PÅ NORSK JORD: Over 2000 nordmenn har bestilt lanseringsutgaven av Fisker Ocean, her på Oslo Motor Show i oktober.

Ga Fisker inspirasjonen:

Nå kommer denne el-SUV-en, takket være Leo DiCaprio

Hvilke bilprodusenter kan vise til superstjerna Leonardo DiCaprio på spørsmål om hvor inspirasjonen kom fra? Henrik Fisker kan. Uten DiCaprio, ingen elbiler fra Fisker.

Publisert

Fisker Ocean har lenge vært blant bilbransjens snakkis-modeller, og denne uka starter produksjonen i Østerrike.

Fisker Ocean

  • Ocean er første modell fra Fisker, produsert ved Magna Steyr-fabrikken i Graz. Den kommer i fire versjoner:
  • Ocean Sport – pris fra kr. 372.000 (med dagens avgifter), 440 km rekkevidde (estimat), forhjulstrekk, 17,1-tommers infotainmentskjerm, digitalt bakspeil, panoramatak uten solceller, vinterpakke som tilvalg.
  • Ocean Ultra – pris fra kr. 510.000 (med dagens avgifter), 610 km rekkevidde (estimat), firehjulstrekk med dobbeltmotor og bakhjulsfrakobling, 17,1-tommers infotainmentskjerm, digitalt bakspeil, panoramatak som kan åpnes, vinterpakke som tilvalg.
  • Ocean Extreme – pris fra kr. 625.000 (med dagens avgifter), 630 km rekkevidde (estimat), firehjulstrekk med dobbeltmotor og bakhjulsfrakobling, 17,1-tommers infotainmentskjerm, digitalt bakspeil, solcelletak, California Mode, Limo Mode, oppvarmede front- og bakseter, vinterpakke.
  • Ocean One – pris fra kr. 625.000 (med dagens avgifter), 630 km rekkevidde (estimat), firehjulstrekk med dobbeltmotor og bakhjulsfrakobling, 17,1-tommers infotainmentskjerm, 22” slipstream-hjul, digitalt bakspeil, solcelletak, California Mode, Limo Mode, oppvarmede front- og bakseter, vinterpakke.
  • Alle modellene tilbys også i abonnement.

Utviklet og produsert av danske Henrik Fisker, som i over 25 år har designet biler for BMW, Aston Martin, og senere mer og mer for egen regning og risiko.

Nå i høst kommer de første Ocean-modellene på norske veier.

– Hovedmålet er å lage verdens mest bærekraftige bil, verken mer eller mindre. Og deretter, i et femårs perspektiv: å selge en million biler i året, og lage verdens første klima­nøytrale bil, sier Fisker i et intervju med Motor.

Leo i Prius

– Husker du morgenen du våknet opp og konstaterte at nullutslipp var den store greia?

– Jeg husker det helt tydelig, for jeg hadde sett Oscar-utdelingen på TV der Leonardo diCaprio kom kjørende i en Prius. Altså, den karen har penger til å kjøpe seg akkurat den bilen han ønsket. Og han kom i en Prius. Unnskyld, Toyota! Men da tenkte jeg tiden var inne for en forandring, sier Fisker.

INSPIRASJONEN: Skuespilleren Leonardo DiCaprio kom til Oscar-utdelingen i en Toyota Prius, samme bil som han her kjører fra et hotell i Beverly Hills etter en konferanse han deltok på i februar 2003.

Fanden sjøl

Prius med Toyotas hybrid-teknologi ble et av de første lavutslipp-ikonene i USA. Verken kul, stor eller elektrisk, men praktisk, effektiv og med langt lavere utslipp enn bilene den jevne amerikaner identifiserte seg med.

Det var oppvåkningen, men det var ikke Fiskers første møte med en elektrisk bil.

– Min aller første bil i BMW var faktisk en elektrisk bil, E1. I 1989. Jeg må innrømme at jeg ikke likte prosjektet, for det var et lite knøtt av en bil, minnes han, fersk ut av designstudiene i Sveits kom han til et BMW-prosjekt med et lite rukkel i plast og aluminium. Ja, den var et frampek mot i3, men den kom aldri i produksjon – for den eneste prototypen BMW bygget, brant opp under lading.

Fisker dro i stedet til USA i 1994, som del av teamet på BMW X5.

– Mitt første oppdrag var å skjønne hvorfor amerikanerne egentlig drev og kjørte disse svære SUV-ene, hehe. Men fra tiden hos BMW husker jeg det ble arbeidet med utvikling av en M8 tidlig på 1990-tallet, et prosjekt som ble stanset da De Grønne hadde fått vind i seilene og snart plass i regjeringen. BMW ville ikke kobles overtydelig til forurensende sportsbiler som brukte masse fossilt drivstoff [M8 ble introdusert i 2017 som en av merkets absolutte toppmodeller, red.anm.]. Jeg elsker biler, men noen ser bilen som fanden sjøl. Og jeg tenkte det må finnes måter vi kan forandre det på, sier Fisker.

GRÜNDER: Henrik Fisker i samtale med Motors utsendte på Oslo Motor Show i oktober.
RASKE LINJER: En Fisker Ocean, i fargen Big Sur Blue Matte, under testkjøring i Rabbit Lake, Canada.
AUTO-FLIPP: Infotainmentskjermen endres til liggende visning når bilen skal lades.
LUFT I LUKA: Alle vinduene kan senkes når Fisker Ocean er i såkalt «California Mode».

Kona som sjef

Fra BMW spratt Fisker til Ford i 2001, snart med ansvar hos Aston Martin, der han designet det som faktisk er Aston Martins mest solgte modell noensinne, V8 Vantage.

Men så var det dette med DiCaprio …

Dansken startet prosjektet Fisker Karma: en av verdens første ladehybrider i luksussegmentet, vist frem første gang i 2007. Det ble første og siste bil fra Fisker Automotive, etter tiltagende problemer og til slutt en konkurs hos deres kinesiske batteriprodusent i 2012. Da hadde de fått drøyt 2000 biler på veien. Fisker forlot selskapet i 2013, men da selskapet til slutt ble sendt til skifteretten, hadde Fisker sikret seg rettigheter til navn og logo – og kunne gjøre et nytt forsøk, nå under navnet Fisker Inc. Og med sin indiskfødte kone Geeta Gupta-Fisker som økonomidirektør. I finansmagasinet Forbes er de omtalt som bilindustriens nye maktpar.

– Vi har to veldig ulike arbeidsstiler, nesten som hjernens venstre og høyre halvdel. Den høyre er den kreative, altså Henrik. Den venstre er den datadrevne analytiske. Og det er meg, sier Geeta i et intervju med Forbes.

– Hun holder kostnadene nede, jeg sørger for at vi har et fantastisk produkt, sier Henrik Fisker.

Fire fingre i været

Kompakt-SUV-en Ocean er første modell. Fisker Inc rapporterer om 62.000 reservasjoner, om lag 2000 av disse er fra Norge. 42.000 biler skal leveres i 2023, hvis ting forløper som planlagt.

– Når vi har spurt om hvorfor de bestiller, så er de to viktigste grunnene design og bærekraft, sier Fisker.

«Jeg våknet aldri om morgenen og drømte om å ta bussen. Jeg drømte om å kjøre bil»

Henrik Fisker, bildesigner

Produksjonen starter torsdag denne uka ved Magna Steyr-fabrikken i Graz i Østerrike, et anlegg hvor også Jaguar I-Pace, BMW 5-serie, Toyota Supra og Mercedes-Benz G-klasse ruller av samlebåndet.

– Det er nok av kjedelige biler på veien allerede. Vi skal kun lansere hvis modellen vi presenterer, har minst fire egenskaper som enten er best i klassen eller ingen andre har, sier Fisker – og holder fire fingre i været for Motor.

– På Ocean betyr det for eksempel: 1) Vi er de eneste med et så stort solcellepanel på taket, det kan energi til gi 3000 km kjøring i året, høyspenningsbatteriet kan lades direkte derfra. Vi måtte konstruere en unik konverter for å få det til, det virker også når bilen står avslått og parkert, 2) Den store infotainmentskjermen som roterer fra stående til liggende visning automatisk, for eksempel når du stanser for å lade. Det er som med mobilen din, når du skal se levende bilder, så snur du den til liggende visning. Jeg vet et kinesisk merke kopierte det umiddelbart, men der skjer rotasjonen manuelt, 3) 50 kg nedbrytbart materiale, 4) Vi har den lengste rekkevidden av noen SUV eller crossover i vår prisklasse. Toppmodellen som koster 625.000 kroner i Norge, har 630 km rekkevidde.

– Så du anser ikke engang løsningen med vinduene i California Mode som en nyhet [samtlige ruter i bilen kan senkes for full gjennomlufting, red.anm.]?

– Jeg sa minimum fire! Men vi har mer enn California Mode. Vi har torque-balanseringen, som regulerer kraften fra front til bakaksel – ikke bare for ordinær kjøring med firehjulstrekk, men som sikrer deg betydelig bedre trekkraft i regn og på snø og is. Vi hadde den på vintertest i Nord-Sverige, det er forbløffende som den presterer på snø!

EKTE SOLTAK: Fisker Ocean kommer med solceller på taket som sanker energi til rundt 300 mils kjøring i året, og taket kan også åpnes for den som ønsker frisk luft.

Ingen drøm om bussen

Det neste store delmålet er en kjørbar prototype av merkets neste modell, Pear.

– Den skal komme i 2024 og blir et ledd på veien til å lage verdens første klimanøytrale bil. Det er en stor jobb, for det krever at du endrer tankegangen til hele leverandørkjeden. Vi har ikke svaret på alle utfordringer ennå, så det er bra vi har fem år på oss. Men det er et mål, vi trenger at biler blir en positiv del av våre samfunn. De har lenge vært noe negativt, fordi de forurenser med sine utslipp. Det første punktet er å gjøre dem bærekraftige, i tråd med Norges ambisjoner og de nye målene EU har satt i 2035, sier Fisker.

– Det er lenge til 2035, men vedtaket er likevel den rette tingen å gjøre. Det kan gi oss muligheten til fortsatt å ha en individuell mobilitet. Der jeg vokste opp i Danmark, hadde vi et fantastisk kollektivtilbud, men jeg våknet jo aldri om morgenen og drømte om å ta bussen. Jeg drømte om å kjøre bil (ler godt), og jeg tror det er flere enn meg som tenker slik. Så det er målet vårt, for å gjøre en lang historie kort: En million biler i året, en million spennende biler, avslutter Henrik Fisker.