SUKSESS: Takket være den ladbare varianten av RAV4, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor, gikk Toyota helt til topps på registreringsstatistikken i november.
SUKSESS: Takket være den ladbare varianten av RAV4, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor, gikk Toyota helt til topps på registreringsstatistikken i november.

Nye registrerte biler i november:

Toyota på salgstoppen, kinesisk på pallen

Ladehybrider, ikke minst fra Toyota og BMW, tar markedsandeler fra elbilene.

Publisert Sist oppdatert

Bilsalget i november

  • Nye registrerte personbiler: 12.533 (opp 24,9 prosent mot november 2019)
  • Bruktimport: 1044 biler (opp 9,2 prosent)
  • Eierskifter: 42.100 biler (opp 12,3 prosent)

Opplysningsrådet for veitrafikken har publisert statistikken over førstegangsregistrerte biler for november og årets første elleve måneder:

Den viser at det i november ble registrert 12.533 nye personbiler. Det er 2502 flere enn i november 2019, eller en oppgang på 24,9 prosent.

Hittil i år er det registrert 120.838 biler, ned fra 131.127 på samme tid i fjor.

Nedgangen i korona-året begrenser seg altså nå til 7,8 prosent og markedet har hentet seg godt inn etter sommeren.

Elbilandelen svekket seg litt i forhold til september og oktober da de lå på over 60 prosent av registreringene, men oppnådde tross alt solide 56,1 prosent markedsandel i november.

Fordeling av nybilsalget på drivlinje, november og hittil i 2020 (alle tall i prosent):

Drivlinje Andel nov. Endring/-19 Andel 2020 Endring/ -19
Elektrisitet56,1+90,352,2+10,9
Ladehybrid23,8+31,220,5+48
Hybrid9,5-10,99,2-32,4
Diesel5,4-57,19,3-45,1
Bensin5,1-43,78,9-48,1

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

VW passert av Toyota

Elbilen VW ID.3 toppet statistikken igjen for tredje måned på rad, men registreringstakten har dabbet av, som vi konstaterte allerede for en tid tilbake og modellen klarte så vidt ikke 1000 registreringer i november. Fasit: 986 biler.

Stjerneskuddet RAV4 kunne notere 837 registreringer på en god annenplass. Takket være godt salg av både Yaris og Corolla klarte dermed Toyota å passere Volkswagen med god margin i november.

Japanske Toyota tok dermed førsteplassen denne måneden med 1753 biler, opp mer enn 50 prosent fra november i fjor.

VW på andreplass hadde 1385 registreringer, men ligger fortsatt langt foran de andre etter 11 måneder (se tabell nederst i saken).

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">DABBER AV: </span>ID.3-salget startet lovende, men har raskt dabbet av for VW etter omfattende datatrøbbel.
DABBER AV: ID.3-salget startet lovende, men har raskt dabbet av for VW etter omfattende datatrøbbel.

Ladehybrider i skuddet

Nummer tre i november er BMW. Den ladbare kompakt-SUV-en X1 (som vi har kalt kanskje det mest fornuftige BMW-kjøpet), gjorde det bra med 526 registreringer og 6. plass på modelltoppen.

I det hele tatt hadde de ladbare hybridene en veldig sterk måned (23,8 prosent av totalmarkedet), og tok markedsandeler fra elbilene. Vanlige hybrider, ledet an av Toyota, tok 9,5 prosent av markedet.

Så langt i år er det registrert 48 prosent flere ladbare hybrider enn det var på samme tid i fjor.

Dermed gjensto bare 10,5 prosent av markedet til bensin- og dieselbiler som, i likhet med oktober, fremstår som marginalisert i det norske markedet – som eneste bilmarked i verden.

Ladehybrid-toppen i november

Modell Reg. i november
1. Toyota RAV4631
2. BMW X1519
3. BMW 3-Serie211
4. Suzuki Across183
5. Mitsubishi Outlander127
6. Mercedes-Benz GLE122
7. Volvo XC90103
8. Volvo XC6096
9. Volvo V6096
10. BMW X295
Totalt ladehybrider2983

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Elbiltoppen i november

Modell registreringer
1. Volkswagen ID.3986
2. MG ZSEV 644
3. Audi e-tron569
4. Nissan Leaf557
5. Mercedes-Benz EQC433
6. Volvo XC40400
7. Polestar 2356
8. Hyundai Kona355
9. Mazda MX-30313
10. Tesla Model 3267
Totalt elbil7035

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

En av ti nybilkjøpere velger nå bil med bare forbrenningsmotor. Det ville svært få trodd for ti år siden.

MG i toppen

Med unntak av ladehybridene pluss Toyota Yaris, er det stort sett elbiler i toppen av modellisten.

På elbiltoppen i november, bak lederen ID.3 er det den kinesiske suksessen MG ZS EV som tar annenplassen i oktober foran Audi e-tron på tredje.

Denne måneden gjør Volvo sitt inntog på listen med hele 400 registrerte XC40 P8 allerede før den lanseres for fullt, noe som gir den en 6. plass.

Og Mazda MX-30, som gjorde sin inntreden på topp 10 forrige måned, forsvarer plassen sin også i november.

Merketoppen 2020 etter 10 måneder:

Merke November Endring i prosent vs. 2019 Hittil i 2020 Endring i prosent vs. 2019
1. Volkswagen1385+3,716448-7,1
2. Toyota1753+52,211500-18,5
3. Audi628-0,29738+42,7
4. BMW1198+8,78022-15,3
5. Volvo787-13,77456-15,2
6. Hyundai495-16,17063+1,8
7. Mercedes735+1296962+129,5
8. Skoda502-4,46398+3,9
9. Nissan589-75341-24,8
10. Peugeot449+1195197+54,3
11. Tesla326-404314-75,2
12. Kia491+1483790+19,7
13. MG6443362
14. Mitsubishi132-65,83167-35,2
15. Ford224+283055-10
16. Renault130+319,42497+3,1
17. Mazda452+37,42337
18. Polestar3572167
19. Suzuki251+169,92069-3,3
20. Opel77-53,91818-17,3
21. Porsche117+0,91552+233
22. Citroen97-3967-33,4
23. Seat61+771,4939+126,8
24. Mini86+17,8872-11,7
25. Subaru93+93,8846+67,2
26. Jaguar223+44,8828-73,7
27. Lexus76-13,6548-39,8
28. DS36+350468+470,7
29. Honda59+22,9441-44,4
30. Land Rover13-45,8150-45,1

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)