LITT ANONYM: Kia Optima mangler særpreget som gjør at den skiller seg ut i en liten, men sterk gruppe av ladbare hybrider. Foto: Øivind A. Monn-Iversen

Vi har prøvekjørt Kia Optima:

Mer ladbar enn salgbar

Kia har plugget seg inn i norske bilkjøperes bevissthet de siste årene – men ikke med den kanskje beste modellen av dem alle.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kia Optima er stasjonsvogn og ladbar hybrid med over 50 kilometers rekkevidde. I år har den fått en liten facelift.

Mange leter forgjeves blant dagens helelektrifiserte modeller for å finne en optimal familiebil. En ladbar hybrid kan være et godt alternativ. Riktig brukt, har den utslippsfri rekkevidde i daglig bruk og bekymringsfri rekkevidde til de større utfluktene.

Kias største stasjonsvogn, Optima, kom som ladbar hybrid på det norske markedet i 2017. Drøye to år senere ligger modellen på en ganske håpløs 93. plass blant nybilregistreringene.

Den eneste reelle konkurrenten, Passat GTE, er til gjengjeld en av landets mest populære modeller.

Det samme er Mitsubishi Outlander, som byr på tilleggskvaliteter i form av SUV-form og firehjulsdrift, men som ellers framstår mer gammeldags enn Optima. Begge disse er 60-70.000 kroner dyrere.

Les også: Dette er Kias beste bil! 

ROMSLIG: I baksetet er det raust med beinplass. Soltak tar litt hodeplass.

Blåkopi

Joda, vi ser en del minusfaktorer ved Kia Optima – rettferdig eller ikke. Utseendemessig er bilen ganske anonym, selv om et par litt sterkere farger gir designet et sporty preg. Faceliften som kom i år, er knapt synlig. Her kunne Kia virkelig ha boltret seg litt innenfor kjente rammer. 

Innvendig er instrumentpanelet nærmest en blåkopi av forrige generasjon BMW 5-serie, og et takknemlig argument for dem som fortsatt mener at asiatiske bilprodusenter er flinkere til å herme enn å skape.

Og i forlengelsen av det siste: Vil du bruke nærmere en halv million kroner på en bilmodell som verken har en spennende historikk eller et definert særpreg?

Salgstallene gir vel langt på vei et godt svar.

Les også: Små detaljer gir stor Fordbedring

En tøff realitet. Og ikke nødvendigvis rettferdig. Kia Optima er nemlig en svært god bil. Og som med de fleste Kia-modeller vi tester – den oppleves gradvis bedre.

Førsteinntrykket er ikke alltid så spennende. Men de hverdagslige kvalitetene desto finere. Instrumentbetjeningen er logisk og intuitiv og ryggekameraet er blitt svært avansert. Komforten er bra. Kia viser her at det faktisk har evnen til å dempe dekkstøy.

Batteriene tar fortsatt såpass mye plass at det koster bagasjevolum. 440 liter er 90 liter ned fra en helfossil Optima.

Heldigvis er det bare plassen under gulvnivå som er okkupert. Du aner riktig nok en ørliten bue i bagasjeromgulvet, men selve bagasjerommet er romslig nok i det daglige.

Baksetet er delt 40/20/40, det gjør enkelte lasteutfordringer enklere. Og blir de enda større, så kan Optima trekke 1500 kilo henger.

Les også: Her er alle Motors biltester

BEGRENSET: Plassen i bagasjerommet er redusert med 90 liter på grunn av batteriteknologien, men 430 liter holder for mange av oss.

BMW-KOPI: Dette instrumentpanelet er nærmest en blåkopi av forrige generasjon BMW 5-serie, og kler en selvstendig bilprodusent dårlig.

 

PRAKTISK: Ladeplate til mobilen er bare en av mange komfortdetaljer.

41 km på strøm

Krysser du av på det meste av utstyr, inkludert hengerfeste og vinterdekk, så havner du fortsatt under en halv million.

Startprisen er 414.900 kroner – og kanskje klarer du deg utmerket uten skinnseter, panoramatak og parkeringsassistent? Da trenger du ikke så mye annet enn vinterhjul og kanskje litt glans i lakken. Varme i rattet og i baksetet er standard uansett. 

Og drivlinjen er den samme, uavhengig av summen du ender på: Forhjulsdrift, 6-trinns automat og en 2,0 liters bensinmotor på 154 hester og en elektrisk motor på 67 hester som gir en samlet systemeffekt på 205 hester. Dette fungerer utmerket i det daglige, nærmest sømløst og svært komfortabelt under normal kjøring.

Motor kjørte 41 kilometer på elektrisitet med tre personer i bilen på sensommeren, fortrinnsvis i by, men også litt i landeveistempo.

Det er et bra tall som underbygger vår oppfatning av at Kia holder det de lover om elektrisk rekkevidde, enten modellen er heleelektriske eller ladbar.

Men det kreves mer for å nå fram til norske bilkjøpere. Med modeller som ProCeed og, ikke minst, kommende XCeed, viser Kia at de både har vilje og evne til å skape spennende biler for folk flest. Nå bør Kia Optima være neste modell ut.