NYLANSERT: Generasjon 4 av ladehybriden Mitsubishi Outlander.

Se Mitsubishi-flaggskipet:

Tror nye Outlander vil selge over 1000 i året

Outlander rakk å bli nesten like norsk som fredagstaco før den forsvant. Mitsubishi satser på å vekke appetitten igjen, med gammel oppskrift og nytt krydder.

Publisert

MADRID (Motor): Da Mitsubishi nylig lanserte nye Outlander, foregikk det med mange nikk til forhistorien. 

Mitsubishi Outlander

  • Pris: Ikke klar
  • Drivlinje: Ladehybrid. Bensinmotor på 2,36 liter, batteri 22,7 kW, elmotor foran på 85 kW / 255 Nm, elmotor bak på 100 kW / 195 Nm. Totalt 302 hk.
  • Rekkevidde: 86 kilometer elektrisk, totalt 844 kilometer (produsentens estimat, bensintank på 53 liter)
  • Lading: Både type 2 og Chademo
  • 0–100 km/t: 7,9 sekunder
  • Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring (cm): 472/186/175/19,5
  • Vekt (kg): 2070/2075/2120, avhengig av utstyrsnivå, tillatt totalvekt 2665
  • Bagasjevolum (liter): 495, 1422 med baksete lagt ned
  • Hengervekt (kg): 1600
  • Konkurrenter: Toyota RAV4, Mazda CX-60, Nissan X-trail

Det har vært lite å merke seg ved fra produsenten i Norge de siste årene, men det er desto mer å finne hvis du utvider perspektivet med noen tiår.

På vei inn mot avdukingen sto de der, alle sammen:

Tre generasjoner Outlander, storselgere i verden generelt og Norge spesielt.

Og like ved inngangen, modellen som egentlig startet det hele – Pajero, en av de tidlige, godt synlige SUV-ene her i landet, og dermed antakelig et springbrett for sitt yngre søsken.

Under kan du se utviklingen, fra generasjon 1 til 3, inkludert førermiljøene – pluss et glimt av Pajero til slutt.

Generasjon 1 (Bildeserie: KJELL PETTER EIDSTEN)
Generasjon 1, interiør
Generasjon 2
Generasjon 2, interiør
Mitsubishi Outlander gen 3 Foto: KJELL PETTER EIDSTEN
Generasjon 3, interiør
«Originalen»: Pajero i rallydrakt

Øverst på norske lister

Outlander begynte løfterikt fra de første fikk norske skilter i 2002 og stabiliserte seg kjapt på 1000–3000 solgte eksemplarer per år. Toppen kom likevel mange år senere, med den første ladehybriden – i årene 2014 til 2021 ble hele 25.884 eksemplarer av denne modellen registrert i Norge. 

I 2016 var den helt på toppen av listene, foran størrelser som RAV4, e-Golf, Auris, Golf, Yaris og Leaf.

Siden har elbiltoget kommet, og Mitsubishi har stått igjen på perrongen. Det er selvsagt den norske importøren klar over, men optimismen på vegne av nylanserte Outlander ladehybrid er likevel til å ta og føle på.

3000 har meldt seg

– Vi tror på et volum på 1000 biler, og til og med kanskje mer enn det, sier Christian R. Schmidt, administrerende direktør i Mitsubishi Motors Norge.

– Hva har dere merket av interesse så langt?

– Vi har i lang tid hatt stor interesse rundt denne bilen. Det kommer ukentlig mange kunder til våre forhandlere og etterspør informasjon, og dette har vært spesielt økende siden vi lanserte planene om Outlanderens retur. Vi har så langt mer enn 3000 kunder på interesselisten, forteller Schmidt.

– Er det overhodet liv laga for en ladehybrid i Norge nå?

– Det er fremdeles svært mange kunder i Norge som har praktiske behov som en PHEV passer perfekt til. Vi har også stor respekt for at overgangen fra fossil til elektrisk fortsatt er en stor mental barriere for mange og kan være krevende for mange voksne kunder, og da kan en moderne plug-in-hybrid være den perfekte løsningen, sier Mitsubishi-direktøren.

Han viser også til hva som skjer på bruktmarkedet – og har helt rett. 

Over 10.000 eksemplarer av Outlander har skiftet eiere i Norge i 2023 og 2024, mest av alle ladehybrider i denne perioden.

«I-Fu-Do-Do», «omotenashis» ...

I Norge er det håp om at de første leveringene av nye Outlander vil skje i mars 2025.

Under ser du produsentens egne lanseringsbilder, med mer informasjon om bilen i bildetekstene:

TILPASNINGSDYKTIG: Bilen kommer med fire utstyrsnivåer: Inform, Invite, Intens og Instyle – alle fire blir tilgjengelige i i Norge. Detaljinformasjon om hva som følger med de enkelte variantene, blir offentliggjort sammen med prisene senere denne måneden.
I-FU-DO-DO: Ordet til venstre er et Mitsubishi-produktkonsept som skal bety «majestetisk» og «autentisk».
MODERNE: 12,3-tommers skjerm, ApplePlay og Android Auto. Head-up-display er en mulighet.
FØRERMILJØET: Setene kan ha nappaskinn, varme, kjøling og massasje. Også interiøret har et konseptnavn, omotenashi, som betyr noe i retning av «inviterende».
NOK Å VELGE MELLOM: Du får plenty av valg hva kjøremoduser angår. Først og fremst: Rent elektrisk, generering eller å sette alle kluter til – kombinasjon med bensin og el. Dernest de syv valgene normal, eco, power, asfalt, grus, snø og søle.
«HEXAGON»: Den sekskantede fordypningen som danner en ramme rundt logo og skilt, er inspirert av Pajero. Her tenker Mitsubishi på samme måte som Toyota og Ford, med henholdsvis Bronco og Land Cruiser, ved å hente inspirasjon fra «originalen».
LADING PÅ DENNE SIDEN ...: Mitsubishi Outlander har både type 2 og Chademo.
OG LADING HER: Den andre luken. Mitsubishi kaller C-stolpen «jet tail fin».
UNDER PANSERET: «Basert på den offisielle WLTP-testsyklusen er drivstoffeffektivitet på 0,8 liter/100 km, utslipp på 18 g/km og 19 g/km CO2 for henholdsvis 18" og 20" lettmetallfelger», skriver Mitsubishi i forbindelse med lanseringen. Se mer informasjon i faktaboksen øverst i artikkelen.
TOLV FARGEVALG: Mitsubishi tilbyr fem tofargede og syv énfargede varianter.
2 X FRONTLYS: Mitsubishi kaller det nye frontdesignet «dynamic shield». Merk øvre og nedre frontlys. De nedre har 12 individuelle lysdioder hver, som kan endres etter kjøreforhold.
LYDANLEGGET: 8 eller 12 høyttalere.
GODT, GAMMELDAGS SOLTAK: 93 ganger 70 centimeter glass – som faktisk kan åpnes.