DEN NESTE: Volvos ferske toppsjef Jim Rowan under presentasjonen av EX90 tidligere i november.

Volvo-sjefen til Motor:

– Det er ikke avgifts­fritak som skal redde elbilene

Elbilenes avgiftsfordeler reduseres i land etter land. Betyr det stans for elbilene? – Nei, det er teknologien, ikke avgiftsfritak, som gjør at elbilene vinner frem, sier Jim Rowan, Volvos nye toppsjef.

Publisert

STOCKHOLM (Motor): Spørsmålet om ny vektavgift på elbiler er ett av mange som har skapt utfordringer for regjeringspartiene i budsjettforhandlingene med SV. Regjeringen har funnet nye potensielle avgiftsinntekter med vektavgift på elbiler, bilbransjen setter sin lit til at SV får gjennomslag for et krav om stadig avgiftsfritak enda noen år for utslippsfrie biler.

I Sverige, Tyskland og England er det også varslet at elbilinsentivene reduseres – samtidig som elbilandelen i nybilsalget øker i nesten alle vesteuropeiske land.

Da vi møtte den nye Volvo-sjefen Jim Rowan nylig i forbindelse med presentasjonen av elbil-SUVen EX90 nylig, hadde akkurat den nye borgerlige regjeringen i Sverige varslet kraftige endringer i den svenske bilavgiftspolitikken.

– Hvilken betydning har disse beslutningene for overgangen til en elektrisk bilpark?

– Det er min overbevisning at det til sjuende og sist er teknologien som er avgjørende. Det kan ta litt lengre tid, men til slutt er det teknologien det handler om, sier Rowan.

«Åpenbare fordeler»

Volvo-sjefen mener elbilenes kvaliteter veier tyngre enn avgiftslettelser, selv om elbilene i de fleste land ennå er vesentlig dyrere enn sammenliknbare modeller med forbrenningsmotor.

– Fordelene er så åpenbare, når du setter en elbil opp mot en bil med forbrenningsmotor. Elmotoren er langt mer energieffektiv, det er mindre støy, mindre vibrasjoner, færre løse deler, ingen oljeskift, mindre kostnader til service og vedlikehold – og null utslipp. Det siste er kanskje ikke avgjørende for så mange kunder i dag, men jeg garanterer deg, som far til barn i alderen fra 28 til 18 år: De bryr seg om bærekraft, de bryr seg om karbonnøytralitet, og de vil ta kjøpsavgjørelser basert på dette, sier Rowan – før han både spør og svarer:

– Er vi skuffet over at land som Sverige nå senest gjør insentivene mindre? Ja, selvfølgelig. Er det avskrekkende for vår vilje til å satse alt på denne overgangen? Absolutt ikke.

20221109 Volvo EX90 lansering Stockholm

Vippepunktet

En av de viktigste debattene i bilindustrien de siste årene har vært knyttet til anslagene om når vi får såkalt paritet i produksjonskostnadene på elbiler og biler med forbrenningsmotor, altså når de to biltypene blir omtrent like dyre å produsere.

Rowan hører til dem som er ganske optimistiske på elbilenes vegne, og tror vippepunktet er bare to–tre år unna.

– Ingen næring bør basere seg på støtte fra myndighetene, så vi må uansett komme oss til et punkt med prisparitet – og hvor inntektene matcher kostnadene. Jeg tror vi er der i 2025. Alt beveger seg i riktig retning, kanskje går det ikke så fort som vi ønsker hele tiden, men industriell utvikling er aldri lineær. Husker du erfaringene fra de første datamaskinene? Ingen skulle ha bærbar, for det var så dyrt. Vipps, da kostnadene sank endret dette seg fullstendig. Det samme skjer med elbilene, se bare til Norge!

– I neste fase kommer mindre og billigere biler, riktignok med kortere rekkevidde, men nok til å dekke behovet i hverdagen. Da kommer det store gjennombruddet for denne teknologien, sier Jim Rowan.

HAR TRUA: Jim Rowan fikk toppjobben i Volvo Car i vinter, og har fortid fra bedrifter som BlackBerry, Dyson og oppstartselskapet Ember.

En helt ny Volvo-tid

Volvos elektriske flaggskip kommer ikke til Norge før i 2024, innen da har selskapet en ny små-SUV, la oss gjette på EX30.

– EX90 markerer åpenbart et nytt kapittel for oss, endelig kommer en elbil som er optimalisert med elbilens fordeler helt fra grunnen – i alt fra grunnkonstruksjon via plass til sikkerhetsutstyr. Det er defintivt starten på en ny æra i elektrifiseringen for Volvo.

– Du har introdusert andre forbrukerprodukter på markedet før du kom til Volvo, hvordan vil du beskrive produktene du har nå?

– Bilindustrien har aldri tenkt så mye, langt mindre investert så mye, i databrikketeknologien. Men nå er bilene fulle av det, og produsentene investerer store beløp i denne datakraften. Det er ingen vits å ta disse kostnadene med mindre du virkelig forstår hvordan du skal bruke det. Nå går hele bransjen fra hestekrefter til hjernekraft – og man tar på alvor nødvendigheten av virkelig å forstå disse komponentenes verdi. Det er den dyptgripende endringen som nå foregår i bilindustrien, og det er en endring som mange har bommet på.

«Du kan sparke og skrike og si at du ikke ønsker det skal skje, men det kommer til å skje. Dette elbil-toget har allerede forlatt stasjonen»

Jim Rowan, adm. direktør i Volvo Cars

Sparker og skriker

Volvo har lenge snakket varmt om en ambisjon der de helelektriske bilene utgjør 50 prosent av merkets salg i 2025 og 100 prosent i 2030.

Den målsettingen kommer ikke Rowan til å justere.

– Vi er i en overgangsperiode, som det sikkert var fra damp til forbrenningsmotor. Du kan sparke og skrike og si at du ikke ønsker det skal skje, men det kommer til å skje. Dette elbil-toget har allerede forlatt stasjonen, sier han.

– Den neste generasjonen, den såkalte generasjon Z, kommer til å bli den mest innflytelsesrike kjøpergruppa i verden. De er opptatt av bærekraft og hva slags avtrykk du etterlater deg. Faktisk vil jeg tro de påvirker bilsalget allerede, når de sier til sine foreldre «skal du virkelig kjøpe den?» eller «hvorfor kjøper du ikke den?». Det som den generasjonen deler av synspunkter om bærekraft på Tiktok og Snapchat og andre sosiale medier, er langt mer enn vi eldre tror.

Tung bærekraft

Apropos bærekraft: Den SUV-en han nylig presenterte har en innstegsmodell som veier over 2800 kg. Med store dekk, hengerfeste og maks utstyr snakker vi bil til tre tonn – lenge før alle de sju setene er opptatt.

– Vekta på bilene vil absolutt endre seg når småmodellene kommer. Men hvis du vil ha en 7-seter som går 600 km på én lading, så trenger du et stort batteri. Dette er på 107 kWt netto – og ganske effektivt, etter mine begreper. Kan det gjøres litt mindre? Ja, utvilsomt.

– Den neste bilen vi kommer med etter EX90, en liten SUV, henvender seg til førstegangskjøpere i større grad. Dagens Volvo-kjøpere er godt voksne, men vi ser tydelig hvordan aldersnivået faller når vi flytter oss til moderne omsetningsformer – som abonnement. Da er gjennomsnittsalderen 9,5 år lavere. Og den utviklingen vil vi se mer av: Når vi med den neste modellen kan tilby unge førstegangskjøpere rimelig bil med tre måneders binding, da vil de hoppe på og senere lettere gå for 40-, 60- eller 90-modellene når de etablerer seg og får bedre råd – hvis vi gjør jobben vår slik vi bør.

– For meg med min bakgrunn har det vært vanskelig å skjønne bilbransjens praksis, hvor du prøver å selge et produkt til 400-500.000 kroner – og så aldri snakker med kunden din, verken før eller etter kjøpet. Tro meg, det kommer ikke til å funke med den generasjonen kunder som vokser til nå. Du vil trenge en mye tettere dialog, sier Jim Rowan.