SUKSESS: Takket være den ladbare varianten av RAV4, kåret til Årets beste bilkjøp av Motor, gikk Toyota helt til topps på registreringsstatistikken i november.Foto: GEIR ANDERS RYBAKKEN ØRSLIEN
Nye registrerte biler i november:
Toyota på salgstoppen, kinesisk på pallen
Ladehybrider, ikke minst fra Toyota og BMW, tar markedsandeler fra elbilene.
Nye registrerte personbiler: 12.533 (opp 24,9 prosent mot november 2019)
Bruktimport: 1044 biler (opp 9,2 prosent)
Eierskifter: 42.100 biler (opp 12,3 prosent)
Opplysningsrådet for veitrafikken har publisert statistikken over førstegangsregistrerte biler for november og årets første elleve måneder:
Den viser at det i november ble registrert 12.533 nye personbiler. Det er 2502 flere enn i november 2019, eller en oppgang på 24,9 prosent.
Hittil i år er det registrert 120.838 biler, ned fra 131.127 på samme tid i fjor.
Nedgangen i korona-året begrenser seg altså nå til 7,8 prosent og markedet har hentet seg godt inn etter sommeren.
Elbilandelen svekket seg litt i forhold til september og oktober da de lå på over 60 prosent av registreringene, men oppnådde tross alt solide 56,1 prosent markedsandel i november.
Fordeling av nybilsalget på drivlinje, november og hittil i 2020 (alle tall i prosent):
Drivlinje
Andel nov.
Endring/-19
Andel 2020
Endring/ -19
Elektrisitet
56,1
+90,3
52,2
+10,9
Ladehybrid
23,8
+31,2
20,5
+48
Hybrid
9,5
-10,9
9,2
-32,4
Diesel
5,4
-57,1
9,3
-45,1
Bensin
5,1
-43,7
8,9
-48,1
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
VW passert av Toyota
Elbilen VW ID.3 toppet statistikken igjen for tredje måned på rad, men registreringstakten har dabbet av, som vi konstaterte allerede for en tid tilbake og modellen klarte så vidt ikke 1000 registreringer i november. Fasit: 986 biler.
Stjerneskuddet RAV4 kunne notere 837 registreringer på en god annenplass. Takket være godt salg av både Yaris og Corolla klarte dermed Toyota å passere Volkswagen med god margin i november.
Japanske Toyota tok dermed førsteplassen denne måneden med 1753 biler, opp mer enn 50 prosent fra november i fjor.
VW på andreplass hadde 1385 registreringer, men ligger fortsatt langt foran de andre etter 11 måneder (se tabell nederst i saken).
I det hele tatt hadde de ladbare hybridene en veldig sterk måned (23,8 prosent av totalmarkedet), og tok markedsandeler fra elbilene. Vanlige hybrider, ledet an av Toyota, tok 9,5 prosent av markedet.
Så langt i år er det registrert 48 prosent flere ladbare hybrider enn det var på samme tid i fjor.
Dermed gjensto bare 10,5 prosent av markedet til bensin- og dieselbiler som, i likhet med oktober, fremstår som marginalisert i det norske markedet – som eneste bilmarked i verden.
Ladehybrid-toppen i november
Modell
Reg. i november
1. Toyota RAV4
631
2. BMW X1
519
3. BMW 3-Serie
211
4. Suzuki Across
183
5. Mitsubishi Outlander
127
6. Mercedes-Benz GLE
122
7. Volvo XC90
103
8. Volvo XC60
96
9. Volvo V60
96
10. BMW X2
95
Totalt ladehybrider
2983
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Elbiltoppen i november
Modell
registreringer
1. Volkswagen ID.3
986
2. MG ZS
EV 644
3. Audi e-tron
569
4. Nissan Leaf
557
5. Mercedes-Benz EQC
433
6. Volvo XC40
400
7. Polestar 2
356
8. Hyundai Kona
355
9. Mazda MX-30
313
10. Tesla Model 3
267
Totalt elbil
7035
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
En av ti nybilkjøpere velger nå bil med bare forbrenningsmotor. Det ville svært få trodd for ti år siden.
MG i toppen
Med unntak av ladehybridene pluss Toyota Yaris, er det stort sett elbiler i toppen av modellisten.
På elbiltoppen i november, bak lederen ID.3 er det den kinesiske suksessen MG ZS EV som tar annenplassen i oktober foran Audi e-tron på tredje.
Denne måneden gjør Volvo sitt inntog på listen med hele 400 registrerte XC40 P8 allerede før den lanseres for fullt, noe som gir den en 6. plass.
Og Mazda MX-30, som gjorde sin inntreden på topp 10 forrige måned, forsvarer plassen sin også i november.