KLARE KRAV: Får du under 50 prosent rekkevidde også vinterstid, har du et mangelskrav, mener Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.
KLARE KRAV: Får du under 50 prosent rekkevidde også vinterstid, har du et mangelskrav, mener Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

NAF med tydelige krav:

– En reklamasjonssak med under 50 prosent rekkevidde

Er den faktiske rekkevidden på elbilen din under 50 prosent av WLTP, også vinterstid, har du en reklamasjonssak, mener NAF. Men du må ha god dokumentasjon.

Publisert Sist oppdatert

Nye biler med rekordkort rekkevidde, elbilprodusenter og elbilimportører som informerer om svært kort rekkevidde på motorveiene i vinterkulda, og en kraftig økning i antallet klager fra elbileierne.

Rekkevidde er sentralt for mange elbileiere.

Men få konfliktsaker mellom kundene og selgerne havner i rettssystemet.

Og når de først gjør det, taper som regel kundene – fordi de ikke har god nok dokumentasjon, viser en gjennomgang Motor har gjort av rekkevidde-konflikter som har vært behandlet i Forbrukerklageutvalget.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLARE KRAV: </span>Får du under 50 prosent rekkevidde også vinterstid, har du et mangelskrav, mener NAF.
KLARE KRAV: Får du under 50 prosent rekkevidde også vinterstid, har du et mangelskrav, mener NAF.

Til retten

– Det er både for få saker som har vært behandlet, og for dårlig dokumentasjon fra disse kundene, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er NAFs advokatkontor.

NAF får mange henvendelser fra medlemmene sine om elbil og rekkevidde, og nå ønsker de å ta ett relevant tilfelle til rettssystemet.

– Mindre avvik er det vanskelig å nå frem med. Derfor må det være en sak med god dokumentasjon på langt lavere reell rekkevidde enn det som er opplyst som WLTP-rekkevidde, sier Svennungsen.

Testkjøringer

– Hvordan bør elbilkundene gå frem for å dokumentere for lav faktisk rekkevidde?

– En teknisk sakkyndig må kjøre bilen og gjøre målinger. Det blir på akkurat samme måte som ved andre konflikter, man bør ha uavhengig ekspert-utredning som dokumentasjon.

Forbrukerrådet anbefaler også testkjøringer som god dokumentasjon.

– Vi ser dessuten at avvik i rekkevidde ofte er et utslag av andre feil på bilen, som også isolert sett kan utgjøre kjøpsrettslige mangler, sier jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

<span class="font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">RETTIGHETER:</span> Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.
RETTIGHETER: Jurist Caroline Skarderud i Forbrukerrådet.

50 prosent

NAF mener elbilkunder som har en faktisk rekkevidde som er under 50 prosent av oppgitt rekkevidde i WLTP, har en reklamasjonssak overfor selger.

– Reell rekkevidde under 50 prosent gjelder også vinterstid, når det er kaldt. En differanse på mer enn 50 prosent er i alle årstider så mye at det er utenfor det akseptable. Det må anses som en mangel.

WLTP er den internasjonale offisielle målemetoden for rekkevidde på el- og hybridbiler.

– Hva bør kunder som har under 50 prosent faktisk rekkevidde kreve?

– Det mest nærliggende er prisavslag, og i de verste tilfellene heving av kjøpet.

Prisavslag

Forbrukerrådet vil ikke være konkrete på når rekkevidde er en mangel.

– Men blir det konstatert at rekkevidden er for lav i forhold til hva man kan forvente, trer vanlige mangelsrettigheter inn. Kundene har rett til å få utbedret feilene som førte til den reduserte rekkevidden. Dersom det ikke foreligger fysiske feil, kun at rekkevidden er for kort, vil dette kunne gi grunnlag for enten prisavslag eller heving, sier jurist Caroline Skarderud.

Powered by Labrador CMS