R.I.P.: Ford legger ned Mondeo – enda et offer for SUV-bølgen.

Ford Mondeo snart en saga blott:

Ford parkerer en av sine største norgesfavoritter

Nedtellingen har alt begynt: Om ett år opphører produksjonen av det som var en storselger her i landet – for godt.

Publisert

Det er symptomatisk for tiden vi lever i at dødsdommen over en av Norges mest populære mellomklassebiler gjennom tidene, Ford Mondeo, kom i en bisetning i en pressemelding fra Ford.

Hovedtemaet i informasjonsskrivet var akselerert elektrifisering med økt produksjon av batteripakker og kommende produksjon av en ny hybriddrivlinje ved Ford-fabrikken i Valencia i Spania.

Ford Mondeo

  • Ford Mondeo, som ble lansert i 1993 og var den første av Fords modeller som ble kalt en «global» modell. Siden den ble lansert i Europa – og som en erstatter for Ford Sierra, har det blitt solgt rundt 5 millioner Ford Mondeo.
  • I Norge har også Mondeo vært en stor suksess og tronet salgstoppen i mange år.
  • Modellen som kom i 2007 er kanskje den som vakte aller størst oppsikt og begeistring grunnet en helt ny designretning med navnet Kinetic Design og kjøreegenskaper i særklasse.

Slutt om ett år

Men det ble altså i forbifarten nevnt at produksjonen av Mondeo fases ut tidlig i 2022.

Tidlig på 2000-tallet var modellen, da i sin 2. generasjon, en del av en dominerende mellomklasse-firerbande sammen med konkurrenter som Toyota Avensis, VW Passat og Opel Vectra.

Så kom folkesuvene og tok gradvis over.

Og så kom elbilene.

Ingen erstatter for den folkekjære modellen er planlagt.

Imidlertid skal produksjonen av de to andre bilene på samme plattform, flerbruksbilene S-Max og Galaxy, fortsette. De to er med andre ord et unntak fra regelen om at flerbruksbilen er død.

Enn så lenge ...

Fjerde og siste generasjon

Dagens Mondeo, som altså blir den siste, er fjerde generasjon av modellen. Den etterfulgte Ford Sierra - som var Norges suverent mest solgte bil under jappetiden, og klarte å forlenge Ford-suksessen i mellomklassen i mange år.

Siste forsøk på å holde liv i modellen kom med hybriddrivlinjen, som også Mondeo stasjonsvogn fikk i 2019.

Den tidligere storselgeren var for så vidt på dødsleiet allerede. Mens det i 2008 ble registrert 4745 Mondeo i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, var tallet for 2020 fattige 96 eksemplarer.

Som et symbol på en tid som går mot slutten forsvinner den, hverken med trommer eller trompeter, som et offer for SUV-ene og elektrifiseringen.

En viss Mustang Mach-e står allerede klar til å ta over stafettpinnen og vise vei inn i den nye æraen.