FORBEDRET: Toyota RAV4 ladehybrid tåler nå hurtige unnamanøvre bedre enn før.
FORBEDRET: Toyota RAV4 ladehybrid tåler nå hurtige unnamanøvre bedre enn før.

Toyota har tatt kritikken på alvor:

Oppgradert RAV4 får oppreisning i fersk elgtest

Bilen Motor kåret til årets beste bilkjøp ble slaktet i Sverige etter den klassiske «elgtesten». Nå er den tilbake på godkjent nivå.

Publisert

I fjor høst ble RAV4 som ladehybrid testet av svenske Teknikens Värld, magasinet som gjorde «elgtesten» til et begrep. Resultatet var svært nedslående (les mer i Motor her).

Den presterte langt dårligere i den klassiske unnamanøveren enn både konkurrentene og den tradisjonelle hybridversjonen av RAV4. Bilen skled ut med hekken i det som for andre modeller mest var som oppvarmingstempo å regne.

Men Toyota tok umiddelbart tak i problemet, og varslet blant annet at det ville komme oppgraderinger av programvaren til stabilitetskontrollen, samt anbefalinger om å øke dekktrykket på bakhjulene ved fullastet bil.

En fersk test viser at bilen Motor kåret til «Årest beste kjøp» nå kommer ut med godkjente resultater. Ikke glitrende, men godkjente.

Merker for alvor

Fra 65 km/t begynner den å vingle litt med hekken, og i 68 km/t blir styringen tyngre og vanskeligere å jobbe med. Ved 70 km/t merker testlaget for alvor at elektronikken er oppgradert.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">SUKSESS:</span> Motor har kåret RAV4 som ladehybrid til årets beste bilkjøp, og svært mange nordmenn er enig med oss i den påstanden. Men det er naturligvis en selvfølge at sikkerheten er på topp.
SUKSESS: Motor har kåret RAV4 som ladehybrid til årets beste bilkjøp, og svært mange nordmenn er enig med oss i den påstanden. Men det er naturligvis en selvfølge at sikkerheten er på topp.

Nød og neppe

Antiskrenssystemet jobber mer aktivt og bilen tar seg gjennom banen uten de store unotene. Også i 72 km/t – som er grensen for godkjent – går den gjennom.

Dog og med «nöd och näppe», som magasinet skriver – og som ikke trenger å oversettes til norsk.

Men viktigst: I den første testen gjorde den det samme i 63 km/t som den gjorde i 72 km/t i den andre testen. Stor framgang med andre ord.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BEDRE TVILLING: </span>Suzuki Across er utseendemessig en RAV4 med Suzuki-merker og en litt omdesignet grill, men det viser seg at den også oppfører seg annerledes – og bedre – i en kritisk unnamanøver.
BEDRE TVILLING: Suzuki Across er utseendemessig en RAV4 med Suzuki-merker og en litt omdesignet grill, men det viser seg at den også oppfører seg annerledes – og bedre – i en kritisk unnamanøver.

Across bedre

Magasinet har testet Suzuki Across samtidig. Dette er som kjent en RAV4, bare med Suzuki-merker og et litt annet design i fronten.

Vel, ikke bare.

I følge Teknikens Värld er Across en bedre bil i «elgtesten». Styringen er mer harmonisk under raske rattutslag, antiskrenssystemet griper mer varsomt inn, og den oppfører seg mindre dramatisk i 72 km/t.