STORSELGER: ID.3 skulle være den nye Golfen for Volkswagen og det er alt levert 5150 stykker i Norge. Men nå faller registreringstallene.
STORSELGER: ID.3 skulle være den nye Golfen for Volkswagen og det er alt levert 5150 stykker i Norge. Men nå faller registreringstallene.

Mot rundt 1000 registreringer i november:

Nå faller ID.3-salget

«Alle» tok for gitt at Volkswagen ID.3 skulle bli årets mest solgte bil. Men målet om topplassering blir stadig fjernere for Golf-erstatteren.

Publisert Sist oppdatert

VW ID.3

  • Volkswagens første elbil på den dedikerte MEB-plattformen
  • Beskrevet av VW som like viktig for merket som VW-bobla og Golf
  • Produksjonen startet allerede i november 2019
  • Leveranser i Norge startet 11. september 2020
  • Har slitt og sliter med betydelige programvarerelaterte problemer

ID.3 ble introdusert som den viktigste modellen i Volkswagens historie – sammen med folkevogn-bobla og Golf.

Høsten 2019 ble bilen vist i Norge, og importøren hevdet den ville bli Norges mest solgte bil i 2020.

Men det målet blir stadig fjernere.

I skrivende stund er det levert over 5000 ID.3, i lanseringsutgaven ID.3 1ST, her i landet.

Omfattende problemer

Da VW-importør Harald A. Møller satte opp bestselger-målet la man til grunn at bilen kom i salg i juni. Men omfattende problemer med programvaren gjorde at leveransene først startet i september.

Likevel, etter en knallmåned i september, med nesten 2000 biler registrert på bare 14 virkedager – var det kanskje likevel en mulighet. Salget var i september på 142 registrerte biler per dag.

Samtidig var registreringstallene for markedslederen Audi e-tron i klar nedgang.

God oktober

Oktober ble også en god måned for ID.3, med 2465 biler ifølge tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV), riktignok med en langsommere registreringstakt på 112 per dag.

Etter hvert som det ble mange biler på veien, meldte også problemene seg for en del eiere, som vi kunne rapportere for en måned siden.

Tre uker inn i november har registreringstakten avtatt kraftig og har så langt ligget på 49 biler om dagen. Om det fortsetter, vil det gi ca. 1000 registreringer i løpet av måneden.

Det betyr salg på det nivået som VW Golf lå på gjennom flere år, da modellen var markedsleder. Hvis den trenden skulle fortsette uendret, ville registreringstallet for ID.3 i år ende opp på cirka 6.500 biler.

Langt fra Tesla

Til sammenligning:

Da den større og dyrere Tesla Model 3 ble lansert i fjor ble det registrert 5315 eksemplarer på én måned (mars 2019), tilsvarende 253 biler per dag, fra et betydelig mindre forhandlerapparat enn det VW har i Norge.

Deretter var leveransene svært ujevne, med topper hver gang båtlaster med biler kom fra USA i slutten av hvert kvartal.

I snitt holdt registreringstakten for Tesla Model 3 seg likevel på 75 biler per virkedag fra lanseringen og ut året 2019.

«Vi er tilfreds»

Importøren tar nedgangen i registreringstakten for ID.3 med stor fatning .

– Siden kundeutleveringene startet den 11. september har det allerede blitt registrert over 5000 ID. 3 på to måneder av våre forhandlere, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen hos Harald A. Møller, til Motor.

– ID. 3 har befestet seg som den nestmest registrerte modellen i Norge hittil i år, en prestasjon vi er svært tilfreds med, konkluderer Svanes.

Svanes legger til at det kan variere hvilke merker som har fått prioritet når det går båter fra utskipningshavnen for biler i Bremerhaven i Tyskland til Møllers anlegg på Bekkelaget i Oslo.

Dette skal ifølge informasjonssjefen kunne forklare noe av variasjonen i utleveringstakten til kunder.

Powered by Labrador CMS