NYKOMMER: I april kommer VW T-Cross til Norge. Den minste SUV’en til VW er praktisk og komfortabel – men den kommer utelukkende som bensinbil.

Test: Volkswagen T-Cross (bensin)

Kjerra mot strømmen

Den har utseendet til en liten SUV og en haug med praktiske løsninger. Men: Den mangler ledning. T-Cross vil likevel nå et publikum.

Publisert Sist oppdatert

Trender og statistikker er entydige: Nordmenn vil helst ha elbil.

Skal en bilprodusent ha sjans til hevde seg blant de 20 mest solgte bilmodellene i Norge uten noen form for elektrifisering, så må den være forbasket god på noe annet.

VW-konsernet er nærmest å knekke noen koder her.

VW T-Cross 2019

71 poeng

Pris testet bil: Kr. 309.000 (ink. reg) «Style», 1,0 liter, 115 hk. automat Motor/drivverk: Tresylindret 1,0 liter bensinmotor, dreiemoment 200 nm. ved 2000-3500 o/min. Forhjulstrekk, dobbeltkløtsjgirkasse (DSG). Toppfart: 193 km/t. Dekkdimensjon: 215x45-18 Vekt: 1195/555 kg.

Komfort 8/10

Sjutrinns automat og meget støysvak bensinmotor gir storbilkomfort. Stabil og trygg i høye hastigheter. Generelt mindre hjulstøy enn konkurrentene. God førerposisjon med bra oversikt og enkel betjening av de fleste funksjoner. Fire voksne sitter bra.

Design 6/10

Klassisk og funksjonelt VW-design som forsvinner i mengden. Storebror T-Roc er mer elegant og konkurrenter fra Citroen og Hyundai mer spennende. Innvendig nøkternt, med skuffende mye plast. Men treffer garantert en målgruppe med sitt tidløse ujålete preg.

Kjøreegenskaper 7/10

Trygg og presis i alle sammenhenger. Det noe høyere tyngdepunktet merkes ikke under normal kjøring. Den kjappe girkassa og den lille tresylindrete motoren utgjør en smårampete duo hvis du vil leke deg litt.

Miljø og forbruk 7/10

Bensinforbruket er oppgitt til 0,62 ved blandet kjøring, Motor lå på 0,68 under ganske aktiv testkjøring. Co2-utslipp på 139 g/km. Ok mot sammenliknbare fossile konkurrenter, men selvsagt svakt sammenliknet med en like stor elbil.

Utstyr 7/10

Solide utstyrspakker og få tilleggsvalg gir god oversikt. Men vil du ha ryggekamera (standard på dyreste modell) må du betale 17.900 for en pakke - og få med blant annet kjøreprofilprogram og parkeringsassistent, som du kanskje verken trenger eller har lyst på.

Praktisk 8/10

Masse fornuft på drøyt fire meter. Bagasjerommet er i utgangspunktet på 380 liter, men med skyvbare bakseter økes volumet til 455. Passasjersetet kan legges ned. Enkel å komme ut og inn av, oversiktlig og lettbetjent. Høyere bakkeklaring og litt beskyttende plast her og der.

Pris 6/10

Startpris på 283.700, men du bør nok opp på mellomste utstyrsnivå «Style» og nærmere 350.000 kroner med bra utstyr, metallikk, vinterhjul og registrering. Som VW flest i øvre sjikt sammenliknet med tilsvarende bensinbiler.

Driftskostnader 7/10

Har første service etter to år eller 30.000 km, videre etter ett år eller 30.000 km. Ytterligere service styres av kjøremønster og alder på bilen. Totalkostnader omtrent på nivå med en Golf, altså ganske gunstig.

Sikkerhet 9/10

Ikke testet av EuroNCAP, men utgangspunktet er en Polo – som fikk fem stjerner og høy score i 2017. Av aktive sikkerhetssystemer har T-Cross blant annet fotgjengergjenkjenning, filassistent, nødbremsassistent, blindsonevarsel og adaptiv fartsholder som standard.

Annenhåndsverdi 6/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan forventer et årlig verdifall på 40.000-50.000 på utstyrsversjonen «Style» (309.000 kroner) de tre første årene. Dette segmentet er sterkt preget av elbilkjøpere, og uten noen form for elektrifisering blir kundegruppen begrenset.

VW T-Roc – en klasse over T-Cross – ble den mest solgte helfossile bilen i februar, noen eksemplarer foran konsernsøsken Skoda Octavia.

Blant annet derfor skal vi ta T-Cross på alvor. Men mest fordi den står godt på egne hjul. T-Cross mangler eldriften mange etterlyser. Til gjengjeld har den egenskaper mange etterlyser i elbiler.

Les også: VW e-Golf i test – det gnistrer av gamlefar

Uten tid til å vente

Vi ser for oss denne kunden:

Et par i midten av 50-årene med barnebarn, hund og hytte. De har behov for å kjøre langt nesten hver helg, de ønsker maksimal komfort når de er to, maksimal plass når de er flere, og selvsagt et hengerfeste tilgjengelig.

De er ikke interessert i å bruke mye penger på bil, og de har definitivt ikke tid til å vente et år eller to på en elbil som verken har rekkevidden, plassen eller fleksibiliteten til en T-Cross. Og de kan fort ha en VW fra før.

Etter vår første opplevelse av T-Cross, sitter vi igjen med svaret på spørsmålet vi stilte oss underveis i testen:

Ja, man klarer seg utmerket de fleste av årets dager med en bil på drøye fire meter. Ikke fordi man stiller lave krav, men fordi bilen tilfredsstiller et par høye.

Les også: Tesla Model 3 i test – rekordmange poeng

FARGERIKT: T-Cross kan bestilles i 12 forskjellige farger. Og eksteriørfargen kan tas igjen i dashbordet.

Sterk nok

Kjørekomforten er ett av dem. T-Cross er usedvanlig god å kjøre. Den ligger tungt og retningsstabilt på veien i alle hastigheter, og har en motor og en girkasse som er blant de mest finstemte på markedet.

En sjutrinns dobbeltkløtsjautomat (DSG) oppfører seg som vi er blitt vant til fra VW: Kvikk og tilnærmet sømløs i fart – litt mindre sofistikert når du nettopp har satt den i drive eller revers.

Til Norge kommer den kun med en tresylindret bensinmotor på 1,0 liter og 115 hester. Vi savner ikke alternativer.

Motoren er mer enn sterk nok til biltypen, den harmonerer bortimot perfekt med girkassa og den er svært godt lyddempet. Bare ved litt hissige gasspådrag hører du den karakteristiske rå lyden av en motor med bare tre sylindre. Sånn lyd er ekstrautstyr på dyre elbiler. I T-Cross er det standard.

Les også: Kommer med racingutgave av T-Roc

Allsidige SUV’er

Oversikten fra forsetene har det beroligende SUV-preget. T-Cross er hele 14 centimeter høyere enn en Polo og sittehøyden er 10 centimeter høyere.

I tillegg virker det som støynivået fra underlaget er et hakk bedre enn konkurrentene – omtrent på nivå med de fleste bilene i «Golf-klassen».  

Med lille T-Cross styrker Volkswagen posisjonen som Norges mest allsidige SUV-leverandør. Legger vi til T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace og Touareg i segmentene oppover, så er konsernet representert i alle størrelser og priskategorier.

Riktig nok er SUV-begrepet blitt litt utvannet med tiden. Ofte er det bare noen centimeter høyere bakkeklaring og litt plasteffekter som kan forsvare sammenlikningen med en eventyrlysten firehjultrekker. T-Cross kommer utelukkende med forhjulsdrift. Poenget er uansett at folk liker biltypen. Man sitter høyere og bilene ser ofte ganske lekre ut.

Det er delte meninger om T-Cross tilhører siste kategori.

Konkurrenter som Hyundai Kona og Citroen C3 Aircross er mer spennende designmessig. Men T-Cross har et tidløst og funksjonelt uttrykk, og kanskje er det nettopp det umiskjennelige VW-preget som appellerer til de nevnte potensielle kundene.

Les også: Skoda med ny by-SUV

Ikke luksusfølelse

Det logiske og funksjonelle fortsetter innenfor dørene. Det digitale instrumentpanelet har de klassiske klokkene med hastighet og turteller – og berøringsskjermen er både tydelig og intuitiv. Fort gjort å bli vant til.

Vi reagerte riktignok negativt på at det må en fem-seks berøringer til for å slå av filassistenten – som ofte er mer irriterende enn hjelpsom. Her burde det være en fysisk knapp, slik mange andre biler har.

Vi mener også at VW burde lagt litt mer penger i materialene. Selv om alt virker solid, så har ikke VW-produktene lenger den samme følelsen av opplevd kvalitet. Andre produsenter er blitt flinkere til å produsere overflater og paneler med høyere kvalitetsfølelse.

Plast med mer eller mindre spenstig dekor appellerer muligens til noen unge og hippe. Men igjen – vi tror denne bilen først og fremst er for de godt voksne, litt konservative.

Les også: Gir beach-legende nytt liv

God frakteplass

Fleksibiliteten er desto høyere, og et av de viktigste fortrinnene til T-Cross. Skyvbare bakseter burde være standard i alle biler av denne typen. I T-Cross kan baksetene skyves 14 centimeter framover.

Dessverre ikke separat, som i for eksempel Citroen C3 Aircross, men effekten er uansett stor. Bagasjevolumet øker fra romslige 380 liter (samme som Golf) til meget solide 445 liter. Ulempen er at det bare blir igjen en brevsprekk mellom sitteputen på baksetet og forseteryggen til en velvoksen sjåfør.

Så her må det noen kompromisser til de få dagene i året man trenger maks plass til både bagasje og bein.

Også passasjersetet foran kan legges ned. Veldig greit når noe langt og smalt skal fraktes.

De generelle utviklingstrekkene i bilindustrien gagner ikke en fossilbil som T-Cross. Men det gagner T-Cross at bilindustrien er flere år unna å være leveringsdyktige på tilsvarende praktiske utslippsfrie biler.

Av alle mer eller mindre usikre bilkjøp du kan gjøre i 2019, er nok T-Cross et av de sikrere.