NAF advarer:
– Elbilmomsen vil gjøre alle nye biler dyrere
Kombinasjonen av elbilmoms og målsettingen om alt nybilsalg skal være nullutslipp i 2025, vil føre til at alle nye biler blir dyrere, advarer NAF.
– Dette kommer til å bli en avgiftsspiral på bil som vi ikke er med på, sier kommunikasjonssjef Camilla Ryste i NAF til Motor.
Stadig flere partier åpner døra for moms på elbiler fra neste stortingsperiode:
- Høyre er på gli mot å ville utfase elbilfordelene fra 2022, Venstre er ikke bombastiske på motstanden mot elbilmoms, og Arbeiderpartiet tok allerede i fjor til orde for moms på de dyreste elbilene.
– Vi ser at politikerne trenger penger, og at stadig flere partier tar til orde for å avgiftsbelegge elbilen mer. Vi i NAF advarer mot å tro at dette kan skje uten at flere baller begynner å rulle, sier Ryste.
– Det blir en avgiftsspiral som i praksis betyr å ta inn mer penger fra alle nye biler, ikke bare elbilen.
Nesten halvert
I 2007 var statens inntekter fra bilavgiftene på 75 milliarder kroner. Med fritak for moms og engangsavgift har elbil-eksplosjonen bidratt til at disse inntektene i 2020 er nede i vel 40 milliarder.
Nullutslippsbilene står for 47,7 prosent av nybilsalget i Norge hittil i 2020.
Bilmarkedet har kurs for det svakeste nybilsalget siden 2009, hvis det ikke skjer dramatiske endringer i årets fem siste måneder.
Én av endringene som kan løfte salget er de mange, nye elbilmodellene som er varslet de neste månedene.
Importørene venter at biler som VW-modellene ID.3 og ID.4, Tesla Model Y, Skoda Enyaq, BMW iX3, Nissan Ariya og Ford Mustang Mach-e skal kapre betydelige markedsandeler – med avgiftsfritaket som drahjelp.
Bredt flertall
Samtidig er det bred politisk støtte bak målsettingen om at alt nybilsalg skal være nullutslipp i 2025.
Hvis målet står fast, vil elbilmoms få dramatiske konsekvenser for prisene på alle slags biler, advarer NAF.
– Hvis politikerne vil at alle nye biler skal være nullutslippsbiler i 2025, samtidig som de gjør elbilen opp til 25 prosent dyrere, da vet vi at også avgiftene på bensin- og dieselbilene kommer til å øke, sier Camilla Ryste.
– Det er ingen tvil om at moms på elbiler vil bety økte avgifter på bensin- og dieselbiler. De som taper på dette er forbrukerne. Både de som kjøper el-bil og de som kjøper bensin- og dieselbiler i årene fremover, avslutter hun.