
Intenst lederdrama i Volkswagen:
VW sparker toppsjefer over en lav sko
En svekket toppsjef, krangling i representantskapet og flere ledere som sparkes: VW-konsernet knaker i sammenføyningene.
Det er den ledende tyske økonomi- og næringslivavisen Handelsblatt som rapporterer om omfattende interne uenigheter og uro.
Siste nytt i den pågående sagaen er ifølge avisen at Jürgen Stackmann har falt i unåde hos toppledelsen og tvinges til å forlate sin stilling som salgs- og marketingsjef for VW.
Årsakene skal offisielt være at han ikke har gjort nok for å få fart på Golf- og Passat-salget.
Ifølge innsidere Handelsblatt siterer, skal det også dreie seg om uenighet med toppledelsen angående lanseringen av den særdeles viktige nye modellen Golf 8.
Denne ble lansert med ufullstendig programvare.
Resultatet var at produksjonen måtte stanses og de produserte bilene tilbakekalles.
Uenig med sjefen
Norgesvennen Stackmann, som var klar over at den tungt digitaliserte nye Golfen ikke var helt klar for markedet, hadde ønsket en utsettelse av lanseringen.
Dette var toppsjef Herbert Diess imot, av frykt for tap av image etter alle dataproblemene de allerede hadde å stri med.
Det var fra før viden kjent at den nye, svært digitaliserte elbilplattformen MEB, var utstyrt med ufullstendig programvare som vil måtte oppdateres.
Mannefall
Stackmanns angivelige fall er altså den siste av en serie tvungne avganger på nest høyeste ledernivå i gruppen.
Sjefen for Skoda, Bernhard Maier, har fått marsjordre – det samme har den ansvarlige for VW lette nyttekjøretøy, Thomas Sedran og Andreas Renschler, sjefen for lastebildivisjonen.
Christian Senger, den ferske ansvarlige for programvaredivisjonen, nylig utskilt som eget selskap med navnet car.software.org, måtte også ta sin hatt og gå.
Og konsernsjefen selv, Herbert Diess, ble fjernet fra sin stilling som sjef for merket Volkswagen i juni etter dyptgripende uoverenstemmelser med representantskapet.
Han ble erstattet av Ralf Brandstätter.
Duesmann på broen
En stigende stjerne som markerer seg midt i disse tumultene er den nye Audi-sjefen, Markus Duesmann, som har fått en konsolidert rolle i konsernet.
Duesmann er nå, tillegg til å være sjef for premiummerket Audi, ansvarlig for utviklingen av neste etappe av elektrifiseringen på konsernnivå, som skal foregå i den utskilte prosjektgruppen Artemis.
Han er også øverste ansvarlige for teknisk utvikling i hele det enorme konsernet - og overtok dermed ansvaret for konsernets programvareutvikling, som samtidig ble fratatt Volkswagen-merket og underlagt Audi.
Midt i uroen
Kort sagt:
Duesmanns og Audis posisjon i konsernet styrket seg betraktelig og fremstår som en stabiliserende og fremtidsrettet enhet midt i uroen i konsernet for øvrig.
Det kan trengs, mens koronakrisen trekker i langdrag og tysk eksportindustri, særlig bilindustrien, ser sine resultater svinne hen mens oppgangstidene lar vente på seg.