Det er et svært lovende utgangspunkt for Toyotas luksus-søstermerke, Lexus, når de nå lanserer en helt ny generasjon av den mellomstore SUV-en NX. Denne kommer nemlig med den samme motorteknologien som har gjort dagens RAV4 til en voldsom suksess.
Splitter nye NX åpner utvilsomt opp et nytt kapittel for Lexus, og formidler ifølge den japanske produsenten en ny retning inne eksteriør- og interiørdesign, blant annet med neste generasjons multimedia og tilkobling.
Nye NX er det første skrittet i en merkevare-endring, som skal favne nye tilnærminger til produktutvikling, design og testing.
«Funksjonell skjønnhet»
Nye NX skal kombinere det Lexus kaller sterke proporsjoner med et kraftig veigrep - takket være lengre akselavstand og bredere sporvidde. Sammenlignet med den første generasjon NX, har total lengde økt med 2,2 cm, akselavstanden med 3,3 cm, bredden med 2 cm og høyden med 0,5 cm. Dette skal gi optimal pakking, ikke minst mer plass for baksetepassasjerene.
Annonse
Detalj-endringer
I store trekk er bilen temmelig lik modellen den erstatter, men den karakteristiske «spindelgrillen» – som fortsatt er svært dominerende – har nå en mer integrert rolle i bilens design.
De L-formede kombinasjonslysene er en annen nyhet, som sammen med signatur-belysningen til Lexus spenner seg over hele kjøretøyets bredde.
Lexus-emblemet har blitt erstattet med Lexus-navnet i versaler på bakluken.
Lover ny kjøreopplevelse
Nye NX får også dynamiske forbedringer som skal sørge for en mer givende kjøreopplevelse og – ikke minst – nye drivlinjer. Slik blir den ekstra spennende for norske kunder, som første ladehybrid fra Lexus.
Lexus har omsider trukket på Toyota-konsernets over mangeårige ekspertise innen hybridteknologi for å produsere sin aller første ladbare hybrid,som har fått betegnelsen NX 450 h+.
Den nye modellen skal få fortgang på utrullingen av elektriske kjøretøy under den nye Lexus Electrified-strategien.
Bensinversjonene NX 250 og 350, samt hybriden NX 350h, er ikke aktuelle for det norske markedet.
Annonse
Batteri med høy kapasitet
Denne elektrifiserte flaggskipmodellen i den nye NX-serien har en firesylindret 2,5 liters hybridmotor, og et oppladbart litiumionbatteri på 18,1 kWh, som Lexus hevder er den høyeste kapasiteten i sin klasse. Den ekstra elektriske motoren bak gir muligheter for firehjulsdrift.
Ladehybrid-systemet produserer, som i RAV4, 306 hestekrefter og forventes å akselerere fra 0-100 km/t på litt over seks sekunder. Forventede CO2-utslipp (kombinert WLTP-syklus) er under 40 g/km og bensinforbruket på omtrent 0,3 l/mil.
Elektrisk rekkevidde er oppgitt til 63 km, og NX 450h+ legger dermed listen høyere enn konkurrenten – i hovedsak ladehybridversjonene av Volvo XC60, BMW X3, Mercedes GLC og Audi Q5. Ladbare NX skal dessuten kunne kjøre i opptil 135 km/t bare på strøm.
Vitale mål på nye NX vs. forgjengeren
DIMENSJONER
NYE NX
(endring fra foreg.)
Total lengde
466 cm
(+2)
Total bredde
186,5 cm
(+2)
Total høyde
1,64 cm
(+0,5)
Akselavstand
2,69 cm
(+3)
Kilde: Lexus
Tidsriktig tilkoblet
Lexus lovet multimediesystem med raskere respons, tilleggsfunksjoner og sømløs tilkobling. Brukergrensesnittet kombinerer berøringsskjerm og knapper, som ifølge Lexus skal gi intuitiv betjening:
Skynavigasjon med tilgang til reise- og trafikkinformasjon i sanntid via kjøretøyets datainnsamlingsmodul – uten databruk
14-tommers HD Lexus Link Pro-skjerm tilgjengelig
50 prosent raskere trådløs smarttelefonlading
Trådløs telefonintegrasjon med Apple CarPlay
Eksterne funksjoner ved hjelp av Lexus Link-appen, inkludert aktivering av klimaanlegg før reisen
Nye NX inkluderer det siste innen Toyota-konsernets sikkerhetssystemer, som hos Lexus går under betegnelsen Lexus Safety + og som blant annet inkluderer en forbedring av antikollisjonssystemets egenskaper.
For eksempel vil nå motorsykler og enkelte harde gjenstander i bilens kjøreretning, slik som trær, murer og stolper, kunne bli oppdaget.
Lexus hevder antikollisjonssystemet gjenkjenne og bidra til å unngå 36 prosent flere ulykkesscenarier enn tidligere.
«Mer naturlig»
Det er også gjort endringer i den adaptive cruisekontrollen slik at den gjenkjenner innkjøringer foran bilen raskere og, i forbindelse med oppgraderinger til filfølgerassistenten, skal det bli en mer naturlig linje gjennom svinger.
Ikke nok med det: En utvidet sikkerhetspakke tilbys for enkelte NX-modeller. Det inkluderer automatisk filskifte, som øker eller reduserer hastigheten når føreren indikerer forbikjøring eller filskifte bak et kjøretøy med lavere hastighet.
I pakken er også et trafikkvarslingssystem som bruker radar for å oppdage og varsle om trafikk som nærmer seg fra begge sider når man kjører ut av et kryss med lav hastighet.
De nye elektroniske dørhåndtakene og inn- og utgangssystemet er dessuten koblet til bilens blindsone-overvåker, som advarer om trafikk eller syklister som kommer bakfra. Hvis det oppdages en risiko, vil varsellys og -lyd aktiveres og åpningen av døren avbrytes.
Lexus mener dette systemet kan unngå 95 prosent av ulykkene knyttet til åpning av døren.
Ny giv for Lexus i Norge?
Nye Lexus NX erstatter en modell som har vært veldig suksessrik for Lexus i Europa, og selv om 17.000 solgte enheter siden introduksjonen i 2014 ikke høres så mye ut hvis man sammenligner med massemarkedsmerker som Toyota, Ford eller VW, er det et høyt tall når man snakker om den nisjepregede japanske premium-aktøren.
De fleste NX-eksemplarene ble dessuten solgt til kunder som var nye for merket, og modellen spilte dermed en nøkkelrolle for Lexus' vekst i denne regionen.
I Norge er det nå elbilen Lexus UX 300e som selger i noe volum å snakke om: 492 biler fra januar til mai. Utgående NX, som bare selges som vanlig hybrid (300h), har vært relativt marginal (122 i år, 188 i fjor).
Den nye modellen blir introdusert i markedet først mot slutten av året.