FORSINKET: Opels oppgraderte Grandland rammes hardt av komponentmangelen i bilindustrien.

Chipmangelen rammer Opel:

Stengte fabrikken som lager høstens nyhet

Opel rakk såvidt å vise fram sin kraftig oppgraderte Grandland innen konsernledelsen bestemte seg for å stenge fabrikken.

Publisert Sist oppdatert

Fra og med denne uken stanses produksjonen på fabrikken i den tyske byen Eisenach. Årsaken er den globale mangelen på mikrochips, som styrer all type elektronikk vi bruker.

Bilindustrien er blant de hardest rammede. Utviklingen av de enda mer elektronikkbaserte elbilene har økt etterspørselen, samtidig som pandemien og en del øvrige politiske faktorer har hemmet produksjonen av chipene.

Ubestemt tid

Opels kompakt-SUV Grandland produseres på fabrikken i Johann Sebastian Bachs fødeby. Fram til ubestemt tid i 2022 blir det lite samtidsmusikk i form av rullende produksjonsbånd og fabrikksirener som ønsker arbeiderne god helg.

En svært kjedelig situasjon for en modell som nettopp har fått en spennende og etterlengtet oppgradering.

BØLGEDAL: Salget til Volvo – her representert ved elektriske XC40 – steg kraftig første halvår, men fikk en kraftig dupp i september. Chipmangelen er hovedårsaken.

Økt salg

Grandland vil fortsatt bli produsert på en fabrikk i Sochaux i Frankrike, men volumet og leveringstempoet blir naturligvis redusert.

Til tross for chipmangelen økte nybilsalget i Europa med hele 13 prosent de sju første månedene av 2021. Koreanerne Hyundai og Kia har hatt den største framgangen.

Men flere produsenter har tatt høyde for store dropp i leveringene, avhengig av chipleveransene – blant annet Volvo.

Og ganske riktig: Etter en økning i salget på 18 prosent til og med august, gikk dette ned med hele 30 prosent i september. I en pressemelding forklarer Volvo dette med nettopp chipmangel.