IKKE FORNØYD: Stadig flere elbilkjøpere klager på mangler ved bilen, konstaterer Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

NAF er bekymret:

Klagestorm blant elbilkjøperne

Nybilkjøperne irriterer seg kraftig over feil på nye elbiler. – Det er rett og slett en sterk økning av klagesaker, sier Vigdis Svennungsen i NAF Advokat.

Publisert Sist oppdatert

De siste månedene har Motor og andre medier skrevet mange artikler om problemer på splitter nye elbiler, blant annet på ID.3, den nye Golfen, og på Polestar 2.

Kundene er kjempefrustrerte over feil og mangler i et forbløffende stort omfang.

Nå merker også NAF misnøyen.

– Bare for noen måneder siden snakket vi hos oss om at det er få som klager på elbilen de har kjøpt, sier Vigdis Svennungsen, leder i NAF Advokat, som er advokatkontoret til NAF.

Men utpå høsten i fjor snudde det – og nå strømmer det inn henvendelser fra både frustrerte, misfornøyde og rett og slett sinte elbileiere som ikke finner seg i at den nye bilen de har kjøpt ikke virker slik den skal.

Tesla-dører til besvær

– Etter at det i fjor høst kom mange nye elbilmodeller på markedet, har det vært en sterk økning i antallet henvendelser, sier Svennungsen.

Hun har ikke en nøyaktig opptelling, rett og slett fordi NAF ikke registrerer saker etter drivlinje.

– Men nesten halvparten av sakene vi får inn om bilkjøp, handler om elbil, sier Svennungsen.

Det klages på det meste.

– Den siste tiden har klagene handlet om dugg, feil på klimaanlegget, kort rekkevidde, tomme 12-voltsbatterier, ladeproblemer, og feil på luftfjæring. Mange klager på Tesla, som at dørene ikke åpner seg slik de skal, og at skjermene er svarte, sier Vigdis Svennungsen.

Frustrerende

Elbilklagene er på nye biler, som jo egentlig ikke skal ha feil i det hele tatt.

På bensin- og dieselbiler er det gjennomgående henvendelser etter bruktbilkjøp, og nesten aldri etter nybilkjøp.

Men på elbil kommer så godt som alle klagene etter nybilkjøp.

– Medlemmene våre klager som oftest til oss etter at de først har klaget til selgeren og fått avslag, forteller Svennungsen, og fortsetter:

– For mange medlemmer er det også frustrerende at forhandlerne ofte ikke har en løsning på problemene. De greier ikke å reparere, sier Svennungsen.

– Ikke ferdige

NAF får et stadig sterkere inntrykk av at mange elbiler selges før de er ferdige.

– Bilfabrikkene sender ut biler som ikke er klare og ferdigtestet. Bilene har problemer med både programvaren og andre ting, sier teknisk konsulent Audun Bergerud i NAF.

Han mener det gjennomgående er flere problemer på elbiler enn på bensin- og dieselbiler.

– For mange elbilprodusenter har utviklingen gått for fort, sier han.