IKKE SÅ LANGT: Jaguar I-Pace har en markedsført WLTP-rekkevidde på 470 kilometer. I vinterkulde er sannheten en rekkevidde ned mot 200 km.

Sjekk importørenes egne tall:

Så mye kortere går elbilen i vinterkulda

Motorvei i kulda kutter rekkevidden på elbilene dramatisk. På populære bilmodeller halveres den, ifølge importørene selv.

Publisert Sist oppdatert

Flere av elbil-importørene har kalkulatorer hvor du selv kan legge inn opplysninger, og få et estimert anslag på rekkevidde under gitte forutsetninger.

Motor har sjekket tre av kalkulatorene, til de populære modellene Nissan Leaf, Jaguar I-Pace og Porsche Taycan.

Alle elbileiere vet at batterikapasiteten reduseres raskt både når du kjører på motorveiene og når du kjører om vinteren.

Og begge deler samtidig gjør rekkeviddekuttet gedigent.

Nissan og Jaguar oppgir en halvering, og egentlig litt mer på Jaguar I-pace, i forhold til markedsført rekkevidde.

HALVERING: Ikke 385, men bare 197 kilometer med Nissan Leafs store batteri. Med det lille batteriet kommer du enda kortere, bare 142 kilometer.

200 kilometer

Nissan Leaf har en markedsført WLTP-rekkevidde på 385 kilometer. I vinterkulda med 10 minus på motorveien, faller rekkevidden ifølge Nissans egen kalkulator til 197 kilometer. Det er nesten en halvering.

Jaguar I-Pace har en markedsført WLTP-rekkevidde på 470 kilometer. Men dette er for bykjøring. Ved mer realistisk kombinert kjøring, som andre bruker, er anslått WLTP-rekkevidde nede i drøyt 400.

I 10 minus på motorveien mer enn halveres rekkevidden, ifølge Jaguars egen kalkulator, til bare 200 kilometer.

Porsche Taycan har en markedsført WLTP-rekkevidde på 464 kilometer. I 10 minus faller anslått rekkevidde ifølge Porsche selv til 307 kilometer på motorveien.

Begge rekkeviddetallene er for innstegsmodellen Taycan 4S, med ekstra stort batteri. Reduksjonen er på en tredel.

MINDRE KUTT: Porsche anslår at motorvei og kulde kutter rekkevidden med 34 prosent, fra 464 til 307 kilometer.

Kjørestil

Importørenes egne rekkeviddekalkulatorer er bare et anslag på anslått rekkevidde. Flere ting har innvirkning på rekkevidden, som temperaturen inne i bilen, nedbør, vind, kjørestilen din, antall passasjerer, og mengde last.

Men disse kalkulatorene viser uansett hvor kort man faktisk kommer i kulda når man kjører på de stadig flere høyhastighets motorveiene.

Med faktisk rekkevidde på rundt 200 kilometer, slik både Nissan Leaf og Jaguar I-Pace har i kulda, vil mange ha problemer med å komme seg på hytta uten å måtte lade underveis.

IKKE 470: Jaguar markedsfører tungt 470 kilometer rekkevidde for sin I-pace. Men det er for bykjøring i 20 plussgrader, uten klimaanlegget på.
KALDE FAKTA: …for når du legger ut på motorvei i vinterkulde, er rekkevidden dramatisk mye kortere.

Motor gjør dessuten verdens største rekkeviddetester, som viser hvor langt elbilene kommer både sommer og vinter – og forskjellen mellom de forskjellige modellene.

NB!

I kalkulatorene har vi lagt følgende til grunn:

  • Kjøring på motorvei med 10 minusgrader ute, med varme/klimaanlegget på, med 20-toms hjul for I-Pace og Taycan, og 17-toms for Leaf.
  • I Leaf-kalkulatoren har vi krysset av for at bilen skal frakte en familie. Med én eller to personer i bilen øker rekkevidden med syv kilometer.
  • Jaguar I-Pace bruker 18-toms dekk i markedsføringen av rekkevidde på 470 kilometer. 20-toms dekk reduserer rekkevidden med ca. fem prosent, eller, ifølge kalkulatoren deres, med ca. åtte kilometer på motorveien i 10 minus.
Den store rekkeviddetesten vinteren 2020: Beste bil var 9 prosent unna lovet rekkevidde