JUMBO: Tesla kritiseres for å love mye mer enn det holder, i en ny rangering av systemer for selvkjøring.
JUMBO: Tesla kritiseres for å love mye mer enn det holder, i en ny rangering av systemer for selvkjøring.

«Ingen forbedring før de blir ærligere»:

Nedslående for Tesla om selvkjørende biler

Teslas Autopilot-system kommer sist ut i en vurdering av selvkjørings­systemer i bilindustrien - og nå sår Tesla selv tvil om fremtiden for teknologien.

Publisert

Hvor ble det av de selvkjørende bilene?

For fem-seks år siden ble vi lovet av bilprodusenter som for eksempel Mercedes-Benz, Nissan og Volvo at vi ville se selvkjørende biler på markedet fra 2020.

Målet var å dramatisk nærme seg nullvisjonen for antall omkomne og skadde i trafikken, basert på amerikansk statistikk, som viser at 94 prosent av ulykkene skyldes menneskelig svikt.

Ikke minst har Tesla de siste årene snakket svært høyt om hvordan deres biler «snart» skal kunne kjøre helt av seg selv, senest da Elon Musk i januar hevdet han var rimelig sikker på at bilene vil kunne være fullt selvkjørende før årets slutt.

Imidlertid sier myndighetene i California at selskapet har informert dem om at det er godt mulig de ikke vil komme i mål i år heller, skriver Automotive News.

Kort sagt: Historien om selvkjørende biler trekker i langdrag.

Så sent som sist uke sa vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen på en pressebrief at hun nå tror selvkjørende biler er et fenomen som ligger lengre frem i tid enn hun gjorde for ett år siden – med 15-20 år som et grovt anslag i en norsk kontekst.

For optimistiske

I 2014 og 2015 ble biljournalister tatt med om bord i prototyper som kjørte helt av seg selv i bytrafikken - vel å merke under ganske kontrollerte forhold.

– Dette blir klart for kunder i 2020/2021, het det.

Så ble det mindre snakk om selvkjørende biler ganske lenge.

Analyseselskapet Guidehouse Insights mener 2019 var året da de fleste bilprodusentene – med unntak av Tesla – omsider innrømmet at de fortsatt var ganske langt unna å gjøre biler for folk flest selvkjørende.

I dag kan enhver konstatere at selv de førerstøttesystemene som finnes i nye biler er langt fra å gjøre dem selvkjørende – men derimot kan fremprovosere potensielt farlige situasjoner i trafikken.

«Automatiserte kjøresystemer»

Men i bakgrunnen arbeider fortsatt mange selskaper med såkalte automatiserte kjøresystemer, de som en dag skal gjøre bilene selvkjørende.

Guidehouse Insights offentliggjorde nylig en rapport der de presenterte evalueringen av 15 ulike automatiserte kjøresystemer som er under utvikling. Slike systemer går under fellesbetegnelsen AD (Automated Driving).

Studien er basert på omfattende testing av de automatiserte kjøresystemene i flere amerikanske byer og tettsteder der de er blitt satt på prøve i de fleste tenkelige trafikksituasjoner og over mange tusen mil.

Deretter er de gitt en score etter ti ulike kriterier, både teknologiske, strategiske, økonomiske og konkurransemessige.

Google-avlegger Waymo på topp

Amerikanske Waymo kom ut suverent best av de 15 med totalscore 85,6 av 100 mulige, foran tre andre amerikanske selskaper: teknologigiganten Nvidia 81,7, Argo AI 81,2 og General Motors-datterselskapet Cruise Automation 80,2.

Først på femteplass finner vi det kinesiske teknologikonsernet Baidu, som nylig startet opp en robotaxi-tjeneste - altså selvkjørende drosjer, helt uten fører, i Beijing. Baidu oppnådde en score på 79,7.

Det er over et år siden Baidu, i Shanghai, igangsatte sin robotaxi-tjeneste kommersielt, men frem til nå måtte en fører være med om bord klar til å gripe inn i tilfelle problemer.

Helt i andre enden av rankingen plasseres Tesla med en score på bare 34,7. Elbilprodusenten anses å ha oversolgt teknologien sin kraftig. Det har ikke manglet på twitter-meldinger fra Elon Musk de siste årene der man nærmest får inntrykk av at en helt selvkjørende Tesla er rett rundt hjørnet.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GOOGLE-BILEN: </span>Det helt selvkjørende «egget på hjul» ved navn Firefly ble vist som prototype i mai 2014. Den høstet mye applaus, og en del lattersalver frem til den ble starten på den store AD-satsingen til det som ble Waymo i 2016.
GOOGLE-BILEN: Det helt selvkjørende «egget på hjul» ved navn Firefly ble vist som prototype i mai 2014. Den høstet mye applaus, og en del lattersalver frem til den ble starten på den store AD-satsingen til det som ble Waymo i 2016.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HAR KOMMET LANGT:</span> Mange års arbeid ligger bak Waymos avanserte automatiserte kjøresystem, som tar sikte på å gjøre bilene helt selvkjørende. Waymo er et selskap i Alphabet-gruppen, der Google er grunnpillaren. Bildet viser testing på offentlig vei av en selvkjørende Chrysler Pacifica utstyrt med Waymos AD-systemer.
HAR KOMMET LANGT: Mange års arbeid ligger bak Waymos avanserte automatiserte kjøresystem, som tar sikte på å gjøre bilene helt selvkjørende. Waymo er et selskap i Alphabet-gruppen, der Google er grunnpillaren. Bildet viser testing på offentlig vei av en selvkjørende Chrysler Pacifica utstyrt med Waymos AD-systemer.

«Umodent hos Tesla»

– Når det gjelder teknologien deres kan jeg ikke se noe som indikerer at de har gjort noen fremgang, sammenliknet med andre aktører i denne sektoren, sier Sam Abuelsamid, sjefanalytiker hos Guidehouse, om Tesla-vurderingen til Automotive News.

Analytikeren nevner som eksempel at Teslas Autopilot ved flere anledninger misforsto skilting og trafikklys under testingen, en grunnleggende svakhet hos et slikt system.

Ifølge Guidehouse Insights vil Tesla ikke forbedre sin score før de blir mer ærlige om hva begrensningene til systemet faktisk er. Men Abuelsamid medgir:

– På noen områder har Tesla hatt fremgang - som deres score på levedyktighet, basert på selskapets finansielle stabilitet.

Rangeringen av selskapene som utvikler slike automatiserte kjøresystemer er nemlig basert på tekniske kriterier i stor grad, men ikke bare. Også strategiske kriterier legges til grunn, det vil si integrering av teknologien med andre aspekter Guidehouse-analytikerne mener er viktige for å komme i mål med effektive selvkjørende systemer.

Det vurderes også hvor levedyktig selskapet anses å være i konkurranse-situasjonen overfor andre aktører.

Fire kategorier

Selskapene gis en totalscore mellom 0 og 100 basert på disse ulike kriteriene. De blir delt inn i fire kategorier: «Lederne», de «potensielle lederne» (contenders), «utfordrerne», og til slutt «følgeren».

I sistnevnte kategori havnet altså Tesla, vurdert som «svak middels», på grensen til «middels» etter følgende poenginndeling:

  • Svært gode: 91 – 100
  • Gode: 76 – 90
  • Sterk middels: 56 – 75
  • Middels:36 – 55
  • Svak middels: 21 – 35
  • Svak: 11 – 20
  • Svært svak: 1 – 10