Fullt operasjonell robot-taxitjeneste:
Kommer Tesla i forkjøpet
Tesla annonserte den uken en utvidelse av sin autopilot-parkering og bekrefter at de satser på å være i mål med sin helt selvkjørende robot-taxiløsning neste år. Men de taper for kineserne.
DETTE ER SAKEN: Kineserne leder i racet mot selvkjørende drosjetjenester.
For i mellomtiden har den kinesiske internettgiganten Baidu, kjent blant annet for sine søkemotorer og karttjenester, ferdigstilt sin robotaxi-løsning. Det meldte nettstedet til China Daily denne uka.
Tjenesten heter Apollo Robotaxi og de første 45 drosjene uten sjåfør har vært testet ut med passasjerer siden september i fjor.
Den har nå åpnet for kommersiell trafikk i buen Changsa, som er hovedstaden i Hunan-provinsen.
Les også: Ny Tesla-teknologi gjør parkering litt enklere
Kommuniserer med omgivelsene
Det er den første autonome taxiflåten i Kina som administreres via Baidus såkalte Vehicle to Everything (V2X)-system. Bilene kan altså kommunisere med andre biler, infrastruktur og personer som er oppkoblet til nettet. I tillegg orienterer de seg selvsagt via kameraer og diverse sensorer.
Byens beboere kan tilkalle en autonom taxi gratis via navigasjons-appen til Baidu, Baidu Maps. For tiden dekker tjenesten et område på rundt 130 kvadratkilometer, og de selvkjørende programmene takler ulike bymiljøer som inkluderer boligområder, handelsområder og industriparker.
Selv om drosjene ikke behøver noen sjåfør i trafikken krever foreløpig det kinesiske regelverket at det skal være en sikkerhetsansvarlig om bord, klar til å overta kontrollen i tilfelle en nødsituasjon skulle oppstå.
Regelverket vil tilpasse seg
Baidu har ikke tenkt å gi seg med denne første oppstarten; de tester nå robot-taxier i andre områder i Kina, blant annet i Beijing og i Cangzhou i Hebei-provinsen.
Kinesiske myndigheter arbeider under tiden med å klargjøre et oppdatert regelverk som skal favorisere lanseringen av avanserte assistansesystemer og selvkjørende biler, samt standarder for nettilkobling, data- og informasjonssikkerhet.
Dette går frem av en ny rapport fra det kinesiske industri- og IKT-departementet, som annonserer at det deretter skal igangsettes pilotprogrammer med lokale bilprodusenter for videre evaluering.
Frem til det konkluderes ut fra evalueringene, vil de selvkjørende drosjene fortsatt måtte ha med en back-up-sjåfør.