FORBEDRES: Brukeropplevelsen av blant annet navigasjonen skal opp ytterligere et hakk på Volvo og Polestar.
FORBEDRES: Brukeropplevelsen av blant annet navigasjonen skal opp ytterligere et hakk på Volvo og Polestar.

Oppgraderer infotainment-systemet:

Volvo skroter gammel teknologi, får kinesisk hjelp

Volvo skal samarbeide med et kinesisk selskap om å videreutvikle infotainmentsystemet på Volvo og Polestar. Det betyr farvel til det gamle Sensus-systemet.

Publisert

Volvo har startet et samarbeid med ECARX for å utvikle en ny plattform for bilens infotainmentsystem, altså funksjonene som gir deg både informasjon og underholdning.

Det kinesiske teknologiselskapet ble etablert i 2016 av Shen Ziyu, som i dag er styremedlem i Volvo-eier Geely. Selskapet utvikler infotainmentsystem, inkludert navigering og stemmestyring, skriver Vi Bilägare.

Nå er planen å gjøre infotainmentsystemet enda kjappere og mer brukervennlig – og bedre tilpasset de ulike modellene fra Volvo og Polestar.

Selge videre

Volvos samarbeidsselskap har erfaring med å integrere Android-baserte infotainmentsystem i biler fra Geely, Lynk & Co og Proton.

Og ambisjonen er selvsagt å både bruke teknologien i enda flere modeller i Geely-konsernet, samt selge den til andre.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SAMARBEID: </span>Også Polestar får dra nytte av samarbeidet mellom Volvo og det kinesiske teknologiselskapet Ecarx.
SAMARBEID: Også Polestar får dra nytte av samarbeidet mellom Volvo og det kinesiske teknologiselskapet Ecarx.

Sverige-kontor

Virksomheten skal ha hovedkontor i Volvos hjemby Göteborg, og være i full drift fra tredje kvartal i år.

– Infotainmentsystemet i Volvos nyeste biler er blant de beste på markedet, og konkurrerer med mobiltelefoner i brukeropplevelse, sier Henrik Green, teknikksjef hos Volvo, til Vi Bilägare.

Volvo bekrefter også at de fortsetter samarbeidet med Google, men at det gamle infotainmentsystemet Sensus forsvinner. Dette fikk i starten en del kritikk for å være for tregt, men har fungert umerket på de siste årgangene Volvo.