen elektromobilitet.
Det er rundt to milliarder euro (over 20 milliarder kroner) styret i VW har vedtatt å investere i elektrisk mobilitet i Kina, kunngjorde VW 29. mai, ifølge tyske Handelsblatt.
Den tyske giganten planlegger VW å øke sin eierandel i JAC Volkswagen, selskapets fellessatsning på e-mobilitet. I følge pressemeldingen fra selskapet skal det her investeres rundt en milliard euro.
Dette inkluderer anskaffelse av 50 prosent i JAG, morselskapet til JAC, og en økning i eierandelen i JAC Volkswagen fra 50 til 75 prosent.
I tillegg vil Volkswagen kjøpe 26 prosent av batteriprodusenten Gotion High-Tech for rundt en milliard euro, heter det videre. Dette gjør VW til den største aksjonæren i selskapet.
Annonseblokk (Motor.no_blokk_1)
Et steg videre
Teknologisk bygger dermed VW seg opp samtidig som de på hjemmebane har en del utfordringer knyttet til klargjøringen av sin strategisk viktige elbil ID.3 for markedet.
Bilprodusenten kaller dette «neste kapittel» for sin virksomhet i Kina.
– Sammen med sterke og pålitelige partnere styrker Volkswagen sin elektrifiseringsstrategi i Kina, sier VW-sjefen Herbert Diess.
– Elbilsegmentet vokser raskt og gir stort potensial for JAC Volkswagen. Med vår strategiske eierandel i Gotion, promoterer vi aktivt utviklingen av battericeller i Kina, sier Diess videre.
Volkswagen er ifølge VW-sjefen den første globale bilprodusenten som investerer direkte i en kinesisk batterileverandør.
Les også: VW jekker opp prisen på den kommende elbilen ID.3
Teknologi og forurensning
Kina er det desidert største enkeltmarkedet for Wolfsburg. Kinesiske myndigheter yter massiv støtte til den såkalte elektromobilitets-industrien for å bli teknologileder i feltet og for å bekjempe luftforurensningen i de store byene, som er blitt en stor helsetrussel.
Råvareanalytiker Bjarne Schieldrop trakk nylig overfor Motor frem dette som en av hovedårsakene til at elbilene vil fortsette å vokse på bekostning av forbrenningsmotoren tross korona-pandemien.
Den sentrale regjeringen i Beijing forlenget nylig tilskudd til kjøretøy med såkalte alternativkjøring med to år på grunn av koronakrisen.
Volkswagen planlegger å selge 1,5 millioner av det de kaller «miljøvennlige biler» (biler med såkalt alternative drivstoff), i Kina hvert år fram til 2025. Dette inkluderer ladbare hybridbiler og hydrogenbiler i tillegg til rent batteridrevne biler.