Ford med ny Mondeo:
Hybrid-utgave av klassisk stasjonsvogn
Mange snakker om helelektriske SUV’er, men ikke alle: Ford møter våren med ny stasjonsutgave av Mondeo hybrid.
Mondeo har vært en av Fords store suksesser de siste tiårene, men det var ikke ellevill jubel da den første hybriden kom i 2015.
Nå er forventningene større ved denne lanseringen med et freshere design både inne og ute, bedre hybridteknologi og godt med utstyr.
Nye Ford Mondeo Hybrid stasjonsvogn ble vist frem på Brussel Motorshow i Belgia denne uka, og de første bilene kommer til Norge i mars.
– Kombinasjonen av stasjonsvogn, drivstoffbesparende hybridteknologi, 187 hestekrefter og automatgir gjør denne nye utgaven – av en av våre mest populære modeller gjennom tidene – til et perfekt valg for mange norske kunder. Dette er en vinnerkombinasjon vi har stor tro på, sier adm. direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding.
Titanium-versjonen starter på 447.000 kroner.
Les også: Ford Focus i test – vinner på kjøreglede
Fanger energien
Nye Mondeo Hybrid kombinerer en spesialutviklet 2.0-liters bensinmotor med en elektrisk motor som drives av et litium-ion-batteri.
Det resirkulerbare litium-ion batteriet på 1,4 kWh er plassert under det flate gulvet i bagasjerommet og blir blant annet ladet opp ved hjelp av bilens bremseenergi.
Systemet fanger opptil 90 prosent av denne energien.
Bilen er også utstyrt med en optimalisert eCVT automatgirkasse som ytterligere reduserer drivstofforbruket, skriver Ford i en pressemelding.
Nye Mondeo kommer også med 2,0 liters dieselmotor, med åttetrinns autómat og firehjulstrekk som tilvalg.
Fakta Ford Mondeo Hybrid stasjonvogn
Lengde/bredde/høyde (cm):
486/185/150
2,0 iVTC hybrid (187 hk):
CO2-utslipp (g/km):
101
Forbruk (l/mil):
0,44
Bagasjerom (liter):
403/1508
2,0 TDCi EcoBlue (190 hk):
CO2-utslipp (g/km):
144
Forbruk (l/mil):
0,55
Bagasjerom (liter):
500/1605
Les også: Satser 30 milliarder på selvkjørende Ford’er
Sparer smart
Ford framhever noen drivstoffreduserende egenskaper ved nye Mondeo:
-
Fords smarte kjørecomputer som overvåker drivstoff- og energibruk med funksjoner som blant annet oppmuntrer til mer gradvis bremsing for å sende mest mulig energi tilbake til batteriet.
-
Både styringen, klimaanlegget, motornedkjølingen og flere andre systemer er drevet av elektrisitet. Dette reduserer belastningen på motoren betraktelig.
-
Et spesialutviklet system bruker varmen fra eksosen og bidrar til at kupeen blir raskere varm.
Denne Mondeo-utgaven kommer også med det nyeste av Fords førerstøtte-teknologi, blant annet er en forbedret køassistent blant tilvalgene.
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer