Joda, det kunne liknet en svenskevits, var det ikke for at våre kollegaer i Vi Bilägare tilhører de ypperste i faget.
Når de kårer Seat Arona til årets beste bil, så sier det en del om forskjellen på å kjøpe og eie bil i Norge og Sverige – men mest om hvor bra en Seat Arona faktisk er.
91. plass
For, som vi er blitt vant til fra Volkswagen-konsernet, så har en vellykket modell alltid en tvilling eller trilling. I dette tilfellet handler det om Volkswagen T-Cross, som gjorde det bra i Motors test for snart tre år siden.
Denne ligger på 91. plass på nyregistreringslisten ved utgangen av året, og er med andre ord en bil for de svært få. Seat Arona tas ikke inn til Norge. I øyeblikket har importør Møller all fokus på Cupra, de elektrifiserte modellene av Seat.
Av de 52 modellene Vi Bilägere testet i 2021, var 33 prosent elektriske. Testerne påpeker at elbilprodusentene valgte ett av to spor: Enten små modeller for by- og nærkjøring, eller store SUV-er.
Elektriske familiebiler i mellomklassen var det dårlig med. Da måtte man søke mot ladehybridene.
Lave driftsutgifter kompenserte i stor grad for høye kjøpspriser på elbilene, likevel hadde tre av bilene med lavest driftsutgifter, bensinmotor.
Seat Arona sto altså igjen som vinneren etter at alle testbilene var rangert i kategoriene forbruk, bremselengde, lysenes rekkevidde, kostnader per mil, lastekapasitet, akselerasjon og rustbeskyttelse.