Bompenger tema i Debatten på NRK1:
– Flertallet i Oslo vil ha bompenger
– Flertallet er for bompenger i Oslo, sa Andreas Halse, samferdselspolitisk talsmann i Oslo Arbeiderparti, da bompenger var tema i Debatten på NRK1. I juni kommer svaret.
De galopperende bompengeutgiftene var tema i Debatten på NRK1 torsdag kveld. Bompengeopprøret brer seg fordi bilistene i år må betale 13 milliarder kroner i bompenger.
I Bergen snur byrådet, og i flere andre byer er nå bompengeringenes fremtid plutselig blitt mer usikre.
Men Andreas Halse, samferdselspolitisk talsmann i Oslo Arbeiderparti, forsvarer bompengene:
– Byrådet i Oslo har redusert utgiftene til Aktivitetsskolen (SFO). Barnehagene skal bli billigere. Velferdstjenestene blir billigere. Men det skal bli dyrere å forurense, sa Halse i Debatten.
Les også: 2019 er tidenes bompengeår
Halse viste også til at flertallet av innbyggerne i Oslo er for bompenger.
– De fleste reiser dessuten kollektivt. Arbeidsfolk reiser kollektivt fra Groruddalen, sa Halse, som nevnte eksempler på bilturer som også blir billigere med den nye bompengeordningen i Oslo, som settes i verk 1. juni.
– Likevel skal bompengeinntektene øke, fordi vi får flere bomstasjoner. Folk i indre by må betale mer, mens de som bor i de ytre bydelene må betale mindre, sier Halse.
Les også: Tilfeldigheter avgjør bompengebelastning
Lover 70 prosent statlig andel
I debattprogrammet kom også Arbeiderparti-nestleder Hadia Tajik med et valgløfte:
Arbeiderpartiet vil øke statens andel i de store bypakkene til 70 prosent. I dag er statens andel på 50 prosent.
Tajik nevnte også at Ap vil ha veiprising som erstatning for bompenger, slik blant annet NAF også går inn for.
Veiprising betyr at man betaler per kilometer og ikke per passering. Det fikk samferdselsminister Jon Georg Dale til å utbryte:
– Veiprising gjør bare at også folk i Finnmark må betale.
Finnmark er eneste fylke hvor det etter åpning av nye bompengeprosjekter senere i år fortsatt vil være bompengefritt.
Les også: Nye bomstasjoner åpner i rekordfart