UNIKT: Peugeot-interiørene er noe helt for seg selv i bilverdenen. i-Cockpit med lite, sporty ratt og instrumentene i siktlinjen er blitt et av den franske bilprodusentens kjennemerker.
UNIKT: Peugeot-interiørene er noe helt for seg selv i bilverdenen. i-Cockpit med lite, sporty ratt og instrumentene i siktlinjen er blitt et av den franske bilprodusentens kjennemerker.

Peugeot 308 fornyes:

Prisvinner hvesser klørne – og blir ladbar

Dette er mer enn en ansiktsløftning: Peugeot 308 blir større, får nytt interiør og oppdatert teknologi. Som ladehybrid får den en ny sjanse i det norske markedet.

Publisert Sist oppdatert

Som Peugeots representant i den såkalte «Golf-klassen», er 308 en av merkets viktigste modeller. Dagens modell har vært en stor suksess og er ifølge produsenten solgt i over sju millioner eksemplarer siden lansering.

Bilen ble kåret til årets bil i Europa i 2014.

Klar for fornyelse

Men det har blitt stadig mer nærliggende med en kraftig oppgradering av modellen. Det er den som vises på disse bildene.

I Norge har salget av 308 falt jevnt og trutt i takt med overgangen til hybrid- og elbiler. Det ble registrert 611 biler i 2017, 321 i 2018, 169 i 2019 og bare 69 i fjor.

Med fornyelsen kan den få en aldri så liten renessanse, i Norge først og fremst fordi den elektrifiseres.

Og når den først kommer i ladbar utførelse, sparer ikke Peugeot på kruttet. Bilen får inntil 60 km elektrisk rekkevidde.

Ledning x 2

Nye Peugeot 308 kommer med to ladbare motoriseringer, en med 180 hestekrefter og en med 225 hestekrefter.

Begge har en elektrisk motor på 110 hestekrefter. Begge bilene tilbyr et maksimalt dreiemoment på totalt 320 newtonmeter til tross for ulke bensinmotorer. Begge kommer også med en 8-trinns automatgirkasse.

308 får æren av å bli den første modellen som kommer med Peugeots splitter nye logo, som nylig ble introdusert samtidig som produsenten ble en del av Stellantis-sammenslutningen.

Ny løve

Logoen er et skjold med et løvehode og fremstår hakket mer slående enn det forrige. En ny grill og frontdesign er utviklet for Peugeots nye identitet, som først ble innført med nye 508.

I forhold til forrige utgave har bilen fått en mer dynamisk silhuett. Nye 308 er 437 cm lang og er dermed 11 centimeter lengre enn dagens modell. I tillegg er akselavstanden økt med 5,5 centimeter og høyden er redusert med 2 centimeter.

Med andre ord blir dette en mer kupéaktig bil som likevel får bedre bakseteplass.

– Vi ser frem til å tilby en luksuriøs 308 med banebrytende design og ikke minst vår nye logo! 308 blir en spennende bil for Peugeot fremover, og vi ser frem til å delta i elektrifiseringen med stadig flere modeller, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

Med lyden i fokus

I nye 308 er det ifølge Peugeot lagt stor vekt på å få støynivået ned. Den har for eksempel tykkere glass i siderutene, oppvarmet frontrute og ratt, og klimaanlegget har fått et nytt luftrensesystem.

Produsenten forsikrer dessuten at det blir god lyd om bord med et et Focal stereoanlegg med 10 høyttalere koblet til en forsterker på 690 watt.

Sikten fremover sikres av LED Matrix frontlys som hele tiden tilpasser seg forholdene.

Oppdatert i-cockpit

Førermiljøet kjennetegnes av et lite ratt og to ti-tommers skjermer for relevant informasjon og funksjoner

Instrumentskjermen ligger i synsfeltet og har 3D-effekt på de høyere utstyrsnivåene.

Skjermen i midten har nå fått pianoknappene integrert som digitale såkalte «i-Toggles», men funksjonene skal være de samme, med rask tilgang til TomTom-tilkoblet navigasjon, klimaanlegg, stereo, assistansesystemer, telefon, opplysninger om forbruk og lignende.

Oppgraderte Peugeot 308 skal rulle på norske veier fra høsten av.

Nye funksjoner i assistansesystemene

  • - Forbikjøringsassistent som er operativ fra 70 til 180 km/t. Bilen foreslår at man holder den farten som står på skiltene. Gjelder både oppover og nedover.
  • Adaptiv cruise-control senker også farten gjennom svinger avhengig av hvor skarp den er.
  • Ekstra lang overvåking av blindsone (75 meter)
  • Varsler om hindringer ved rygging (i tillegg til parkeringssensorer)
  • 180 grader ryggekamera med vaskefunksjon av kamera- 360 grader parkeringsassistanse med kameraer foran bak og på sidene.
  • Proximity handsfree start og tilgang
  • Trådløs Apple Carplay og Andoid Auto
  • Mulighet for tilkobling av to telefoner via blåtann