SKUFFER: Ladbare Toyota RAV4 svikter i unnamanøvertest, og får umiddelbart oppraderinger.
SKUFFER: Ladbare Toyota RAV4 svikter i unnamanøvertest, og får umiddelbart oppraderinger.

Ny sikkerhetssmell for Toyota RAV4:

Gjør umiddelbart endringer etter svikt i «elgtest»

Norske eiere av ladbare Toyota RAV4 vil allerede i januar kunne oppgradere bilen til en ny sikkerhetsstandard etter at Toyota nok en gang sviktet i «elgtesten».

Publisert Sist oppdatert

Modellen som Motor nylig kåret til «Årets beste bilkjøp» skal klare 75 kilometer på strøm. Men den sliter med å klare en akutt unnamanøver.

Det svenske bilmagasinet Teknikens Värld har en slags patent på den såkalte «elgtesten», altså at sjåføren foretar en brå manøver for å unngå en hindring, og deretter skal ha bilen tilbake i kjørefeltet.

I 2019 sviktet den vanlige hybridutgaven av RAV4 i tilsvarende test. Toyota valgte etter en stund å oppgradere sitt ESP-system, altså antiskrenssystemet – og fikk et langt bedre resultat i den oppfølgende elgtesten.

Sjåførene måpte

Det var all grunn til å tro at Toyota hadde satt standarden for RAV4 etter dette. Men i Teknikens Världs ferske test av den ladbare RAV4, skjedde det samme igjen.

Allerede i 68 km/t, som nesten må regnes som oppvarmingstempo, skled bakenden til RAV4 ut i en skrens. Antiskrenssystemet slo over hodet ikke inn. De rutinerte testsjåførene ble sittende og måpe.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">OPPGRADERES:</span> Eiere av en ladbar RAV4 kan allerede i januar få de nødvendige sikkerhetsoppgraderingene på sine biler.
OPPGRADERES: Eiere av en ladbar RAV4 kan allerede i januar få de nødvendige sikkerhetsoppgraderingene på sine biler.

Underkjent, men bedre

De gjorde nye forsøk i stadig lavere tempo. Først i 63 km/t kom RAV4 seg anstendig gjennom testløypa.

Til sammenlikning ble Mitsubishi Outlander og Volvo XC40 testet samtidig, og heller ikke de to klarte å nå 72 km/t – som magasinet klassifiserer som godkjent.

Men de klarte henholdsvis 70 og 71 km/t. Altså underkjent, men langt bedre enn RAV4.

Motor har kontaktet Toyota i Norge for å få en kommentar til resultatene fra den svenske elgtesten.

Informasjonsjef Espen Olsen svarer dette:

– Etter Teknikens Världs undersøkelse har vi replikert deres elgtest, som inkluderer en unnamanøver fra en ekstrem hindring, og vi har fått lignende resultat. Vi vil nå gjennomføre mottiltak som sikrer at RAV4 Plug-In Hybrid kan bestå Teknikens Världs elgtest.

Økt dekktrykk

Tiltakene inkluderer en oppgradering av programvaren til stabilitetskontrollen, som gjør at systemet griper inn tidligere og kraftigere i ekstreme og uvanlige situasjoner.

Det vil også bli gitt en anbefaling om å øke dekktrykket på bakhjulene når bilen er fullastet.

I januar

– I mellomtiden ønsker vi forsikre kundene våre om at RAV4 Plug-In Hybrid fortsatt er trygg å kjøre. Likevel, med vår tilnærming til kontinuerlig forbedring, vil vi tilgjengeliggjøre oppgraderingen til alle kunder som ønsker det i løpet av januar 2021, og vi vil deretter inkludere oppgraderingen i masseproduksjonen, opplyser Olsen.

Han presiserer videre at den ladbare RAV4 har bestått alle utviklingstester og oppfyller alle markedets sikkerhetsforskrifter på verdensbasis.

Videre oppfyller den også Toyotas interne standarder, som overgår kravene for en lang rekke testforhold, i følge Espen Olsen.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ÅRETS BESTE BILKJØP:</span> Motor kåret nylig ladbare RAV4 til årets beste bilkjøp. Det er selvsagt under forutsetning at sikkerheten er på topp.
ÅRETS BESTE BILKJØP: Motor kåret nylig ladbare RAV4 til årets beste bilkjøp. Det er selvsagt under forutsetning at sikkerheten er på topp.