
Bilmarkedet i krise:
Disse bilmerkene vant kampen om kjøperne
Registreringsstatistikken fra OFV for første halvår forteller oss hvilke merker som klarer seg bedre enn andre gjennom korona-tiden. Tesla har stupt, to tyske merker klatrer mot gamle høyder.
I andre kvartal slo effekten av koronakrisen virkelig inn i registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken, som viser antall nye registrerte personbiler måned for måned.
Som vi kunne fortelle da vi presenterte hovedtrendene fra første halvår, i et bilmarked som er ned med en fjerdedel fra i fjor, er ikke elbilene vinnerne så langt i 2020 når det gjelder drivlinjer, men de ladbare hybridene.
Tilspisset kamp om kundene
På bilprodusent-nivå er bildet en hel del mer sammensatt.
Et dypdykk i tallene viser at enkelte merker og modeller klarer seg langt bedre enn andre.
Når markedet krymper, blir kampen om å ta nye andeler av det desto viktigere.
Om man dessuten klarer å øke antallet solgte biler, er det selvsagt enda bedre. Faktisk har hele 14 bilmerker klart å levere flere biler i første halvår i fjor enn de gjorde i samme periode i fjor – til tross for korona og økonomisk krise.
Ikke overraskende er en del av dem bilprodusenter som i fjor ikke solgte noen, eller veldig få, biler.
Dette er listen fra årets første seks måneder:
Vinnerne:
Bilmerke | Økning i antall registreringer |
Audi | 2859 |
Mercedes | 1410 |
MG | 842 |
Porsche | 568 |
Peugeot | 239 |
DS | 206 |
Skoda | 192 |
Seat | 182 |
Subaru | 116 |
Bentley | 10 |
Maxus | 10 |
SsangYong | 8 |
Polestar | 7 |
Nilsson | 5 |
Totalt: | 6654 |
Tallene viser økningen i antall registrerte personbiler i 1. halvår 2020 i forhold til 1. halvår 2019. Kilde: OFV AS
Taperne:
Bilmerke | Nedgang i antall registreringer |
Kia | -128 |
Lexus | -167 |
Hyundai | -313 |
Honda | -356 |
Citroën | -364 |
Suzuki | -426 |
Mazda | -561 |
Ford | -775 |
Nissan | -817 |
Volvo | -852 |
Mitsubishi | -1262 |
BMW | -1470 |
Jaguar | -1770 |
Volkswagen | -2639 |
Toyota | -2762 |
Tesla | -10532 |
Tallene viser nedgang i antall registrerte personbiler i 1. halvår 2020 i forhold til 1. halvår 2019. Kilde: OFV AS
De fleste falt - noen kraftig
Tilsammen ble det registrert 6.654 flere biler fra disse merkene i år enn i fjor.
Men totalmarkedet falt med hele 18.991 biler. Med andre ord tapte de øvrige 26 merkene 25.645 registreringer fra i fjor til i år.
Tesla alene, riktignok delvis takket være et helt eksepsjonelt første halvår i 2019, hadde en nedgang som var langt større enn den samlede økningen til volumvinnerne.
Her er oversikten over merkene som gikk ned med mer enn 100 registreringer:
I tillegg til Tesla, ser vi at Mitsubishi, BMW, Jaguar, VW og Toyota gikk tilbake med mer en 1.000 biler.
Vinnere og tapere - markedsandeler
Men: Volum er én ting - markedsandeler er en annen, selv om de er relatert.
Tar man utgangspunkt i et merke som selger store volum, kan en relativt betydelig nedgang i volum likevel bety en økning av markedsandelen i et krympende marked.
En tilsynelatende beskjeden fremgang i volum for en av de mindre aktørene, derimot, kan gi seg utslag i en kjærkommen, markant økning i andeler.
Diagrammene nedenfor visualiserer hvordan noen bilmerker har tapt salg til andre. Ikke overraskende finner vi igjen de fleste merkene fra oversikten over volumer.
Legg merke til at for eksempel Volvo, Kia og Hyundai, som er på taperlisten basert på kun volum, er på vinnersiden når vi ser på markedsandeler. De har altså, tross negativ vekst, styrket posisjonen sin i markedet.
Vinnerne - fremgang i markedsandel:

Taperne - tilbakegang i markedsandel:
