TAR BOMBA: Fisker Ocean kommer som en av årets mest spennende lanseringer.Foto: FISKER INC
Prøvekjørt: Fisker Ocean (elbil)
Fisker med napp på første forsøk
El-SUV-en Fisker Ocean er klar for norske veier med mange store plusser og et enda større spørsmålstegn: Er den virkelig så god som førsteinntrykket antyder?
Lengde/bredde/høyde/akselavstand: 4775/1995/1631/2921 mm.
Bagasjevolum: 476 liter, ikke frunk. Hengerfeste (tilvalg): Inntil 1815 kg. Bakkeklaring: 165 mm (20-toms hjul)/180 mm (22-toms).
Standard dekkdimensjon: 255/45 R22.
Konkurrenter: Tesla Model Y, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID.4, Ford Mustang Mach-E.
Men – som nesten hele hurven av bilprodusenter har rukket å vise oss de siste årene – det er krevende å lage noe helt nytt. Selv Toyota og Volkswagen har slitt med å gjøre elbil riktig; Fisker er her med sin aller første modell.
Og ambisjonen om å tilby noen kvaliteter og finesser verden ikke har sett før, aller minst i denne prisklassen, gjør ikke utfordringen mindre.
Kan det skje uten rusk i oppstartsmaskineriet? De aller første utleveringene har ikke gått helt smertefritt. Fisker har avvist nyhetsmeldinger om programvarefeil, men logistikkutfordringer har gjort det vanskelig å levere de første bilene på tid. I Norge skal utleveringene starte nå i tredje kvartal.
Den som fristes av amerikanske Fisker bør gjøre det med visshet om at debutmodellen Ocean er et produkt i utvikling. Alt har handlet om å få en dugelig bil på veien raskest mulig, slik at det kommer inn penger som får butikken til å gå rundt.
Det vil komme oppgraderinger på denne bilen fortløpende; ikke bare trådløs oppdatering av programvare og nye funksjoner, selv de fysiske knappene kan kobles til annen funksjonalitet enn de har nå.
Det betyr ikke at bilen som tross alt er her, ikke duger.
Snarere tvert imot.
Det er vanskelig å komme på en debutmodell som er like imponerende, skjønt vi ennå ikke har testet bilen verken på vinterføre eller våt vei.
Annonse
Rekkevidde
To ting har definert ambisjoner og premisser for Fiskers første modell: bærekraft og rekkevidde.
De slår i dashbordet med rapporter om lavere klimaavtrykk, høyere innslag av resirkulerte materialer enn andre produsenter, og kraftig skjerpet miljøbevissthet i leverandørleddet – og bedre skal det bli: i 2027 kommer etter planen deres første helt klimanøytrale bil.
Det andre Ocean-punktet slår likevel umiddelbart hardere:
Rekkevidde på over 700 km er i en helt annen klasse enn sammenlignbare konkurrenter, og målsettingen om markedets beste rekkevidde har fått trumfe alt annet. Fisker selv peker på rekkevidden som et resultat av at de har knepet litt her og fikset litt der. Blant de større tingene som har fått vike for rekkevidden er head-up-displayet.
Kraftige hjul
Modellen har et iøynefallende design, med kraftige hjul som gjør at bilen virker høyere enn den er (Ocean er med sine 1631 mm lavere enn for eksempel Volkswagen ID.4).
Henrik Fisker ønsket seg 22-tommers hjul – både for det visuelle inntrykket, men også kjørekomfort.
Store hjul koster rekkevidde, men i et samarbeid med Bridgestone mener Fisker å ha funnet dekk som reduserer rekkeviddetapet. Dimensjonen 255/45 R22 betyr at bilen i utgangspunktet ruller på høye dekk med mye gummi, som igjen sikrer komfort.
I vår siste sommerdekktest (som riktignok var dekk i R18-størrelse) kom disse Bridgestone Potenza Sport-dekkene ikke spesielt godt ut, særlig ikke på rullemotstand, men de er konstruert for kjøreglede – og presterer best nettopp i slikt vær som da vi kjørte Ocean nå i sommer.
Extreme-utgaven vi testet i tørt sommervær i Østerrike i juli oppleves behagelig på veien, med kraft og akselerasjon i massevis og den kommer med en avansert styring av kraftmomentet som gjør at bilen oppleves både stabil og presis.
Annonse
Solcelletak
Ocean leveres i tre versjoner; lanseringsutgaven One er strengt tatt ganske identisk med toppversjonen:
Extreme har 707 km rekkevidde (på 20-toms hjul, 701 på 22-toms), firehjulstrekk, og gjør 0-100 på 3,7 sekunder med hjelp av en motor som har effekt på 564 hk og maks dreiemoment på 736,8 Nm. Extreme har solcelletak og rotérbar skjerm som standard.
Ultra har en rekkevidde på 610 km, akselerasjon på 4,2 sekunder og marginalt mindre motorkraft. Som Extreme har den trekk på fire hjul, et batteri på 113 kWt brutto, varmepumpe og elektrisk senkbart bakvindu.
Innstegsmodellen Sport har forhjulstrekk, 440 km WLTP-rekkevidde, 275 hk motor og den gjør 0-100 på 7,4 sekunder.
Prisene, eks levering og vinterhjul, er på henholdsvis 680.425, 536.588 og 394.093 kroner. For de to rimeligste modellene kommer pakkeløsninger med blant annet ratt- og setevarme i tillegg.
Vraker Google
Ocean oppleves svært romslig, med et flatt gulv hvor det smart er ryddet ekstra rom for beinplass også i midten bak, med baksete som kan vinkles fra 24 til 27 grader, og en 40-20-40-deling som gjør at noen par ski kan skyves inn på vinterstid.
Foran er det elektrisk regulerbare forseter, en liten skjerm med basisinformasjon bak rattet, og en stående 17,2 tommers hovedskjerm i midten. Skjermen kan vendes i landskapsformat når bilen står stille.
Skjermen har punkter for de viktigste funksjonene til venstre rett ved rattet, som gjør den enkel å betjene uten at oppmerksomheten forsvinner fra veien, i tillegg til at det er fysiske knapper for klima- og volumkontroll i bunn av skjermen.
Fisker har TomTom som navigasjonsleverandør, etter flere års tett samarbeid. Kartvisningen oppleves bedre på konkurrenter med Googles teknologi, selv om den stående skjermen har fordelen av at sjåføren ikke trekker blikket så langt unna trafikkbildet.
På den kommende Volvo EX90 har de kombinert Google-kartet med et stående format i den beste løsningen vi har sett til nå.
Annonse
Inn med tacoen
Fisker har sendt det klassiske hanskerommet åt skogen. Det er plass til vognkort og annet småtteri i to lukkbare rom under forsetene, og inn som erstatning for hanskerommet er kommet…, ta vel imot: Et tacobrett!
Legg til at det også er et utfellbart brett i midtkonsollen, og med storskjerm i breddeformat mangler du vel strengt tatt bare litt taco for å gjøre ladepausen fredagstrivelig.
Utformingen av tacobrettet skjøt fart etter at en analytiker som følger selskapet fortalte at han rømte ut i bilen for å få arbeidsro da pandemien var på sitt mest gjenstridige. Han trengte vel et sted å ha maten? Eller computeren?
Voilà, nå står taco-brettet blant standardrekvisittene på utstyrslisten, mellom bærekraftige interiørmaterialer og digitalt bakspeil.
Strengt tatt er brettet først og fremst en gimmick. Men det går an å tolke det som eksempel på Fiskers vilje til å tenke nytt – tro mot en ambisjon om at enhver ny modell skal komme på markedet med minst fire nye funksjoner.
Dét er en ambisjon mange bilprodusenter med hell kunne kopiere.
Hengerfeste
Blant nyhetene er ikke minst bilens California Mode, teknologien som senker de bakerste siderutene og bakruta. Kanskje ikke skreddersydd for norsk sommervær, men definitivt mulig å venne seg til når gradestokken kryper nær 30.
Fisker Ocean har et bagasjerom på 476 liter, med et gulv som kan felles opp til støtte for bæreposer. Trenger du mye plass kan baksetene felles ned, men ikke til et helt flatt nivå (sju graders helning).
Hengerfeste er tilvalg, med den elektriske utgaven av kroken kan Extreme/Ultra trekke 1815 kg, Sport er godkjent for å trekke opp til 1090 kg.
Fisker holder på å bygge opp sin organisasjon i Norge, og åpner sin første såkalte Centre+-lokasjon i Vestby, sørøst for Oslo om ikke så lenge. Deretter kommer showroom i de store byene, mens servicetilbudet i første omgang kommer i form av en egen mobil løsning og et samarbeid med Mekonomen.