SELGER GODT: De gode resultatene kommer av høyt salg i Kina og oppsving for elbilene. Bildet viser et utstillingslokale i Kina.
SELGER GODT: De gode resultatene kommer av høyt salg i Kina og oppsving for elbilene. Bildet viser et utstillingslokale i Kina.

Solid overskudd og god driftsmargin:

Milliardene ruller inn hos Volkswagen

Volkswagen, Europas største bilprodusent, melder om sterke resultater for første kvartal og tror den positive trenden vil fortsette, til tross for forsinkede leveranser av databrikker.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen-gruppen har forbedret sin resultatprognose for 2021 etter svært gode finansielle resultater i første kvartal.

Disse er drevet av oppsvinget i det kinesiske markedet og den økte etterspørselen etter elbiler, skriver Automotive News.

Produksjonsvolumet og salget av elbiler har økt betraktelig de siste månedene. 2,43 millioner biler ble levert i første kvartal, av disse var 59.900 elbiler og til sammen var 133.300 biler elektrifiserte (elbiler og ladehybrider).

Slikt blir det penger av, og omsetningen til konsernet var på hele 625 milliarder kroner i første kvartal.

Tror på fortsatt oppgang

I første kvartal fikk konsernet et overskudd på solide 48 milliarder kroner, sammenlignet med 9 milliarder i fjor. Dermed økte gruppen resultatprognosen for salgsmarginer for året til mellom 5,5 og 7 prosent, opp fra et tidligere anslag på mellom 5 og 6,6 prosent.

Også kontantstrøm og likviditet vil bli bedre enn tidligere antatt, mener gruppen, samtidig som den varsler at mangelen på halvledere, som fører til store forsinkelser i leveranser av elektroniske komponenter, vil ha en enda kraftigere dempende effekt i annet kvartal.

– Vi hadde god styringsfart da vi gikk inn i året og aktivitetsnivået vil holde seg høyt, sa konsernsjef i VW, Herbert Diess, i en pressemelding.

De forbedrede utsiktene henger også sammen med høyere etterspørsel etter de dyreste premium-bilene fra merkene Porsche og Audi, som gir de høyeste marginene. Det er en tendens som også observeres hos andre bilkonsern som Daimler, Ford og Stellantis.

Forholdene ligger godt til rette for fortsatt vekst for konsernet, som så vidt er ute av startgropen i sitt løp for å ta igjen Teslas forsprang i elbilmarkedet.

Elbil-boost

Nylig ble de svært viktige elektriske SUV-ene VW ID.4 og Skoda Enyaq lansert og snart kommer også Audi Q4 e-tron basert på den samme plattformen.

Når Tesla Model Y omsider kommer på markedet i Europa, enten det blir sent på året i år eller til neste år, vil den med andre ord møte sterk motstand.

VW-konsernet planlegger å produsere hele 600.000 elektriske biler i løpet av 2021.