I fjor høst ble RAV4 som ladehybrid testet av svenske Teknikens Värld, magasinet som gjorde «elgtesten» til et begrep. Resultatet var svært nedslående (les mer i Motor her).
Den presterte langt dårligere i den klassiske unnamanøveren enn både konkurrentene og den tradisjonelle hybridversjonen av RAV4. Bilen skled ut med hekken i det som for andre modeller mest var som oppvarmingstempo å regne.
Men Toyota tok umiddelbart tak i problemet, og varslet blant annet at det ville komme oppgraderinger av programvaren til stabilitetskontrollen, samt anbefalinger om å øke dekktrykket på bakhjulene ved fullastet bil.
Fra 65 km/t begynner den å vingle litt med hekken, og i 68 km/t blir styringen tyngre og vanskeligere å jobbe med. Ved 70 km/t merker testlaget for alvor at elektronikken er oppgradert.
Annonse
SUKSESS: Motor har kåret RAV4 som ladehybrid til årets beste bilkjøp, og svært mange nordmenn er enig med oss i den påstanden. Men det er naturligvis en selvfølge at sikkerheten er på topp.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Nød og neppe
Antiskrenssystemet jobber mer aktivt og bilen tar seg gjennom banen uten de store unotene. Også i 72 km/t – som er grensen for godkjent – går den gjennom.
Dog og med «nöd och näppe», som magasinet skriver – og som ikke trenger å oversettes til norsk.
Men viktigst: I den første testen gjorde den det samme i 63 km/t som den gjorde i 72 km/t i den andre testen. Stor framgang med andre ord.
BEDRE TVILLING: Suzuki Across er utseendemessig en RAV4 med Suzuki-merker og en litt omdesignet grill, men det viser seg at den også oppfører seg annerledes – og bedre – i en kritisk unnamanøver.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Across bedre
Magasinet har testet Suzuki Across samtidig. Dette er som kjent en RAV4, bare med Suzuki-merker og et litt annet design i fronten.
Vel, ikke bare.
I følge Teknikens Värld er Across en bedre bil i «elgtesten». Styringen er mer harmonisk under raske rattutslag, antiskrenssystemet griper mer varsomt inn, og den oppfører seg mindre dramatisk i 72 km/t.