KJENTE LINJER: EX90 bryter grenser for Volvo, men det er klassiske, svenske linjer på stor-SUV-en.

Volvos nye flaggskip:

En ekstrem Volvo dundrer inn i elbil-toppen

Her er Volvos største lansering, bokstavelig talt, på mange, mange år: EX90 kommer med overlegen plass, stiv pris – og en raffinering av merkets spesialøvelse.

Publisert Sist oppdatert

STOCKHOLM (Motor): Bilen Volvo lanserte i Kungsträdgården sentralt i den svenske hovedstaden onsdag ettermiddag, rugger godt i klassen med elektriske premium-SUV-er.

Volvo EX90

    • Pris fra: Kr. 864.900 (Twin Ultra) og kr. 904.900 (Twin Ultra Performance), med service og vedlikehold inkludert, og før merverdiavgift og eventuelle nye avgifter. Abonnement: Kr. 12.190 (36 mnd binding) og kr. 14.090 (3 md binding), kr. 12.690 eller kr. 14.590 (Performance).
    • Antatt utleveringstart: Andre kvartal 2024.
    • EX90 Twin Ultra: Rekkevidde 585 km, forbruk 20.9 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 300 kW, dreiemoment 770 Nm, 408 hk, 0–100 km/t 5.9 sek, toppfart 180 km/t.
    • EX 90 Twin Ultra Performance: Rekkevidde 580 km, forbruk 21.1 kWt/100 km, batteri 107 kWt (netto), motoreffekt 380 kW, dreiemoment 910 Nm, 517 hk, 0–100 km/t 4.9 sek, toppfart 180 km/t.
    • Lading: Batteri med lagringskapasitet på 107 kWt netto (111 kWt brutto). Makseffekt hurtiglading 250 kW, anslått ladetid 10–80 prosent 30 min.
    • Lengde/høyde/bredde (mm): 5030/1740/1960 (uten speil).
    • Akselavstand: 2985 mm. Bakkeklaring: 208 mm.
    • Hengervekt: 2200 kg. Vekt: 2818 kg.
    • Hjuldimensjon: 21 tommer standard, 22 tommer som tilvalg.
    • Bagasjerom: 655 liter (andre seterad), 310 liter (tredje seterad), inkl 65 liter under bagasjeromsgulvet, pluss 34 liter frunk.
    • Luftmotstandskoeffisient: 0,29.
    • Konkurrenter: BMW iX, Mercedes EQE SUV, Audi Q8 e-tron

Klasseledende på noe:

Stort bagasjerom på 655 liter, tre seterader som standard (og stadig med 310 liter bakerst) og ytterligere sikkerhets­oppgraderinger, som gjør den til den tryggeste Volvoen som noensinne er presentert.

Konkurransedyktig på noe annet:

Rekkevidde tett opp mot 600 km, hurtiglading på en halvtime fra 10–80 prosent, takket være maks effekt på 250 kW, akselerasjon på under fem sekunder for Performance-utgaven.

Ikke så ledende på noe tredje:

EX90 blir vanskelig å få inn i garasjen for under en million, og det skyldes ikke størrelsen på bilen. Prisen er ikke uten videre attraktiv veid mot alternativer som BMW iX, Mercedes EQE SUV og Audi Q8 e-tron, selv om Volvos abonnementsløsninger kan senke terskelen for mange. Hengerfeste og sotede ruter er tilleggsmat.

For det koster å være kar, og jaggu koster det å kjøpe Volvo Car:

EX90 starter på 864.900 kroner. Med momsen som garantert kommer, er vi på minst 956.000. Med vektavgiften som trolig kommer, kan EX90 havne faretruende nær millionen. Performance starter 40.000 høyere.

ØVERSTE HOLD: Merk utformingen av frontlyktene. Her er det toppsjefen som viser frem.

Hvor lenge kan du vente?

Men vi har ennå ikke kommet til problemet:

VOLVO-SJEFEN: Jim Rowan.

Volvo Car Norway venter at utlevering starter første i andre kvartal i 2024. Så mange kan komme til tenke grundig på hva slags bil de skal kjøpe om halvannet år, i et marked hvor nye produkter popper som popcorn og avgifter tilsynelatende kan bevege seg like lett.

Til Volvos forsvar skal det sies at ventetiden er et globalt dilemma, ikke minst for storbilene som kjøpes av de holdne. Men hvis prisen ikke spiller noen rolle, og det gjør den antagelig ikke for mange av dem som tenker seriøst på denne bilen: Holder virkelig teknologien og prestasjonene Volvo viste frem onsdag i et ytterligere skjerpet 2024-marked?

Det gjenstår å se.

Søster Polestar

Disse poengene skal ikke skygge for at bilen i seg selv er ekstremt imponerende.

I designet er det nordisk minimalisme som gjelder mer enn noen gang. Har det noen gang vært færre fysiske knapper i førermiljøet på en Volvo? Den som er Volvo-oppdratt til å snurre og trykke, blir pent nødt til å si hei til fremtiden.

FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.
FRA ALLE VINKLER: Her er Volvos egne eksteriørbilder av bilen.

Selve informasjonssystemet hviler stadig tungt på Google-samarbeidet, med deres Android Automotive-programvare.

Ta en titt på logoen midt på rattet, om du et øyeblikk frykter (eller håper) at det er naboens Polestar-SUV du har satt deg inn i. Likheten løfter begrepet konsern­søsken til nye høyder, uten at det på noe vis skal tolkes negativt.

Liker du Volvo-linjer, så elsker du denne – med alle dens 503 centimeter fra snute til hale. Slektskapet fra Polestar-interiøret er blåst bort i eksteriøret.

Der Polestar er presentert med aerodynamiske linjer og en signatur av en takspoiler, er EX90 klassisk Volvo, i sideprofil går tankene til en XC60 på steroider – og det er ikke noe minus.

Den store tredjerunden

EX90 er Volvos tredje elbil. I Norge står allerede XC40 og C40 for 80 prosent av Volvo-registreringen. XC90 var modellen med nest flest registreringer i Volvo-flåten i 2021, men holder ikke den posisjonen i år. Uansett forblir den i salg noen år til, kanskje til og med i en oppgradert versjon.

DE EGNE INTERIØRBILDENE: Her er bilder fra produsentens fotografer.
DE EGNE INTERIØRBILDENE: Her er bilder fra produsentens fotografer.
DE EGNE INTERIØRBILDENE: Her er bilder fra produsentens fotografer.
DE EGNE INTERIØRBILDENE: Her er bilder fra produsentens fotografer.
DE EGNE INTERIØRBILDENE: Her er bilder fra produsentens fotografer.

Neste elbil vises neste år, og tipsene går retning av en små-SUV som kan kle navnet EX30. Deretter ligger en elektrisk 60-modell i kortene. Volvo har i hvert fall registrert disse merkenavnene:

  • EX30, EX40, EX60, EX90.

  • ES40, ES60, ES90.

  • EV40, EV60, EV90, EC40.

  • EXC40, EXC60 og EXC90.

Slagskip

EX90s kanskje mest imponerende egenskap, ved siden av plass og rekkevidde som du forventer av et slikt slagskip, ligger i sikkerheten.

LIDAR: Én komponent i et omfattende og avansert sikkerhetssystem.

To kameraer og et sensorisk ratt inne komplemeteres av et utvendig sensorsystem bestående av åtte kameraer, fem radarer, 16 ultralydsensorer og en lidar-sensor plassert foran i bilens taklinje.

– Ved å kombinere de avanserte sensorene, egenutviklet programvare og bilens kraftige kjernedatamaskin, har målet vært å produsere en bil som har oversikt over flere mulige trafikale farer enn noen gang før. Vi tror denne teknologien vil bidra til å redde liv, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Bilen har som standard et helt nytt system for førerforståelse, som følger med på sjåføren og står klar til å gripe inn dersom hen er distrahert, trøtt eller uoppmerksom.

Lidar-sensoren på taket kan fungere som en påminnelse om at Volvo har tenkt lenge og vel på selvkjøring, med lidar som nøkkelteknologi.