LEDET AN: Det var mer enn noen annen modell Volkswagen ID.3 (bildet), som sørget for den kraftige veksten for elbilene i Europa i fjor.Foto: VOLKSWAGEN AG
Over ti prosent ladbart i Europa i 2020:
Norge har falt ned fra elbil-tronen
Norge er ikke lenger blant de tre landene i Europa som selger flest elbiler, selv om elbil-andelen stadig er høyere enn i noe annet land.
Tre av fire europeere valgte fortsatt fossilbil i 2020, men ladehybrider hadde kraftigst vekst, viser oversikten over bilsalget i Europa.
For første gang kommer ikke Norge på elbil-pallen, men er dyttet ned på fjerdeplass – og nede til femteplass i fjerde kvartal (se tabellene nederst).
Fra 3,0 prosent av markedet i 2019, steg andelen ladbare biler (elbiler og ladehybrider) i Europa som helhet til 10,5 prosent i fjor. Andelen helelektriske biler var på 5,7 prosent i 2020.
Det er ACEA, det europeiske bilprodusentforbundet, som har publisert den årlige rapporten, som viser betydelige endringer i europeernes kjøpsadferd når det gjelder personbiler.
Korona-rammet
Europa etter ACEAs definisjon inkluderer EU, Storbritannia og EFTA-landene Island, Norge og Sveits. Tall fra Bulgaria og Malta var ikke tilgjengelig i tide til å komme med i oversikten, men de ville i praksis ikke ha gjort noen merkbar forskjell.
Hele området ble i varierende grad rammet av koronakrisen og det ble i 2020 registrert rundt tre millioner færre personbiler enn året før.
Nedgangen var kraftigst for biler drevet av kun fossilt drivstoff (bensin- og dieselbiler). Disse dominerer likevel fortsatt markedet, med en andel av registreringene på 75,5 prosent i hele fjor.
Imidlertid falt andelen jevnt gjennom året, og var bare 66 prosent i fjerde kvartal.
For første gang på flere år falt diesel-andelen mindre enn bensin-andelen i 2020.
Annonse
Elbil: Tyskland på topp
Norge blander seg ikke lenger inn i tetstriden blant landene med flest registrerte elbiler i volum. Til det er markedet vårt for lite. Men når det kommer til prosentvis markedsandel er Norge fortsatt på topp.
Norge hadde overlegent størst elbil-andel med over 50 prosent helelektrisk i nybilsalget for året samlet, selv om Nederland hadde en høyere andel i desember (69 prosent).
Nederlands desember-tall skal sees i lys av en varslet økning i avgifter fra januar 2021. Elbilene oppnådde 21 prosent markedsandel i Nederland i 2020 som helhet.
Det er ulike avgiftsfordeler og støtteordninger for ladbare biler som i hovedsak driver salget oppover, og landene som har de kraftigste økningene er også de som har de mest generøse ordningene – noe som blant annet forklarer en seksdobling i Tyskland i fjerde kvartal.
Oversikten land for land ser slik ut:
Antall registrerte elbiler i Europa i 2020 sammenlignet med 2019