PREMIERE: Nye Mercedes C-klasse hadde sin offisielle debut i dag.
PREMIERE: Nye Mercedes C-klasse hadde sin offisielle debut i dag.

Nye Mercedes C-klasse vist i dag:

10 mil med fullt batteri og flatt bagasjerom

Under den meget elegante overflaten på nye C-klasse, skjuler det seg én imponerende nyhet og én høyst nødvendig nyhet.

Publisert Sist oppdatert

Den imponerende nyheten er strengt tatt gammelt nytt for Motors lesere, men den tåler å gjentas ganske umiddelbart:

Som ladehybrid skal C-klasse klare 100 kilometer på strøm.

Dette er i teorien rundt det dobbelte av hva konkurrentene klarer. Erfaringen med rekkeviddetapet på ladehybrider generelt, og Mercedes spesielt, tilsier en praktisk rekkevidde på rundt fem mil også i de strengeste kuldeperiodene.

Trappa borte

Den nødvendige nyheten handler om at både designerne og ingeniørene i Mercedes skal kunne åpne bagasjerommet uten å se beskjemmet i bakken:

Bagasjeromsgulvet har omsider mistet trappetrinnet som gjorde det nærmest umulig å laste inn ski eller barnevogn eller flatpakkede møbler på en fornuftig måte.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">HELT NY: </span>Nå har også C-klasse fått et instrumentpanel med mer moderne Mercedes-preg, blant annet med to mer frittstående skjermer. Også berøringssfunksjonene på rattet er nye.
HELT NY: Nå har også C-klasse fått et instrumentpanel med mer moderne Mercedes-preg, blant annet med to mer frittstående skjermer. Også berøringssfunksjonene på rattet er nye.

Mer praktisk

Nå er gulvet rett, samtidig som volumet har økt til 360 liter opp til vinduskanten i stasjonsvogna. Fortsatt ikke imponerende, men langt penere og mer praktisk.

Det nye fjerde generasjons høyvoltsbatteriet på 25,4 kWt som skal gi opptil 100 kilometers rekkevidde, skal kunne hurtiglades helt opp på rundt 30 minutter.

Og ved hjelp av navigasjonssystemet skal strømmen disponeres mest mulig lønnsomt, basert på navigasjonsdata, topografi, fartsgrenser og trafikkforholdene på den planlagte ruten.

Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">MER PLASS:</span> C-klasse i stasjonsvognutgave har fått et rett bagasjeromsgulv og mer plass.
MER PLASS: C-klasse i stasjonsvognutgave har fått et rett bagasjeromsgulv og mer plass.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEGANT:</span> Sedan-utgaven av C-klasse er i manges øyne noe av det lekreste Mercedes lager. Den nye versjonen ødelegger ikke dét inntrykket.
ELEGANT: Sedan-utgaven av C-klasse er i manges øyne noe av det lekreste Mercedes lager. Den nye versjonen ødelegger ikke dét inntrykket.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">KLASSIKEREN: </span>Første generasjon av modellen som i dag heter C-klasse, kom som 190 i 1982.
KLASSIKEREN: Første generasjon av modellen som i dag heter C-klasse, kom som 190 i 1982.

Firehjulsdrift?

C-klasse har forventet lansering til sommeren, og vil komme som ladehybrid noe senere.

Først som bensinhybrid, deretter også som dieselhybrid. Foreløpig er det ikke kommet signaler om firehjulsdrift.

  • Priser vil komme nærmere lanseringsdatoen.