KLAR FOR 2020: Lavere forbruk og utslipp har vært førsteprioritet i fornyelsen av de to Astra-modellene.

Oppgradert Opel Astra prøvekjørt:

Nyhetene kan du ikke se – men høre

Med tresylindrete motorer og nye automatgirkasser skal både forbruk og utslippet reduseres på Opel Astra. Forhåpentligvis også fallet på salgsstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Etter fire år på markedet blir Opel Astra oppgradert. Utseendemessig ser du knapt endringene, men under skallet har det skjedd mye. Modellen har blant annet fått nye motorer og girkasser.

Dagens versjon av Opel Astra kom på markedet i 2015, og ble kåret til «Årets bil i Europa» året etter.

Men salgstallene i Norge speiler ikke akkurat en suksess. Ved utgangen av august var Astra Norges 107. mest solgte modell. 

Det er ganske nøyaktig 100 plasser dårligere enn ved utgangen av 2005.

Til 2020-modellene lanserer nå Opel flere nye tresylindrete motorer.

Tre av dem kommer på det norske markedet: 110 hester bensin med manuelt gir, 145 hester bensin og automat, samt 122 hester diesel, manuell eller automat.

Bensinvarianten har en trinnløs automat (CVT), mens dieselvarianten har en konvensjonell automat med hele ni trinn.

Les også: Sparker i gang nytt elbil-løft for Opel

SMÅ DETALJER: Fra utsiden er de ikke enkelt å se endringene på 2020-modellen av Opel Astra stasjonsvogn. Bilen på bildet er den litt mer sporty utstyrsversjonen «GS-line», uten blanke lister rundt vinduene og med svarte felger.

Utsøkte kvaliteter

Motor har kjørt de norgesaktuelle versjonene, men mest de med automat. Og litt overraskende synes vi bensinmotoren med den trinnløse automaten gir det beste inntrykket. Trinnløse girkasser har utsøkte kvaliteter når alt går rolig og forsiktig for seg, men forbikjøringer og akselerasjonsfelt har avslørt minusfaktorene.

Det har kommet mye lyd, men det har tatt for lang tid å bygge opp effekt. 

I Astra er ikke dette noen problemstilling. Girkassa skifter sedvanlig mykt og harmonisk under normal kjøring, men gir også momentant med krefter om ønskelig.

Vi føler langt på vei at kombinasjonen oppfører seg som en dobbeltkløtsjgirkasse, bare med enda litt smidigere overganger mellom P, D og R.

Les også: Må vente over et halvt år på ny RAV4

DIGITALT: Instrumentene er blitt digitale og infotainmentsystemet er oppgradert. Ellers er utseendet som før.

Kraftoverskudd

Den karakteristiske rå lyden fra den tresylindrete motoren blir aldri slitsom, men heller aldri spesielt sporty i en Opel. Men det er opplagt enklere å høre enn å se endringene på nye Astra. Kraftoverskuddet er uansett merkbart selv i en såpass liten motor.

Det er ingenting galt med dieselmotoren og automatkassa med hele ni trinn. 

Men ved inngangen til 2020 blir det hele litt for støyende og litt for tregt – og man sitter igjen med inntrykket av en bil fra en tilbakelagt epoke.

Men: Kombinasjonen kan være helt ypperlig for deg som vil kjøre langt og behagelig og holde forbruket lavest mulig.

Les også: Kia Optima prøvekjørt – mer ladbar enn salgbar

MEST POPULÆR: Stasjonsvognen av Astra er svært praktisk, med et bagasjerom på 540 liter.

Hardbarka Astra-fans

Du skal være hardbarka Astra-fan for å se de utvendige endringene på 2020-modellene.

Men stiller vi den nye ved siden av den utgående, så ser vi andre ribber i grillen – mer likt storebror Insignia - samt litt endringer på tåkelys og luftinntak nederst på støtfangeren. Profilen og hekken er som tidligere.

Innvendig har det kommet digitale instrumenter, et forbedret infotainmentsystem, trådløs ladeplate til mobilen og oppvarmet ratt. 

Mange vil nok også sette pris på muligheten til å få ergonomiske seter med både ventilasjon og massasje.

Les også: Nyheten som overskygget alt på Frankfurt-utstillingen

Astras fortrinn

Opels avanserte lysteknologi, som de var alene om ved lanseringen i 2015, er fortsatt et av Astras fortrinn i denne klassen. 

Annet nytt sikkerhetsutstyr er blant annet kollisjonsvarsler med autobrems, adaptiv cruise kontroll, filholderassistent og en ny generasjon frontkamera («Opel Eye»).

Opel har for øvrig bestemt seg for å kutte ut motoridentifikasjon på bakluka, og fokusere mer på utstyrsversjoner. I Norge blir bilene tilgjengelig i versjonene «Elegance» og «GS-line». Prisene er foreløpig ikke klare.