ELEGANT: Mercedes CLA Shooting brake er både formlekker og funksjonell. Det er en sjelden kombinasjon som gir maks designscore i vår test. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Test: Mercedes CLA shooting brake (bensin)
Er dette verdens beste Mercedes i øyeblikket?
Det ligger vel i kortene at vi er ganske nære å svare ja på spørsmålet vi allerede har stilt her. CLA Shooting brake er både formlekker og funksjonell.
Bilen er heller ikke så veldig dyr, hvis du klarer å holde fingrene av utstyrsfatet.
Et raskt resonnement lyder omtrent slik:
CLA er den beste versjonen av A-klasse. Den gjør samme jobben som B-klasse, bare med langt større eleganse og litt friskere kjøreegenskaper. Den er mer moderne enn C-klasse og omtrent like stor – men rimeligere. Den gjør mer inntrykk i sitt segment enn store E-klasse gjør i sitt.
Gode seter, bra fjæringskomfort. Godkjent dekkstøy. Automatkassen blir litt for nervøs med den minste motoren (136 hester), men mange vil nok kalle det sporty. Et par av de aktive sikkerhetssystemene reagerer for aggressivt. Små symboler til varme og ventilasjon. Ugunstig plassert girspak.
Design
10/10
Ny lyssignatur og rettere linjer har gjort bilen sporty og elegant fra alle vinkler. En bil folk snur seg etter. Det karakteristiske instrumentpanelet har ikke lenger nyhetens interesse, men begeistrer fortsatt rent visuelt. Entusiastbil innenfor fornuftens grenser.
Kjøreegenskaper
8/10
Utmerket grep og balanse. Du skal langt ut i idiotien for å miste tryggheten og stabiliteten. Automatkassen og den minste motoren spiller bedre på lag ved litt aktiv kjøring, men versjonen med 163 hester gir en bedre miks av krefter og harmoni. Med 224 hester og firehjulsdrift blir det ekstra festlig.
Miljø og forbruk
5/10
Vi har kjørt A-klasse med tre ulike bensinmotorer, og endt på følgende forbrukstall: 0,58 (136 hester) 0,64 (163 hester) 0,75 (224 hester). OK tall i et helfossilt perspektiv, men selvsagt underlegent elbiler og fornuftig kjørte ladehybrider.
Utstyr
8/10
I god Mercedes-tradisjon har du mange muligheter til å skape din egen bil. Men ulike pakkeløsninger dekker opp de fleste ønsker om setetrekk, lysteknologi, klimaregulering, kosmetiske detaljer og en mer sporty kjøreopplevelse. AMG-versjonene har blant annet hengerfeste.
Praktisk
7/10
Bagasjerommet er overraskende stort. Volumet på 505 liter er bedre enn i C-klasse. Tredelt baksete. Høy lasteterskel gjør den mindre praktisk til barnevogner og hund. Karosseriformen gir begrenset oversikt fra førerplass. Liten bakkeklaring i AMG-versjon, tåler ikke fartsdumper i tillatt hastighet.
Pris
7/10
Hvis du ikke absolutt må ha det råeste motoralternativet og alt av utstyr, så kommer en CLA ganske godt ut prismessig. Da legger vi til grunn at design og kvalitetsfølelse også har sin pris. Men vi ville lagt på drøye 14.000 kroner for å få den mer harmoniske motoren med 163 hester.
Driftskostnader
6/10
Har i utgangspunktet variabelt serviceintervall, altså at bilen selv kalkulerer servicebehov basert på bruk. Ved normal kjøring vil det for de fleste innebære en service i året. Mercedes har relativt dyre servicepriser.
Sikkerhet
9/10
Ble rangert som den beste bilen i sin klasse av euro NCAP i 2019. Svært høyt sikkerhetsnivå, både passivt og aktivt. Men et par av førerstøttesystemene (aktiv bremseassistent og aktiv kjørefeltassistent) reagerer etter vår mening for aggressivt under normal kjøring og enkelte symboler på instrumentpanelet er knotete.
Annenhåndsverdi
6/10
Biladministrasjonsselskapet Leaseplan anslår et årlig verditap på 60-65.000 koner de tre første årene på en godt utstyrt bil til rundt 522.900 kroner. Det er dårligere enn gjennomsnittet. Testbilen koster rundt 200.000 kroner mer, har mye krefter og firehjulsdrift – og treffer kanskje et lite, men entusiastisk publikum
Men her begynner vi å bevege vi oss bort fra relevante sammenlikninger.
Og definitivt når vi nærmer oss toppen i modell-hierarkiet: S-klasse. Men CLA er mer praktisk og anvendelig i hverdagen.
Mer helstøpt
På SUV-nivå da?
GLC er som C-klasse, en generasjon eldre, og uten det nyeste interiøret. Mens GLB – som Motor absolutt fikk sansen for under en testkjøring på Malaga før jul – ennå ikke har kommet til Norge. Digre GL er nettopp dét – for diger.
Helelektriske EQC da?
Jo, en svært komfortabel bil med framtidsrettet teknologi. Men ikke bemerkelsesverdig på annet vis enn at det er Mercedes’ candre elbilsatsing – og den mest helhjertede så langt. Men CLA er en mer helstøpt og gjennomarbeidet bil.
Og apropos elbil: Et grunnleggende premiss for vår resonnement er selvsagt at du ønsker å gå litt mot strømmen, bokstavelig talt. Stadig færre ønsker det.
Annonse
Høyeste design-score
Nok om den ganske uviktige interne konkurransen blant Mercedes-modellene. Utad framstår CLA Shooting brake som svært attraktiv i våre øyne.
Det er ikke ofte vi lander på høyeste poengsum på design.
Men denne gangen er det fortjent.
Modellen har beholdt de karakteristiske hovedtrekkene fra forgjengeren, men linjene er blitt skarpere og renere – og lyktene smalere.
Resultatet er en særdeles formlekker bil, uten at det har gått på bekostning av altfor mye fornuft. Få fikser denne miksen bedre enn Mercedes i øyeblikket.
Innvendig kjenner vi oss igjen umiddelbart fra de fleste folkelige Mercedes-modellene, med unntak av litt eldre C-klasse og GLC. Det begynner å bli noen år siden den karakteristiske widescreenskjermen hadde nyhetens interesse, men like fullt blir vi like oppspilt hver gang vi møter dette designet.
Og skal vi plukke ut Mercedes-modellen som kler dette best, så er det den vi tester her. Det har noe med totaliteten å gjøre. Hvordan design og brukeropplevelse går i ett.
Oppløsningen på skjermen er svært bra og logikken grei. Men det kreves litt vitebegjærlighet og tid til å få dagligdagse rutiner i fingrene. Og en del funksjoner er mer preget av design og gimmick enn av praktisk bruk. Enkelte symboler er bittesmå og hurtigknappene i midtkonsollen er dårlig opplyst.
Men dette er en bil som krever en entusiastisk eier. En som vasker bilen – ikke fordi den er møkkete, men fordi den ikke er ren nok.
Og som kjører en kveldstur bare for å nyte fargespillet i interiøret eller finjustere sittestillingen med de elegante funksjonene på dørsiden. Og som selvsagt bruker en time eller to på å lese mursteinen av en instruksjonsbok og manøvrere seg gjennom menyene i det omfattende infotainmentsystemet.
Tøffe konkurrenter
Da lærer man fort at girspaken sitter der man vanligvis justerer vinduspusseren og at de tidvis små symbolene ikke er så viktige, så lenge man har den riktige følelsen i fingertuppene. Og da føler man seg også litt ekstra glad og ivaretatt når bilen kvitterer med rødt eller blått i interiørbelysningen, avhengig av om du skrur varmen opp eller ned.
Motor har kjørt alle bensinmotorene som leveres til modellene med en A i seg.
Denne gangen har vi testet versjonen med 224 hester og firehjulsdrift. Definitivt et valg hvis pengene ikke spiller særlig rolle.
Men når vi havner godt over 700.000-kronerstreken, så dukker det noen tøffe konkurrenter opp.
Totalt sett liker vi versjonen med 163 hester best. Den oppleves hakket mer harmonisk i kombinasjon med automatkassen enn innstegsmodellen på 136 hester, og har også det lille ekstra kraftoverskuddet til forbikjøringer og tyngre ferielast. Prispåslaget er heller ikke mer enn drøye 14.000 kroner.
Snart kommer CLA Shooting brake også som ladbar hybrid og med rekkevidde på over 60 kilometer og effekt på 218 hester. Det er på papiret en klasseledende distanse.
Og denne drivlinjen vil trolig løfte bilen oppover på salgslistene.
Vår lille reservasjon her, skyldes Mercedes manglende evne til å pakke inn ladehybridteknologien på anstendig vis.
Selv om det er varslet at de kommende ladbare modellene kommer med flatt bagasjerom, så vil det trolig forsvinne nærmere 100 liter volum.
Det gjør ikke CLA Shooting brake mindre lekker, bare litt mindre praktisk.
Og kanskje er den ikke lenger verdens beste Mercedes i øyeblikket.