En BMW skapt for salgssuksess:
Som skreddersydd for Norge
Hvis du spør BMW om hva norske bilkjøpere ha, kan du regne med at nye 330e xDrive Touring er nær svaret: Statusmerke, stasjonsvogn, firehjulsdrift, ladehybrid med forbedret rekkevidde, tilhengerfeste og pris under 500.000 kroner.
DETTE ER SAKEN: BMW kommer nå med sin ladbare hybrid både som stasjonsvogn og med firehjulsdrift.
– Vi har et av markedets største utvalg av plug-in hybrider og med lanseringen av nye BMW 330e xDrive Touring kan vi tilby et skikkelig kinderegg: En ladbar stasjonsvogn med solid elektrisk rekkevidde, firehjulsdrift og tilhengerfeste, sier kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge, Marius Tegneby.
BMW 3-serie kom som ladbar hybrid for første gang i 2015. Ifjor ble den nye generasjonen lansert - den ladbare sedan-versjonen, som raskt etablerte seg som en populær modell med over 500 solgte biler i annet halvår 2019 (120 i januar i år).
Men det er nå det virkelig kan ta av for BMW.
Tre nye
Den ladbare porteføljen utvides med tre versjoner:
BMW 330e xDrive Sedan, BMW 330e Touring og BMW 330e xDrive Touring.
Dette er første gang BMW lanserer en plug-in hybrid i et stasjonsvognkarosseri, i motsetning til Mercedes-Benz (ladbar C-klasse) og Volkswagen (Passat).
I tillegg tilbyr BMW altså nå xDrive (firehjulsdrift) på de ladbare modellene i 3-serien.
Alle variantene tilbyr den samme motoriseringen. Det vil si at en to-liters firesylindret TwinPower turbo bensinmotor som yter 184 hestekrefter, er koblet sammen med en elektrisk motor som jevnt yter 83 kilowatt – som tilsvarer 113 hestekrefter. Samlet effekt på de to motorene er 252 hestekrefter, med et maksimalt dreiemoment på 420 newtonmeter.
Starter under 500
Med den nye standardfunksjonen XtraBoost, hvor det lagres ekstra energi i høyspenningsbatteriet på 12 kWt, kan effekten økes med ytterligere 40 hestekrefter for kortere perioder.
XtraBoost-funksjonen aktiveres når bilen settes i sport-modus og kan brukes helt frem til minimumsnivået på batteriet er nådd. XtraBoost aktiveres også ved kickdown (full akselerasjon).
Estimerte priser (endelige priser når alle tekniske data er klare):
Modell:
Pris:
BMW 330e Touring
Fra kr. 474.300
BMW 330e xDrive Touring
Fra kr. 496.000
BMW 330e xDrive Sedan
Fra kr. 474.300
Firehjulsdrift og tilhengerfeste
Modellene BMW 330e xDrive Touring og BMW 330e xDrive Sedan har, som andre XDrive-modeller, firehjulsdrift med permanent kraftoverføring mellom akslene, uavhengig om bilen kjøres helt elektrisk eller på bensinmotoren.
Modellene med xDrive firehjulsdrift har forøvrig samme bagasjeromsvolum som de andre modellene. Det betyr 410 liter for stasjonsvognen og 375 liter for sedanen. Det er henholdsvis 90 liter og 105 liter mindre enn de ikke-ladbare utgavene.
Modellen BMW 330e Sedan tilbys allerede med tilhengerfeste. Med lanseringen av de tre nye ladbare hybridene i 3-serie-familien endres de tekniske egenskapene. Fra sommeren 2020 vil alle de ladbare variantene av BMW 3-serie kunne leveres med tilhengerfeste med en kapasitet på 1500 kilo.
Ladetid og tekniske data
Høyspenningsbatteriet har en kapasitet 12 kWt brutto, 10,8 kWt netto tilgjengelig), lades fra 0-80 prosent på to timer og 36 minutter i en ladestasjon med 3,7 KW-kapasitet. Fra 0-100 prosent er ladetiden 3 timer og 42 minutter med samme effekt.
Gjennom en vanlig 220-volts stikkontakt (nødlading), er ladetiden fire timer og 18 minutter til 80 prosent, og fem timer og 54 minutter til 100 prosent.
Tekniske data for stasjonsvognene:
BMW 330e Touring
BMW 330e xDrive Touring
Toppfart:
220 km/t
214 km/t
Elektrisk toppfart:
140 km/t
140 km/t
0-100 km/t:
6,1 sek
6,2 sek
Elektrisk rekkevidde (WLTP):
Opptil 57 km
Opptil 54 km
BMW 330e Sedan
BMW 330e xDrive Sedan
Toppfart:
230 km/t
224 km/t
Elektrisk toppfart:
140 km/t
140 km/t
0-100 km/t:
5,9 sek
5,8 sek
Elektrisk rekkevidde (WLTP):
Opptil 59 km
Opptil 57 km
De tre nye BMW-modellene lanseres til sommeren. Norske forhandlere vil åpne for bestilling mot slutten av mai.