Dagens Grandland (som du kan lese test av her) har et instrumentpanel som minner mer om tiden da det var så høyt under taket i en Opel at man kunne kjøre med hatten på, enn en modell som skal henge med i den digitale tiden.
STILSKIFTE: Nye Grandland med 300 hester, firehjulsdrift og god elektrisk rekkevidde bør appellere til mange. Minuset er den ganske begrensede bagasjeplassen.Foto: AXEL WIERDERMANN
Fysiske knapper
Men som du ser på bildet: Det er store endringer rent designmessig. Erfaringen vår fra prøvekjøringen av Mokka e med tilsvarende instrumentpanel, er at dette også fungerer bra i praksis.
Det kalles Pure Panel, og har en bra miks av fysiske knapper til primærfunksjonene og ellers digitale løsninger.
Opel har tradisjonelt vært ledende på lysteknologi. På Grandland sitter det 84 LED-elementer i hvert frontlys, som finjusteres ut fra hastighet og kjøreforhold. Slik kan teknologien maskere bort objekter som møtende eller innhentede biler, men samtidig lyse opp omgivelsene.
LYSMESTER: Lysteknologien fra Opel har ofte satt nye standarder. På Grandland finjusteres det intelligente systemet som maskerer ut møtende biler, men lyser opp omgivelsene.Foto: AXEL WIERDERMANN
- Grandland vil fortsette å bygge Opels merkevare gjennom design og teknologi. For Norge vil selvsagt hybridversjonen med 300 hestekrefter og firehjulsdrift være den viktigste versjonen, sier Reidar HolteSdahl, merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen.
De første bilene er på plass i begynnelsen av fjerde kvartal.