ELEGANT: I de rette fargene (som denne hvite) er Grandland en pen, elegant kompakt-SUV.

Test: Opel Grandland X Hybrid 4 (ladehybrid)

Grandlands bagasje er tatt av strømmen

Opel er ikke lenger hva det var. Heldigvis, vil noen si. Dessverre, sier andre. Vi forstår dem alle sammen.

Publisert Sist oppdatert

For det er noen opplagte fordeler ved hybridversjonen av Grandland. Og noen like opplagte ulemper.

Poengspriket fra 4 til 8 på testfaktorene forteller mye om en bil som definitivt vil være attraktiv for noen – og helt uaktuell for andre.

Ser du en Opel Grandland med svart panser, så bør du vite to ting: Den kan kjøre utslippsfritt. Og den kan når som helst kjøre fra deg.

Opel Grandland X Hybrid 4 2020

67 poeng

Pris testbil: Kr. 514.900, eks. frakt/levering. Drivlinje: 1,6 liter bensinturbo, 200 hk. og to elmotorer på 113 og 110 hk. Total effekt 300 hk., 520 Nm., firehjulsdrift, 8-trinns automat. Rekkevidde/Forbruk (WLTP): 59 km/0,14 l/mil. 0-100 km/t: 6,1 sek (fabrikktall). Toppfart: 235 km/t. Bilens vekt/maks nyttelast: 1800/478 kg. Dekkdimensjon: 205/55R19. Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 390/1250. Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 448/186/161/19 cm.

Komfort 8/10

Utmerket samspill mellom motor og girkasse, uansett elektrisk eller hybrid-modus. Svært lettkjørt. Meget godt dempet motorstøy, og godkjent støynivå fra de store 19-tommers sommerdekkene. Vi savner litt dypere skålform på seteryggen. Oversiktlig og enkel betjening.

Design 6/10

Pen på alle vis, men ikke spennende eller utfordrende som sine søsken på samme plattform – Peugeot 3008, DS7 og Citroën C5 Aircross. Innvendig er det utdaterte former og mye hard plast. Men funksjonaliteten er tradisjonell og meget god – noe som sikkert tiltaler mange.

Kjøreegenskaper 7/10

Effekten er det dobbelte av hva du noen gang trenger, men visst er det gøy å kjenne hvordan en hverdagsbil som dette eksploderer under høyrefotens kommando. Girkassa er ikke utpreget sporty og verken dekk eller understell er bygd for å presse grenser. Men traust og trygt.

Miljø og forbruk 7/10

Drøye fire mil på strøm på en kald norsk vårdag er ok – og godt innenfor den daglige kjørestrekningen for de fleste av oss. Forbruket utover dette, varierer selvsagt. Men på en langtur med hybriddrift, havnet vi på 0,57 – som også er bra for en tung bensinbil.

Utstyr 8/10

Versjonene «Premium» og «Ultimate» er svært godt utstyrt fra fabrikk – men du kan blant annet få skinnseter med ventilasjon, parkeringsassistent og 360 graders kamera som tillegg på den rimeligste – som er standard på den dyreste. Sort panser er også tillegg på begge.

Praktisk 4/10

Hybridteknologien opptar plassen i rommet under bagasjegulvet. Dermed blir volumet redusert med 125 liter til 390 liter. Det er stusselig i en familiebil til langt over en halv million. 60/40-delbart bakseterygg med skiluke. Kan trekke henger på 1250 kilo.

Pris 6/10

Vår utstyrsversjon – som er den rimeligste av to – ender på 575.000 kroner med vinterdekk og avtagbart hengerfeste. Svært mye penger. Men regner man på at bilen bare unntaksvis bruker drivstoff, så blir kanskje ikke totalsummen så gal for en råsterk firehjulstrekker.

Driftskostnader 7/10

Serviceintervall etter 30.000 km. eller årlig, avhengig av hva som inntreffer først. Ny motor og drivverk gir begrenset data om eventuelle typiske feil og svakheter, men vi forventer ingen større kostnader. Opel har servicekostnader på nivå med konkurrentene.

Sikkerhet 8/10

Bensinversjonen fikk fem av fem stjerner da den ble testet av euroNCAP i 2017. Prosentscore på voksen- og barnebeskyttelse er henholdsvis 84 prosent og 87 prosent. Testbilen hadde ikke automatisk nødbrems, og ble trukket for dette. Dette er standard i Norge.

Annenhåndsverdi 6/10

Biladministrasjonsselskapet Leaseplan beregner prisfallet til 65-75.000 kroner årlig i en treårsperiode. Det er 5-10.000 kroner mer enn populære Toyota RAV4. Altså godkjent på papiret. En moderne ladehybrid med firehjulsdrift og solid rekkevidde bør være attraktiv.

Men hvis eieren har lyst til å være enda mer diskrét – eller slippe å betale de tusenlappene det koster å få lakkert panseret – så må du helt ned på høyre side av bakre støtfanger for å finne ut at denne ganske så hverdagslige Opelen kan bli et monster under ditt høyre beins kommando.

Da ser du symbolet «Hybrid 4». Det betyr firehjulsdrift og 300 hester.

I praksis betyr det at du kommer lenger enn biler flest i vanskelig terreng og kjappere enn biler flest ut av lyskryss og akselerasjonsfelt.

Diskrét type

Vår testbil er av den mer diskrete sorten. Et svartlakkert panser ville kostet 6500 kroner på denne utstyrsversjonen, 2500 kroner på den dyrere «Ultimate», som allerede har svartlakkert tak og sidespeil som standard.

Vi synes uansett mellomtingen er penest – sort tak og sorte speil, men ikke sort panser. Og resten kan gjerne være i hvitt, som på vår testbil.

Den europeiske delen av Opel gikk inn i de det store franske PSA-konsernet i 2017. Det betyr at en Opel i dag er grunnleggende identisk med Peugeot, Citroën og DS. Eller mer konkret: Opel Grandland er i bunn og grunn samme bil som Peugeot 3008, Citroën C5 Aircross og DS7 Crossback.

Og kanskje enda mer interessant og relevant for oss nordmenn: Helelektriske Opel Corsa, som kommer på veiene i disse dager, er i bunn og grunn samme bil som elektriske Peugeot 208 og elektriske DS3 – og også litt større elektriske Peugeot 2008, som kommer mot slutten av året.

Hybridversjonen av Grandland er altså en spennende resultat av samarbeidet i konsernet som ble Europas nest største – etter Volkswagen – med oppkjøpet av Opel.

OPEL GRANDLAND X HYBRID: Eksteriør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Eksteriør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Eksteriør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Eksteriør

Avansert teknikk

Bak et svært pent ytre skjuler det seg altså svært avansert teknikk: To elektriske motorer på henholdsvis 110 og 113 hester, samt en tradisjonell forbrenningsmotor på 200 hester - og firehjulsdrift.

Alle hestekreftene mobiliseres ikke samtidig, men såkalt systemeffekt er 300 hester og 520 Newtonmeter.

Skulle vi sammenliknet med en moderne og momentsterk dieselmotor, ville vi sagt at dette er minst det dobbelte av hva du hadde trengt til daglig bruk – og til litt moro innimellom. Det er med andre ord enorme krefter i spill.

Den klassiske disiplinen 0-100 km/t går unna på 6,1 sekunder. Før elbilenes tid var dette et tall bare heftige sportsbiler kunne vise til.

59 km – i teorien…

Teknologien gjør at du nå kan kjøre en Grandland nærmere 50 kilometer bare på strøm. I teorien skal du klare 59 kilometer. I praksis klarte vi drøye 40 kilometer på en kald maidag. Men altså utslippsfritt, stille og rimelig – og tilstrekkelig til å dekke de daglige kjørebehovene til nordmenn flest.

Og når strømmen tar slutt, har du en råsterk bensinbil med firehjulsdrift. Motor og automatkasse oppfører seg eksemplarisk, fjæringen er behagelig og støynivået lavt.

Vi registrerer den litt ukurante dekkdimensjonen 205/55-19, som ivaretar ønsket om en stor og eksklusiv felg uten at det blir uforholdsmessig mye gummi mot den grove norske asfalten. Konklusjon: Dette er bra både for øyne og ører.

Sparer og lagrer

Bilen har for øvrig en funksjon som gjør at den kan spare opp og lagre strøm – for 10, 20 eller maksimalt antall kilometer – til du kommer inn i byen eller nabolaget. Det er teknologi som kan bli nyttig i en framtid med såkalt geofencing, altså at hybridbiler som Grandland bare kan kjøres på strøm innenfor avgrensede områder.

I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland også støtte hurtiglading. Med en vegglader hjemme på 7,4 kW, tar det rundt en time og 50 minutter å fullade batteriet.

OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør
OPEL GRANDLAND X HYBRID: Interiør

Den avanserte teknikken har en rekke komponenter og enheter som krever plass. Derfor har bagasjevolumet krympet fra 514 til 390 liter. Under bagasjegulvet er det nå bare et lite avlukke som så vidt skjuler en ladekabel.

Volumet er på nivå med en Golf, langt unna akseptabel familiestørrelse i denne prisklassen, godt over en halv million.

Det er noe selvmotsigende i en bil som har firehjulsdrift til å komme seg høyt og forbrenningsmotor til å komme seg langt – og så må bagasjen stå igjen hjemme. Selvsagt en overdrivelse, men poenget er klart nok. En Grandland blir for liten for mange aktive nordmenn med hund og hytte og barnevogn.

Romslig kupé

I selve kupéen er det romslig nok for fire. Men litt mørkt og dystert. Rett og slett litt gammeldags, med harde overflater av plast og et lite eksklusivt listverk. Inntrykket underbygges av førermiljøet. Det er tradisjonelt og logisk, og eksemplarisk for alle som foretrekker å bruke knapper og hjul – ikke fingertuppene på store skjermer. Men layout på instrumenter og infotainmentskjerm er en smule utdatert.

Med et ganske nøkternt utstyrsvalg, inkludert vinterhjul og hengerfeste, kommer du ikke under 550.000 kroner for en Grandland.

I det sjiktet finner du en tilsvarende godt utstyrt versjon av bestselgeren og ladehybridpionéren Mitsubishi Outlander. Den er større enn Grandland.

Og enda større og trolig mer spennende: Toyota RAV4, som nå også kan bestilles som ladehybrid. Konkurransen hardner – og snart også fra egen familie.

Grandland sliter på nøkkelområdene pris og plass. Men den er overbevisende funksjonell og lettkjørt – og både rimelig i daglig drift og usedvanlig morsom når du skal ha en fest bak rattet.

OBS: Motor har som mål å gi leserne oppdaterte tester av relevante biler som underlag for å gjøre et godt bilvalg. Vi setter poeng på biler vi tester etter en skala fra 1 (svakest) til 10 (best) i 10 forskjellige kategorier. Prisnivå og konkurransebilde er to sentrale elementer i denne beregningen – og disse forandrer seg stadig. Derfor justerer vi fortløpende poengene de forskjellige bilene får. Kanskje var en fordelaktig pris nøkkelen til en høy score da bilen ble lansert i 2018. To år senere kan det ha kommet rimeligere konkurrenter, kanskje også med bedre funksjonalitet eller tekniske finesser. Det vil gi oss grunnlag til å revidere poengene. Vi vil i disse tilfellene gjøre oppmerksom nederst i teksten på hvilke forandringer som er gjort.

Opel Grandland fikk 18. mai 2020 oppdatert poengscore: Opp fra 3 til 4 på «Praktisk» og fra 7 til 8 på «Komfort».