«UKLOKT FORSLAG»: Regjeringen og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens forslag om å fjerne engangsavgiften møter sterk kritikk fra blant annet NAF og kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal. Foto: Peter Raaum
Statsbudsjettet: «Dette er uklokt av regjeringen»
Vil gjøre Teslas toppmodell 82.800 kroner dyrere
Regjeringen foreslår å fjerne fritaket for engangsavgift for de dyreste elbilene. De største utgavene av Tesla Model X får en avgift på 82.800 kroner.
«Dagens fritak i engangsavgiften kommer i all hovedsak kjøpere av tunge, dyre elbiler til gode. Merverdiavgiftsfritaket innebærer også kronemessig størst støtte til dyre biler», i følge Finansdepartementet.
Regjeringen foreslår derfor en engangsavgift på 35.900 kroner for biler over 2250 kg og 82.800 kroner over 2500 kg.
Regjeringen vil ta elbiler og hybrider inn i det ordinære bilavgiftssystemet, men gi et vektfradrag – der Tesla-modellene havner på «feil» side.
Samtidig foreslår regjeringen at ikke-ladbare hybrider avgiftslegges som drivstoffbiler – et forslag som vil slå dramatisk ut for Toyota.
Hybridene utgjøre en overveldende del av Toyotas privatbilsalg, og deres populære Rav4 vil bli over 20.000 kroner dyrere hvis regjeringens forslag går gjennom.
Det er høyst usikkert om forslaget vil ha flertall i Stortinget.
Engangsavgiften ilegges i dag basert på utslipp i tillegg til vekt. De senere års omlegging av engangsavgiften, hvor en større andel av avgiften baseres på utslipp, har redusert verdien av fritaket fra engangsavgift for nullutslippsbiler.
Fritaket har i dag ingen betydning for de aller fleste elbiler.
Det er Teslas Model X som rammes av avgiften. De fleste Model X-utgavene har en egenvekt på 2439 kg, mens topputgaven P100D veier 2572 kg. Alle Model S-utgavene veier under 2200 kg.
«Elbiler har flere fordeler i skatte- og avgiftssystemet, som fritak for merverdiavgift. Regjeringen fremmer i budsjettet for 2018 forslag om fritak for trafikkforsikringsavgift og omregistreringsavgift for elbiler. De nye fritakene vil komme eiere av alle elbiler til gode og stimulere omsetningen av brukte elbiler», skriver Finansdepartementet i en pressemelding.
«Dagens fritak i engangsavgiften kommer i all hovedsak kjøpere av tunge, dyre elbiler til gode. Merverdiavgiftsfritaket innebærer også kronemessig størst støtte til dyre biler», heter det – og denne fordelen er det regjeringen nå vil utfordre.
NAF, Bellona og Zero har allerede uttrykt kraftig skepsis til forslaget.
– Dette er uklokt og sender et dårlig signal til folk som allerede er usikre på hva slags bil de kan ha i fremtiden, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.
Norge har verdens suverent høyeste markedsandel for elbiler, takket være en avgiftspolitikk som har hatt bred politisk støtte – med fritak for moms og engangsavgift.
I september hadde de nye personbilene i Norge det laveste gjennomsnittlige CO2-utslipp som noengang er registrert med 71 g/km, hele 17 g/km lavere enn for ett år siden.
Men elbilpolitikken betyr tapte inntekter for staten.
I følge Aftenposten er provenytapet for redusert engangsavgift alene på 5,8 milliarder kroner.
Kritikerne mener imidlertid det er avgjørende at myndighetene ikke legger om avgiftspolitikken allerede nå.
– Denne avgiftsøkningen sender et signal om at penger i kassa er viktigere enn flest mulig elbiler på veiene. Vi har hatt en suksess med elbilpolitikken, hvor forutsigbarhet har vært et suksesskriterium. Dette må til for at vi skal lykkes med omstillingen til utslippsfri transport som de ønsker, sier Sagedal.
– For våre 500 000 medlemmer vil det fremstå som et brudd med de forventningene de har hatt grunn til å ha. I tillegg bryter regjeringen intensjonen i 2015-avtalen med samarbeidspartiene om hvordan bilavgiftene skulle rigges, sier Sagedal.
I dag er det kun Tesla som tilbyr store biler med lang rekkevidde og hengerfeste – kriterier som er viktig for mange når de skal velge bil.
– Hittil har vi sett flest elbiler i sentrale strøk. Men innen 2020-2021 vil det komme flere større biler på markedet, med de egenskapene mange trenger i sin hverdag. Da vil det være uklokt å gjøre disse så dyre at vanlige folk heller velger en fossil-SUV. Nå håper vi regjeringen tenker seg om og ikke bremser det grønne transportskiftet, sier Inger Elisabeth Sagedal.