NYLANSERT: Generasjon 4 av ladehybriden Mitsubishi Outlander.Alle nye produktfoto: MITSUBISHI
Se Mitsubishi-flaggskipet:
Tror nye Outlander vil selge over 1000 i året
Outlander rakk å bli nesten like norsk som fredagstaco før den forsvant. Mitsubishi satser på å vekke appetitten igjen, med gammel oppskrift og nytt krydder.
Det har vært lite å merke seg ved fra produsenten i Norge de siste årene, men det er desto mer å finne hvis du utvider perspektivet med noen tiår.
På vei inn mot avdukingen sto de der, alle sammen:
Tre generasjoner Outlander, storselgere i verden generelt og Norge spesielt.
Og like ved inngangen, modellen som egentlig startet det hele – Pajero, en av de tidlige, godt synlige SUV-ene her i landet, og dermed antakelig et springbrett for sitt yngre søsken.
Under kan du se utviklingen, fra generasjon 1 til 3, inkludert førermiljøene – pluss et glimt av Pajero til slutt.
Øverst på norske lister
Outlander begynte løfterikt fra de første fikk norske skilter i 2002 og stabiliserte seg kjapt på 1000–3000 solgte eksemplarer per år. Toppen kom likevel mange år senere, med den første ladehybriden – i årene 2014 til 2021 ble hele 25.884 eksemplarer av denne modellen registrert i Norge.
I 2016 var den helt på toppen av listene, foran størrelser som RAV4, e-Golf, Auris, Golf, Yaris og Leaf.
Siden har elbiltoget kommet, og Mitsubishi har stått igjen på perrongen. Det er selvsagt den norske importøren klar over, men optimismen på vegne av nylanserte Outlander ladehybrid er likevel til å ta og føle på.
Annonse
3000 har meldt seg
– Vi tror på et volum på 1000 biler, og til og med kanskje mer enn det, sier Christian R. Schmidt, administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge.
– Vi har i lang tid hatt stor interesse rundt denne bilen. Det kommer ukentlig mange kunder til våre forhandlere og etterspør informasjon, og dette har vært spesielt økende siden vi lanserte planene om Outlanderens retur. Vi har så langt mer enn 3000 kunder på interesselisten, forteller Schmidt.
– Er det overhodet liv laga for en ladehybrid i Norge nå?
– Det er fremdeles svært mange kunder i Norge som har praktiske behov som en PHEV passer perfekt til. Vi har også stor respekt for at overgangen fra fossil til elektrisk fortsatt er en stor mental barriere for mange og kan være krevende for mange voksne kunder, og da kan en moderne plug-in-hybrid være den perfekte løsningen, sier Mitsubishi-direktøren.
Han viser også til hva som skjer på bruktmarkedet – og har helt rett.
Over 10.000 eksemplarer av Outlander har skiftet eiere i Norge i 2023 og 2024, mest av alle ladehybrider i denne perioden.
«I-Fu-Do-Do», «omotenashis» ...
I Norge er det håp om at de første leveringene av nye Outlander vil skje i mars 2025.
Under ser du produsentens egne lanseringsbilder, med mer informasjon om bilen i bildetekstene: