NYTT FJES: Opel Grandland har fått lykter og grill etter den nye Opel-malen.
NYTT FJES: Opel Grandland har fått lykter og grill etter den nye Opel-malen.

Prøvekjørt: Opel Grandland (ladehybrid)

Store endringer kan gi denne noen gode år til

Av med hatten, på med capsen. Opels foryngelseskur har nådd modellen som kanskje trengte det mest.

Publisert Sist oppdatert

Holder vi de helelektriske bilene utenfor, er det stort sett bare ladehybrider i SUV-format som selges nye i Norge.

Derfor er det så viktig for Opel at Grandland havner på radaren til dem som vurderer en Toyota RAV4 eller kanskje en Ford Kuga, en Mitsubishi Eclipse Cross, en BMW X1 eller tvillingen fra Stellantis, Peugeot 3008.

PLUSS:

Modernisert, krefter, lademulighet

MINUS:

Bagasjeplass, plastpreg

Alle trives

Med nytt ansikt og mer utstyr til litt færre kroner, er utgangspunktet lovende. Men det er primært det nye instrumentpanelet som gjør at du kan kaste hatten og ta på deg capsen bak-fram.

Nå er miksen av moderne utseende og skjermbaserte funksjoner og mer tradisjonell betjening, blitt så bra at alle kan trives både med utseende og funksjonalitet.

De eldre vil snart erkjenne at ikke alt var bedre før. De unge kan lære at noe faktisk var bedre før. Sånn sett er Opels instrumentpanel et utmerket kompromiss.

Men vi kunne tenkt oss et kvalitetsløft også på materialvalget. Tvillingen Peugeot 3008 er bedre her.

Motor har testet en rekke ulike utgaver av Grandland de siste årene. Og konklusjonen har gjennomgående vært positiv. Mest interessant er naturligvis modellen som kom på vårparten i fjor – med ladehybridteknologi og firehjulsdrift.

Testen av denne kan du lese her.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">VIKTIG: </span>Opels instrumentpanel, kalt Pure Panel, er en fin miks av digitale og analoge funksjoner – og en merkbar oppgradering.
VIKTIG: Opels instrumentpanel, kalt Pure Panel, er en fin miks av digitale og analoge funksjoner – og en merkbar oppgradering.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GAMMEL OG NY: </span>Utgående Grandland (t.v) hadde absolutt en eleganse, men designspråket i 2021 er et helt annet.
GAMMEL OG NY: Utgående Grandland (t.v) hadde absolutt en eleganse, men designspråket i 2021 er et helt annet.

Den oppgraderte versjonen vi nå har kjørt, har samme tekniske spesifikasjoner som bilen vi testet i fjor vår. Altså firehjulsdrift, 300 hester og elektrisk rekkevidde oppgitt til 54-65 kilometer.

Den finnes også med forhjulstrekk, 225 hester og elektrisk rekkevidde på 53-64 kilometer. Prisdifferansen er ganske nøyaktig 60.000 kroner.

Med den store faceliften kommer det også mer utstyr.

Blant annet en videreutvikling av Opels eminente lysteknologi, der totalt 168 LED-elementer i frontlysene gir en enda mer finjustert maskering av andre kjøretøy samtidig som omgivelsene lyses opp.

Gode erfaringer

Også systemet «Night Vision» er på plass i det høyeste av tre utstyrsnivåer. Her fanger et infrarødt kamera opp levende objekter i og rundt veibanen i mørket, og varsler sjåføren både akustisk og med bilde i instrumentpanelet.

Motor har gode erfaringer med dette systemet, som også finnes i Peugeot 3008/5008 og Peugeot 508.

Behagelig støynivå

Kjøreopplevelsen er uforandret. Det betyr blant annet masse kraftoverskudd, behagelig støynivå, god stabilitet på motorvei og liten svingradius.

Grandland leveres i tre utstyrsnivåer, med følgende priser på henholdsvis forhjulstrekk/firehjulsdrift (eks. omkostninger):

  • Business Edition: 430.000/490.000 kroner.
  • GS-line: 460.000/520.000 kroner.
  • Ultimate: 480.000/540.000 kroner.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">LADBAR: </span>Muligheten til å kjøre over 60 kilometer på strøm gjør Grandland til et attraktivt alternativ blant de ladbare hybridene.
LADBAR: Muligheten til å kjøre over 60 kilometer på strøm gjør Grandland til et attraktivt alternativ blant de ladbare hybridene.