GÅR GJENNOM: PSA-sjef Carlos Tavares og FCAs Mike Manley ble enige om sammenslåingen høsten 2019.
— Grønt lys for Stellantis:
Ny bilgigant blir verdens fjerde største
Nå har EU gitt endelig klarsignal for det som blir verdens fjerde største bilprodusent. Stellantis, som vil bestå av PSA- og FCA-gruppene, blir en kjempe med 400.000 ansatte.
Fusjonen mellom Fiat-Chrysler og Peugeot-Citroën-Opel
- Mot slutten av 2019 annonserte de to konsernene at de hadde forhandlet frem en avtale om å slå seg sammen.
- Sommeren 2020 ble navnet på det nye konsernet offentliggjort: Stellantis
- Det har vært tvil om hvorvidt EU-kommisjonen ville godkjenne sammenslåingen.
- Det nye konsernet skal dannes tidlig i 2021 og har da en produksjonskapasitet på 8,7 millioner biler i året.
Det er nyhetsbyrået Reuters som melder at fusjonen mellom FCA og PSA får grønt lys fra EU-kommisjonen.
Det så en stund ut til at myndighetene i EU ville stikke kjepper i hjulene for den planlagte fusjonen på grunn av konkurransereglene – spesielt med tanke på en dominerende posisjon i varebilsegmentet.
Gjennom EU-nåløyet
Men nå skal hindringene altså være ryddet av veien ifølge Reuters, som siterer «personer med kjennskap til saken».
Stellantis blir verdens fjerde største bilkonsern.
En betingelse skal ha vært at Toyota, fikk en større andel av produksjonen av varebiler. Toyotas varebil ProAce er allerede i dag produsert av PSA.
Italiensk-fransk-kinesisk
Merker i FCA-gruppen er Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati og Ram Trucks. PSA-gruppen består på sin side av merker som Citroën, DS, Opel (Vauxhall i Storbritannia) og Peugeot.
Eiere i den nye konstellasjonen er den mektige Agnelli-familien, som grunnla Fiat, Peugeot-familien, den franske stat og den kinesiske bilprodusenten Dongfeng.
Det nye konsernet skal være på plass i 2021.
Grupperingen vil bli verdens fjerde største bilkonsern, bak Toyota, Volkswagen og Nissan/Renault/Mitsubishi-alliansen og foran General Motors. Stellantis vil ha ca. 400.000 ansatte.
Styrkes på verdensmarkedet
Målet med opprettelsen av Stellantis er blant annet å spare over 50 milliarder kroner i året gjennom synergieffekter, uten å måtte legge ned arbeidsplasser.
Fusjonen virker logisk og fornuftig av flere årsaker:
FCA har, med unntak av Italia, vært svake i Europa og er svært lite elektrifisert. PSA på sin side har ikke hatt nevneverdig tilstedeværelse i Nord-Amerika. De vil nå kunne utfylle hverandre slik at Stellantis blir en virkelig global aktør.
Fiat-Chrysler vil samtidig få tilgang til PSAs elbil-teknologi, som allerede er i ferd med å gi selskapet en sterk posisjon i det voksende elbilmarkedet.