Tyske bilprodusenter i ny diesel-skandale:
Brukte mennesker og aper i test med diesel-avgass
Tysklands største bilprodusenter høster storm etter avisavsløringer om hvordan mennesker og aper er brukt i tester av utslipp av diesel-avgasser.
Fredag skrev The New York Times at Volkswagen, Daimler, BMW og Bosch har testet utslipp av diesel-avgasser på aper i et lukket laboratorium.
Straks beklaget VW og de andre bilprodusentene at slike tester ble gjennomført.
I helgen kom så tyske aviser med nye avsløringer:
De samme bilprodusentene har også initiert tester med mennesker for å studere effekten av «kortvarig inhalering av nitrogendioksid av sunne mennesker».
Testene på menneskene ble bestilt av en nå nedlagt miljø- og helseforskningsgruppe grunnlagt av Volkswagen, Daimler og BMW, skriver Stuttgarter Zeitung og Süddeutsche Zeitung i følge NTB.
Gruppen bestilte testene engang mellom 2012 og 2015. Et institutt ved universitetssykehuset i Aachen undersøkte 25 personer etter at de hadde pustet inn ulike mengder nitrogendioksid. Testpersonene ble utsatt for avgassen i flere timer, men forskerne fant «ingen reaksjoner» på inhaleringen, skriver NTB.
– Vi er sjokkert over omfanget av disse testene og måten de ble gjennomført på. Vi fordømmer dem på det sterkeste, sier Daimler i en uttalelse. I følge Daimler har forskningsgruppen handlet i strid med selskapets «verdier og etiske standarder».
Les også: VW kjøper tilbake biler for 122 milliarder – ingen norske
I USA leide de samme bilprodusentene i 2014 inn forskningsinstituttet The Lovelace Respiratory Research Institute i Albuquerque, New Mexico for å gjennomføre tester med aper.
Ti aper ble holdt innsperret i et lukket laboratorium i fire timer mens en VW Beetle ble kjørt i det samme rommet. For at apene skulle holde seg rolige under forsøket, ble det vist tegnefilmer, ifølge The New York Times.
Studien med de ti apene skal ha blitt avsluttet i juni 2017 og resultatene er ikke blitt offentliggjort.
– Vi beklager og sier unnskyld for at enkelte personer hos oss har manglet dømmekraft. Metodene som ble brukt i denne undersøkelsen var feil. Det hadde vært bedre om en slik undersøkelse aldri hadde funnet sted, sier nå VW i en uttalelse.
VWs rykte fikk seg en skikkelig smell da det høsten 2015 ble avslørt at den tyske bilprodusentene hadde montert falsk programvare i 11 millioner dieselbiler for at de skulle klare de strenge avgasskravene i USA.
Les også: Disse tre elektriske bilene er VWs framtid