RENT OG PENT: Ingen knapper og dilldall på dashbordet i nye Model 3. Foto: Produsenten

Jublende mottakelse for Teslas billig-bil:

«Å kjøre en Tesla Model 3 forandrer alt»

Amerikanske bileksperter er overstadig begeistret etter de første prøvekjøringene med Teslas Model 3. Sjelden har en bilmodell fått mer panegyriske hyllester enn den nye billigmodellen: «Model 3 har rett og slett ingen konkurranse».

Publisert Sist oppdatert

Bilen har en grunnpris på 35.000 dollar. Det er ikke kjent når den kommer til Norge eller hva den vil koste her.

De første Model 3-bilene rullet ut fra fabrikken sist helg, og anmelderne var ikke sene om å melde tilbake.

«Magisk, kan jeg si deg. Magisk. (…) Har jeg noen gang kjørt en mer oppsiktsvekkende, liten sedan? Aldri. En Alfa Romeo Giulia føles som en våt svamp til sammenlikning», skriver magasinet Motor Trend.

Les også: Sulten mens du venter på ny Tesla? Se våre veikro-tester fra Lindesnes til Nordkapp

 

Bør bekymre seg

Bloomberg News skriver:

«BMW og Mercedes bør være bekymret. Denne bilen har pekt seg ut deres marked».

Og om konkurransen med Opel Ampera-e (Chevy Bolt, som den heter i USA):

«De er priset omtrent likt og begge går på batteri. Der slutter likhetene.»

På nettavisen Business Insider heter det:

«Jeg har kjørt alle Tesla-modeller, men Model 3 er noe helt eget. Den kommer til å overraske veldig, veldig mange. Den er i særklasse for dem som vil inn på elbil-markedet for første gang. Jeg kan trygt si at Model 3 ikke har noen konkurranse.»

Og anmelderen fortsetter:

«Det kommer ikke til å være noen som setter seg i førersetet på denne bilen og ikke ønsker at de hadde en slik bil».

Les også: Her er fire elbiler med god rekkevidde – som du kan kjøpe nå

 

500 km rekkevidde

Utgaven med standardbatteri har oppgitt rekkevidde på om lag 335 km. 30 minutter i en supercharger skal være ladetid nok for 210 km. Dette er modellen som annonseres med en pris i USA på 35 000 dollar. Modellen til 44 000 dollar skal ha en rekkevidde på nesten 500 km, og samme ladetid som Model S.

Modellene ser like ut, men tilvalgsmulighetene er rike. En pakke til 5000 dollar gir bl.a. glass i taket, tredekor, bedre høyttalere og setevarmer. En modell med firehjulstrekk vil bli tilgjengelig til våren.

Hvis Tesla leverer i tråd med planene, noe mange håper – og enkelte kanskje frykter.

Magasinet Wired skriver:

«Denne bilen som et vippepunktet for bilindustrien, som et tegn på at elbilen – og, forhåpentligvis, all infrastruktur som må følge med – endelig har funnet sin plass. Bare tiden vil vise om Musk & co kan nå sine mål og holde produksjonen oppe. Elon Musk avslørte ved åpningsfesten fredag at mer enn 500 000 mennesker nå har betalt 1000 dollar for å reservere sin Model. Men for øyeblikket ser det riktig bra ut.»

Les også: Nå kommer sannheten om utslipp og rekkevidde

Autopilot, bokstavelig talt

«Model 3 er kanskje den nyeste og «rimeligste» modellen til Tesla, men i det øyeblikket jeg trykket ned gassen kjente jeg, ja, dette er fortsatt en Tesla. Den er stillegående, den akselerer lynraskt, og den har den semi-autonome Autopilot-funksjonen bygget inn», skriver Wired – og forteller om en girspak med fem valg: Park, Reverse, Neutral, Drive og Autopilot.

I første omgang har Model 3 samme selvkjørende-funksjonalitet som Model S, som har vært Teslas flaggskip i selskapets første fase.

Nå kan det komme en ny modell i den rollen, hvis vi skal tro Wired:

«Hvis du har lengtet etter en Model S, så vil du være fornøyd med en Model 3 også».