NYE VEIER: Samferdselsminister Knut Arild Hareide under veiåpning i Valdres tidligere i høst.
Foto: HENRIK JONASSEN/SD
Rekordstort samferdselsbudsjett:
Kritiseres for å utsette vedlikeholdsløftet
Regjeringen foreslår i statsbudsjettet å bruke vel 80 milliarder kroner på samferdselsformål i 2021. Tog er den store budsjettvinneren, mens det store vedlikeholdsløftet for veiene uteblir.
Forslaget til 2021-budsjett på 80,1 milliarder innebærer en økning på 5,9 milliarder fra det salderte 2020-budsjettet.
Mens utgifter til veiformål reduseres 1,1 prosent fra forrige budsjett (til 36,3 milliarder) øker bevilgningene til jernbaneformål med 19,1 prosent (til 31,9 milliarder).
– Forslaget er historisk. For første gang blir det lagt opp til å bevilge over 30 milliarder kroner til jernbaneformål. Dette er mer enn en dobling fra budsjettet i 2013 under regjeringen Stoltenberg II, sier Hareide.
Etterslep på vedlikehold
Han lover reduksjonen i vedlikeholdsetterslepet på riksveiene, i første rekke gjennom prioritering av tunnelutbedringer.
I 2021 vil regjeringen også bevilge 100 millioner i tilskuddsordningen til fylkesveiene, en dråpe i havet i det vedlikeholdsetterslepet på mange titalls milliarder som fylkeskommunene har rapportert inn.
– Neste år blir reduksjonen i etterslepet på om lag 1,5 milliarder kroner. Det er vi godt fornøyd med. Vi må ta vare på det vi allerede har. I en del tilfeller er vedlikeholdsutbedringer vel så gode løsninger som ny vei, sier Hareide.
Men både NAF og OFV er svært skuffet over det regjeringen leverer på vedlikehold.
«På stedet hvil»
– Vi er overrasket over at bevilgningene til vedlikehold og fornying av veiene i praksis står på stedet hvil, rundt 5 milliarder kroner. NAF hadde store forventninger til at Hareide skulle levere på bedre rassikring og veivedlikehold. Det gjør han dessverre ikke, sier NAF-direktør Stig Skjøstad.
Han påpeker at regjeringen heller ikke øker støtten til rassikring og at det ikke er noen nye skredsikringsprosjekter inne i budsjettet.
Også Opplysningsrådet for Veitrafikken er kritisk til veibudsjettet.
– Det blir stadig mindre penger til vedlikehold av riksveier og nye veiprosjekter i statsbudsjettet. Andelen av statsbudsjettet som brukes til vei er nå nede i 2,39 prosent av budsjettet, og ingen av koronatiltakspengene blir brukt i veirelaterte prosjekter. Det er tredje året på rad at bevilgningene til veiene våre reduseres, sier Øyvind Solberg Thorsen i OFV.
– Det er vanskelig å se at vedlikeholdsbudsjettet faktisk vil bidra til å redusere etterslepet og vi mener at det er betenkelig at veiinvesteringene trappes ned.
– Behovene for utbedring av riksveiene med særlig vekt på breddeutvidelse, det vil si å få riksveier med gul midtstripe, er fortsatt betydelige, sier Solberg Thorsen.
Byvekstavtaler
Regjeringen vil bevilge 6,5 milliarder til byvekstavtaler og belønningsavtaler i 2021.
Seks av disse milliardene er knyttet til de fire største byene – med 2,6 milliarder kroner øremerket Fornebubanen i Oslo og Viken (890 mill.), Bybanen i Bergen (890 mill.), Metrobussen i Trondheim (140 mill.) og Bussveien på Nord-Jæren (710 mill.).
Blant de store riksveiprosjektene prioriteres oppstart av disse fem:
- E18 Lysaker-Ramstadsletta (Viken)
- Rv4 Roa-Gran grense (Innlandet/Viken)
- E39 Myrmel-Lunde (Vestland)
- E39 Lønset-Hjelset (Møre og Romsdal)
- Krabbefelt på E39 Ørskogfjellet (Møre og Romsdal).
Det blir byggestart også for Rv509 Sør-Tjora–Kontinentalvegen (Transportkorridor vest) i Rogaland fylke, mens det er satt av midler til forberedende arbeid på følgende strekninger:
- E8 Sørbotn – Laukslett i Troms og Finnmark fylke
- E10/Rv85 Hålogalandsveien i Nordland og Troms og Finnmark fylker
- Rv555 Sotrasambandet i Vestland fylke
I porteføljen til Nye Veier kan følgende prosjekt få oppstart i 2021:
- E6 Kvænangsfjellet i Troms og Finnmark
- E6 Kvithammer-Åsen og E6 Ulsberg-Vindåsliene i Trøndelag
- E6 Moelv-Roterud, E6 Roterud-Storhove og E6 Storhove-Øyer i Innlandet
- E39 Herdal-Røyskår i Agder