Mercedes ruller ut siste generasjon:
Snart er det slutt for dette stasjonsvogn-ikonet
Interessen for klassiske stasjonsvogner på de store markedene er laber. Nå varsler Mercedes at dagens generasjon med stasjonsvogner blir den siste.
SUV-ene har presset stasjonsvognene ut i periferien på stadig flere markeder. Og posisjonen til de klassiske familiefrakterne blir ikke bedre av at SUV-ene nå dukker opp i nye og mer avrundede og sporty versjoner, kalt både crossover og coupé.
Utfasingen i gang
Stasjonsvognens tid virker forbi.
Kinesiske MG har riktig nok andre tanker, og lanserer en helelektrisk stasjonsvogn i Norge nå på starten av året, men en tungvekter som Mercedes tar konsekvensene av utviklingen på de største markedene.
I USA og Kina er det enten SUV-er eller sedaner som gjelder.
Ifølge velinformerte Automobilwoche er utfasingen allerede i gang.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
-
10-punktsjekken med Bjarne Brøndbo:
Rai-rai, her blir det brukt!
-
Benny svarer leserne:
– Kan jeg få bot for manglende refleksvest i bilen?
Ikke fornyet
- Mercedes CLA Shooting Brake, en av Motors testfavoritter med forbrenningsmotor, blir ikke fornyet.
- Mercedes C-klasse kommer som stasjonsvogn i 2022, men ikke i en ny generasjon.
- Mercedes E-klasse kommer som ny stasjonsvogn i 2023, og også her snakker vi om en siste generasjon.
Tidenes beste?
Og kanskje snakker vi om den mest klassiske stasjonsvognen av alle, i skarp konkurranse med et par Volvo-modeller.
E-klasse er etterkommeren etter modellen som kom i 1975 (W 123) og senere som stasjonsvogn.
Neste generasjon (W 124) blir av ekspertene omtalt som tidenes beste og mest solide Mercedes. Fra og med 1993 fikk de neste generasjonene modellbetegnelsen E.
Motor er ikke spesielt begeistret for den siste versjonen av E-klasse. Grunnen kan du lese her.
Mest lest på Motor.no:
-
Arild fortviler:
– Vegvesenet truet meg med piggdekk-bot
-
Tor-Einar er ikke alene:
– Skjevslitasje på dekk er et kjent Møller-problem
-
Ukjente regler:
Annes bil ble tauet inn – og vraket
-
Fikk ikke medhold:
Tapte rettssak om vraket million-Porsche
-
Tapte saken:
«Betaler når dere har slettet negativ omtale»
-
Sømmen stikker så vidt ut:
Dette koster 6760,50 kr å reparere, ifølge Tesla
-
Jukset med utslippet:
Tuningfirma får over 30 mill. i bot
-
Diesel-problemer:
9000 bileiere tapte i retten
-
Motors store test 2024
De beste piggdekkene: Hvem bør ha piggene ute?
-
Motors store test 2024
De beste piggfrie dekkene: Finn riktig kompromiss
-
Quiz:
Kjenner du disse bilene fra norske p-plasser?
-
10-punktsjekken med Martin Schanche:
– Er du snill og grei mot bilen, er bilen snill og grei tilbake
-
Til sak mot If forsikring:
Krever 8,2 millioner for vraket Porsche
-
Ole betaler «blodpris»:
Volkswagen tar dobbel pris av trofaste kunder
-
Åtte års Leaf-garanti:
Nissan nektet å erstatte fem år gammelt batteri
-
Selger mer ... likevel:
Hvorfor var det plutselig tomt for 98 oktan?
-
Quiz:
Kan du noe om disse bilene fra 1979 til 1984?
A og B ut
Hvis vi tenker at en modell er på markedet i sju–åtte år innen den fornyes, så strekker altså ikke tidsperspektivet for stasjonsvognenes levetid seg lenger enn til 2030.
Automobilwoche skriver også at B-klasse og A-klasse sedan forsvinner ut av produksjon når dagens generasjon fornyes fra og med 2025, men ingen av opplysningene er foreløpig bekreftet av Mercedes.