LEDET AN: Det var mer enn noen annen modell Volkswagen ID.3 (bildet), som sørget for den kraftige veksten for elbilene i Europa i fjor.

Over ti prosent ladbart i Europa i 2020:

Norge har falt ned fra elbil-tronen

Norge er ikke lenger blant de tre landene i Europa som selger flest elbiler, selv om elbil-andelen stadig er høyere enn i noe annet land.

Publisert Sist oppdatert

Tre av fire europeere valgte fortsatt fossilbil i 2020, men ladehybrider hadde kraftigst vekst, viser oversikten over bilsalget i Europa.

For første gang kommer ikke Norge på elbil-pallen, men er dyttet ned på fjerdeplass – og nede til femteplass i fjerde kvartal (se tabellene nederst).

Fra 3,0 prosent av markedet i 2019, steg andelen ladbare biler (elbiler og ladehybrider) i Europa som helhet til 10,5 prosent i fjor. Andelen helelektriske biler var på 5,7 prosent i 2020.

I fjerde kvartal steg den til og med til rett over ni prosent da elbil-boomen vi konstaterte i oktober forsterket seg ytterligere mot årets slutt.

Det er ACEA, det europeiske bilprodusentforbundet, som har publisert den årlige rapporten, som viser betydelige endringer i europeernes kjøpsadferd når det gjelder personbiler.

Kilde: ACEA

Korona-rammet

Europa etter ACEAs definisjon inkluderer EU, Storbritannia og EFTA-landene Island, Norge og Sveits. Tall fra Bulgaria og Malta var ikke tilgjengelig i tide til å komme med i oversikten, men de ville i praksis ikke ha gjort noen merkbar forskjell.

Hele området ble i varierende grad rammet av koronakrisen og det ble i 2020 registrert rundt tre millioner færre personbiler enn året før.

Nedgangen var kraftigst for biler drevet av kun fossilt drivstoff (bensin- og dieselbiler). Disse dominerer likevel fortsatt markedet, med en andel av registreringene på 75,5 prosent i hele fjor.

Imidlertid falt andelen jevnt gjennom året, og var bare 66 prosent i fjerde kvartal.

For første gang på flere år falt diesel-andelen mindre enn bensin-andelen i 2020.

Elbil: Tyskland på topp

Norge blander seg ikke lenger inn i tetstriden blant landene med flest registrerte elbiler i volum. Til det er markedet vårt for lite. Men når det kommer til prosentvis markedsandel er Norge fortsatt på topp.

Norge hadde overlegent størst elbil-andel med over 50 prosent helelektrisk i nybilsalget for året samlet, selv om Nederland hadde en høyere andel i desember (69 prosent).

Nederlands desember-tall skal sees i lys av en varslet økning i avgifter fra januar 2021. Elbilene oppnådde 21 prosent markedsandel i Nederland i 2020 som helhet.

Det er ulike avgiftsfordeler og støtteordninger for ladbare biler som i hovedsak driver salget oppover, og landene som har de kraftigste økningene er også de som har de mest generøse ordningene – noe som blant annet forklarer en seksdobling i Tyskland i fjerde kvartal.

Oversikten land for land ser slik ut:

Antall registrerte elbiler i Europa i 2020 sammenlignet med 2019

Registreringer 2020 2019 Økning i prosent
Tyskland194 47463 491206,3
Frankrike111 12742 827159,5
Storbritannia108 20537 850185,9
Norge76 80460 34527,3
Nederland73 20461 70318,6
Italia32 48710 685204,0
Sverige27 96815 59679,3
Sveits19 54613 19048,2
Spania17 92710 04278,5
Østerrike15 9869 26172,6
Belgia14 9948 83769,7
Danmark14 2845 532158,2
Portugal7 8306 88313,8
Finland4 2441 897123,7
Irland4 0133 44416,5
Polen3 6831 491147,0
Tsjekkia3 262756331,5
Ungarn3 0461 83366,2
Romania2 8371 50688,4
Luxemburg2 473986150,8
Island2 357925154,8
Slovenia1 647186785,5
Slovakia918165456,4
Hellas679190257,4
Kroatia533192177,6
Litauen453162179,6
Estland36080350,0
Latvia30186250,0
Kypros422382,6

Kilde: ACEA

Topp ti elbilland i Europa i fjerde kvartal 2020

Registreringer 4. kvartal 2020 4. kvartal 2019 Økning i prosent
Tyskland95 86415 436521,0
Nederland44 34931 78939,5
Storbritannia41 59412 753226,2
Frankrike40 54012 397227,0
Norge28 62910 862163,6
Italia14 9662 892417,5
Sverige11 6733 444238,9
Sveits8 3464 33892,4
Spania8 0102 582210,2
Østerrike7 0271 864277,0

Kilde: ACEA

TOPP TI: Dette var de mest solgte elbilmodellene i Europas 23 største elbilmarkeder i 2020.