Høy bompengeandel på Nye Veier-motorveiene:
Bilistene betaler 42 prosent av motorveiene
Bilistene må betale over 40 prosent av motorveiprosjektene til Nye Veier. Regjeringen greier ikke å innfri egne lovnader om lavere andel.
Denne uka åpnet den første motorveien som Nye Veier har bygget mellom Tvedestrand og Arendal. I årene fremover åpner ytterligere syv Nye Veier-motorveier som er vedtatt i Stortinget.
Nye Veier bygger billigere enn planlagt.
Men bompengeandelen går ikke nedover, og regjeringen greier ikke å presse ned bompengeandelen til det de har lovet.
De er mange milliarder unna.
Les også: Hvem snakker sant om bompengemilliardene?
37,9 milliarder
En oversikt Motor har utarbeidet viser at bilistene ifølge Samferdselsdepartementet skal betale 37,9 milliarder kroner i bompenger i de åtte bompengeprosjektene til Nye Veier som så langt er vedtatt i Stortinget.
Totalkostnaden for de åtte prosjektene er beregnet til 89,3 milliarder kroner.
Det gir en bompengeandel på 42 prosent.
17 milliarder
I 2015 sa daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen at bompenger skal dekke ca. 23 prosent av motorveiutbyggingene til Nye Veier – og helst enda mindre.
Dersom bilistene bare skulle dekket 23 prosent ville det utgjort bare 21 milliarder kroner for de åtte vedtatte prosjektene.
Det er 17 milliarder mindre enn summen det nå ligger an til.
28 prosent
Bompengeandelen i de store motorveiprosjektene til Nye Veier er langt over den gjennomsnittlige bompengeandelen.
Samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har flere ganger fortalt at den totale bompengeandelen er redusert fra 40 prosent under den rødgrønne regjeringen til 28 prosent under dagens regjering.
– Det blir også ytterligere reduksjoner, har Dale uttalt.
Les også: Vil bruke 10 millioner på å flytte bomstasjon
Marginalt redusert
Da Samferdselsdepartementet hadde lagt frem de tre første Nye Veier-proposisjonene for Stortinget, var bompengeandelen oppe i 45 prosent.
Med åtte prosjekter er den marginalt redusert – til 42 prosent.
– Også disse bompengeprosjektene nyter godt av tilskuddsordningen vi har innført, som gir lavere takster og ikke bommer på sideveiene. Arbeidet med å redusere bompengene fortsetter, sier samferdselsminister Jon Georg Dale til Motor.
Nye Veier tause
– Hvorfor er bompengeandelen på 42 prosent i Nye Veier-prosjektene, langt over gjennomsnittet under denne regjeringen på 28 prosent?
– Porteføljen til Nye Veier er avgjørende for det tallet. Dessuten vet vi heldigvis ikke hvor høy andelen blir enda. Bygges det billigere skal det komme bilistene til gode, lover Dale.
Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier vil ikke mene noe om bompengeandelen i prosjektene hennes.
– Vi legger oss ikke bort i politiske diskusjoner om finansiering. Vi opererer innenfor de rammene vi får, og vil ha mest mulig vei for pengene, sier Dahl Hovland til Motor.
Les også: Krangler om veikryss i Telemark
Store forskjeller
Det er store forskjeller i bompengeandelen på de åtte motorveiprosjektene til Nye Veier.
Lavest er den på motorveien vest for Kristiansand. Høyest er den på motorveien nord for Trondheim.
Her er hele oversikten:
E39 Kristiansand-Lyngdal, Agder, 37 % bompenger
E18 Tvedestrand-Arendal, Agder, 38 % bompenger
E6 Ulsberg-Melhus, Trøndelag, 38 % bompenger
E18 Langangen-Dørdal, Telemark, 39 % bompenger
E18 Rugtvedt-Dørdal, Telemark 41 % bompenger
E6 Moelv-Øyer, Innlandet, 49 % bompenger
E6 Kolomoen-Moelv, Innlandet, 52 % bompenger
E6 Ranheim-Åsen, Trøndelag, 54 % bompenger
I gjennomsnitt 42 % bompenger
Nye Veier-direktør Ingrid Dahl Hovland forklarer forskjellen med lokal betalingsvilje – at politikerne noen steder aksepterer høyere bompengeregninger enn andre steder.
– Noen steder er betalingsviljen veldig høy, sier Dahl Hovland.
Les også: Her blir det bompenger i 51 år